registrera en solifer 92 550 som är urtagen ur trafik. utan skyld elelr papper / av kim_william

registrera en solifer 92 550 som är urtagen ur trafik. utan skyld elelr papper
2019-11-24 kl 18:47

jag har fått köpa en fin solifer 550dl -92 a

men den är urtagen ur systemet utan varken papepr elelr skyld så härskrev ägaren:

"Ja den är utplockad ur systemet. Ja den kom utomlands. Så den går inte att registrera. Man kan köra med 30 skylt. Eller ställa upp den någonstans. Nej jag har pratat med transportstyrelsen och de sa att utan papper går det ej. Och sen finns det massa nya kriterier på att lösa in en så gammal husvagn idag som den ändå inte skulle uppfylla. Så tyvärr är den bara till någon som ska ställa upp den på en camping eller som gäststuga."

Hur kan ja få tag på papper och registrera den igen :/

2019-11-24 kl 18:54

Det kan du inte den här nog blivit skrotad på pappret så om du köper den är det en 30 triangel som gäller och det blir svårt med försäkring.

2019-11-24 kl 19:16

hur kan man plocka ur en husvagn ur systemet utan att skrota den? skrotar man den gör man ju de på plats på en skrot? msåte väl gå att regga den genonm en ursprungskontroll, ananrs får man väl ta en skyld från en likadan solifer o sätta på :/

2019-11-25 kl 21:43

Eller är det så illa att den är stulen och försäkringsbolaget löst in den då skrotas den i systemet.

2019-11-26 kl 00:10

nej den var bara i ett annat eu land de va på semester o regga den där och regga ur den från sverige o sen vips gick de inte regga tbk den i sverige :( o de finns inga papper eller nåt eller ägare på den.

2019-11-26 kl 07:48

Då är den ju exporterad ur systemet och måste nog importeras till Sverige igen.

2019-11-26 kl 21:46

den är urtagen ur systemt även utomlands så de verkar va omöjligt att enligt "ägaren" ställa på den enda som återstår är att byta plåt från en liknande solifer o montera på denna o sen besikta, så synd för de är en 92 i perfekt skick värd över 40 000

2019-11-27 kl 07:55

När man besiktigar kollar dom även chassinr så det kan bli problematiskt att göra så. Har du redan köpt den så har du problem annars hade jag letat upp en annan vagn.

2019-11-27 kl 10:51

Då är det ju därför den är avförd ur det svenska systemet men inte skrotad i verkligheten. Den försvann utomlands.
Och var den nu har varit är den avförd, kanske som skrotad, men ingen har brytt sig om att den inte är skrotad i verkligheten.

Så registrera den som en Solifer kan du nog glömma. Har du kollat om det går att få in den som ett hembygt fordon? Det finns ju de som bygger eget och registrerar ett fordon i taget (inget typgodkännande).
Men om det går med ett släpfordon, och vilka krav som i så fall ställs, det har jag ingen aning om.

Oavsett hur du gör är min prognos att det blir mycket billigare att leta upp en annan vagn.

2019-11-28 kl 00:23

jvmu skrev:
När man besiktigar kollar dom även chassinr så det kan bli problematiskt att göra så. Har du redan köpt den så har du problem annars hade jag letat upp en annan vagn.

de löser man genom att kapa ur plåten med chassinumret och svetsa in bara i nya vagnen inga problem :) de gågner ja besiktad har de aldrig kollat chassinummer va ja märkt iaf

2019-11-28 kl 00:28

apersson850 skrev:
Då är det ju därför den är avförd ur det svenska systemet men inte skrotad i verkligheten. Den försvann utomlands.
Och var den nu har varit är den avförd, kanske som skrotad, men ingen har brytt sig om att den inte är skrotad i verkligheten.

Så registrera den som en Solifer kan du nog glömma. Har du kollat om det går att få in den som ett hembygt fordon? Det finns ju de som bygger eget och registrerar ett fordon i taget (inget typgodkännande).
Men om det går med ett släpfordon, och vilka krav som i så fall ställs, det har jag ingen aning om.

Oavsett hur du gör är min prognos att det blir mycket billigare att leta upp en annan vagn.

ja den är urtagen ur alla system eller skrotad så verkar omöjligt att regga den igen. hur reggar man hembyggt fordon :) o hur reggar man som släp de är ju en släpvagn redan? fast som itne går att regga som släpvagn? kan ja köra den som släp då lagligt. om ja reggar som nåt annat släp? får ju bara nu köra fordonet lagligt i 30 med lgf skylt men de är inget alternativ. husvagnen är hur fin som helst en 92 solifer 550 otrorligt fin inrednign och lyx som dubbelsäng,. dush mm. och ligger på blocket över 40 000 men jag har blitt lovad den för 15 000kr bilk är rena kapet därf håller han den till mig länge.

sista utvägen är att montera en solifer reg skylt från någon annan sen 80 tal skrot exemplar solifer vagn och kapa ur chassinumret o svetsa in i denna vagnen. lär va omöjligt att polisen skulle misstro att den skulle va oreggad när den har reg skylt och chassinumemr som stämmer med modellen plus om den är besiktad.
tycker de är helt sjukt att man itne ska kunna registrera en husvagn som är urtagen ur systemet när man kan registrera nästan alla fordon på nytt :(

2019-11-28 kl 09:45

Kan inte påminna mig någon gång som jag besiktigat utan att chassienummer kontrollerats. Det är mer uppenbart när man besiktigar släp.

Du kan inte köra lagligt med LGF-skylt utan att sätta fjädringen ur spel. Men med dina resonemang ovan verkar du inte bry dig ett skvatt om vad som är lagligt eller ej, så jag vet inte riktigt varför du frågar?

Var får du det ifrån att du kan registrera andra fordon på nytt, om de en gång är avförda som skrotade? Det lär vara samma sak oavsett vad det är.

Ska du registrera ett hemmabyggt fordon måste du ansöka om egen ursprungskontroll. Kostar 600 kronor. Du måste ha ett identitetsbevis från SFRO eller liknande också.

2019-11-28 kl 11:37

Eftersom du har lösningen är det bara att köra på och sen leta upp den andra vagnen som du antagligen också måste köpa för att få tag i skylten och chassit du ska kapa i. Verkar som mycket jobb för att köra olagligt

2019-11-28 kl 14:15

En väg att gå är nog att kontakta dom i litauen dom vet nog hur man smusslar med chassinummer så det ser ut att stämma. Det rullar ju en ofantligt massa importerade fordon som har smusslats ihop för att gå igenom den inhemska kontrollen.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/0E35J6/sa-tjanar-kriminella-pa-importerade-bilar

2019-11-28 kl 14:21

Men kan det annars vara fel då det är en vanlig släpvagn och påbyggnaden är last?

Skaffa ett motsvarande chassi till påbyggnaden och flytta över så borde det vara klart. Gammalt chassi med ny påbyggnad som yppfyller det gamla chassits vikter mm där finns ju då ett godkänt chassinummer som kanske bara är avställt. Säljs många sådana på en del sijter.

Även från Husvagnsskroten.

2019-11-28 kl 14:50

jvmu skrev:
Eftersom du har lösningen är det bara att köra på och sen leta upp den andra vagnen som du antagligen också måste köpa för att få tag i skylten och chassit du ska kapa i. Verkar som mycket jobb för att köra olagligt

ja va ska man göra när man blockeras på alla sätt att göra de 100 % lagligt fast man försöker. enda utvägen

2019-11-28 kl 14:54

Hagbard skrev:
Men kan det annars vara fel då det är en vanlig släpvagn och påbyggnaden är last?

Skaffa ett motsvarande chassi till påbyggnaden och flytta över så borde det vara klart. Gammalt chassi med ny påbyggnad som yppfyller det gamla chassits vikter mm där finns ju då ett godkänt chassinummer som kanske bara är avställt. Säljs många sådana på en del sijter.

Även från Husvagnsskroten.

aha du menar ta ett chassi alltså rambalkarna som gåller upp hjul o allt och montera över till min husvagn? bulta på den liksom. går sälert men ltåer som ett väldigt stort jobb.

tror nog min ide bli grym, inte svårt att kapa ur chassinr biten eller bara rycka loss om de är en plåt o sen svetsa in popnita in i min så de blir snyggt :) alternatvit att bara måla över mitt chassi nummer på min vagn o säga man har rost skydds målat borde va omöjligt att polisen skulle behöva se de ändå när allt annat stämmer.

2019-11-28 kl 14:55

Så kanske man kan göra. Om inte husvagnar är typgodkända med ett visst antal karosserier. Jag vet inte hur man gör där. På samma typ av chassie kan ju en tillverkare bygga en flock olika vagnar. Det finns kanske inga krav alls på hur övergbyggnaden är hopkommen ovanpå chassiet? Bara vikten håller sig inom vad chassiet är tänkt för.

Men jag kan svårligen tänka mig att detta kan vara en ekonomiskt rimlig väg framåt, jämfört med att skaffa något som fungerar från början.

Ännu svårare har jag att tro på att besiktningen tycker det är rimligt att chassienumret sitter nitat på ramen...

2019-11-28 kl 15:00

kör nog på min ide då de enda som kostar äe en skrotad solifer. förresten är de någon som har schema på en varmvattenberedare primus 8000 ska koppla in den idag till dush :) ska kopplas orginal. kolla bilden så ser ni. hur slangarna o allt är utformat. om inget schema kan ni förklara hur allt är kopplat? bifogar bild:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157221340046107&set=a.406486881106&type=3&theater

2019-11-28 kl 16:06

Kan ju inte vara så svårt att flytta korgen. på en Solifer i motsvarande typ som den du har "solifer 550dl -92 a" är det ju bara att skruva loss bultarna i chassiet och lossa ledningarna från belysningen samt jordledningen till chassiet och ev gasolledning och sedan lyfta över. Svenska vagnar har inte en massa plåtskruvar som t ex Hobby har till tvärbalkarna så det borde gå lätt.

Det fina är ju att chassinummret som är instansat på höger sida balk finns redan där och allt stämmer med det reg. bevis som redan är utfärdat.

Det enda som då kontrollbesiktningen skall kontrollera är att bromsar och belysning samt att korgen (lasten) är väl förankrad.

2019-11-28 kl 16:23

ja de är ändå en smart ide men då msåte de va satta chassi så de passar :) får se hru jag ska göra då

2019-11-28 kl 23:17

Om du tar ett chassinr på skroten kan den inte reggas in igen den är ju skrotad och skylten kan sitta på en bil eller mc mm.

2019-11-29 kl 03:24

inte på skroten men nar ett skrot objekt man kan köpa innan de skrotats

2019-11-29 kl 08:42

Att lyfta "huset" med domkrafter går nog, även om det kan vara lite äventyrligt.
En kranbil gör det lättare och snabbare, men du får räkna med att den kostar tusen kronor i timmen, att det tar någon timme att lyfta (om allt är förberett) samt att han sen har körtid till och från platsen också.

2019-11-29 kl 09:05

Han behöver ingen kranbil.

Han bor på en gård och har hur många möjligheter som helst att lyfta karossen, både med traktorer eller traverser.

2019-11-29 kl 09:40

Kolla på hur balkanerne är monterat på vagnan, det går kanske at bara flytta den högra om den är bultat på framför axlen

2019-11-29 kl 11:30

Hagbard skrev:
Han bor på en gård och har hur många möjligheter som helst att lyfta karossen, både med traktorer eller traverser.
Jaså minsann.
Tänk på att lyftok behövs om det ska lyftas med travers.

2019-11-29 kl 15:57

ja de va ingen dum ide ta ett chassi från ett objket ras. ett skrotobjekt finns ju många dock inga -90 tals solifer chassi men om vi tar solifer 550 dl -92 som detta handlar om vilka chassin passar den och är likadana? från vilka årskullar har samma chassi? av olika solifer vagnar.

ja jag bor på en av sveriges största gårdar, de har traktorer, hjullastare o allt möjligt att kunna lyfta med men jag tror jag kör på domkraft och pallbockar ^_^

2019-11-30 kl 14:48

kim_william skrev:
nej den var bara i ett annat eu land de va på semester o regga den där och regga ur den från sverige o sen vips gick de inte regga tbk den i sverige :( o de finns inga papper eller nåt eller ägare på den.

Har vagnen exporterats till Storbritannien?

I Storbritannien är alla husvagnar oregistrerade och obesiktigade. Där sätter man en kopia av dragbilens registreringsnummer bak på husvagnen. Samma sak gäller för lätta husvagnar (max 750 kg totalvikt) i Nederländerna. Om du känner någon i Storbritannien som kan tänkas att äga husvagnen kan du köra med den efter din svenskregistrerade bil i 12 månader, vill jag minnas, utan krav på registrering av vagnen i Sverige.

2019-12-01 kl 11:43

Jaså, har de fortfarande det så i Storbritannien?

I Sverige hade vi en annan variant på lastbilssläparna förr. De hade ett eget registreringsnummer, men skulle ha dragbilens nummer där bak. Det var ett jädra bytande när släpet frekvent drogs av olika dragbilar.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 558 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 373 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842