registrera en solifer 92 550 som är urtagen ur trafik. utan skyld elelr papper / av kim_william

Dölj första
registrera en solifer 92 550 som är urtagen ur trafik. utan skyld elelr papper
2019-11-24 kl 18:47

jag har fått köpa en fin solifer 550dl -92 a

men den är urtagen ur systemet utan varken papepr elelr skyld så härskrev ägaren:

"Ja den är utplockad ur systemet. Ja den kom utomlands. Så den går inte att registrera. Man kan köra med 30 skylt. Eller ställa upp den någonstans. Nej jag har pratat med transportstyrelsen och de sa att utan papper går det ej. Och sen finns det massa nya kriterier på att lösa in en så gammal husvagn idag som den ändå inte skulle uppfylla. Så tyvärr är den bara till någon som ska ställa upp den på en camping eller som gäststuga."

Hur kan ja få tag på papper och registrera den igen :/

^^ Första inlägget ^^
2019-11-24 kl 18:47

jag har fått köpa en fin solifer 550dl -92 a

men den är urtagen ur systemet utan varken papepr elelr skyld så härskrev ägaren:

"Ja den är utplockad ur systemet. Ja den kom utomlands. Så den går inte att registrera. Man kan köra med 30 skylt. Eller ställa upp den någonstans. Nej jag har pratat med transportstyrelsen och de sa att utan papper går det ej. Och sen finns det massa nya kriterier på att lösa in en så gammal husvagn idag som den ändå inte skulle uppfylla. Så tyvärr är den bara till någon som ska ställa upp den på en camping eller som gäststuga."

Hur kan ja få tag på papper och registrera den igen :/

2019-12-02 kl 15:42

den är från sverige men urregistrerad här och sen inreggad i tyskland men sen ur reggad där med från systemet så den inte går att regga igen. skrotad med andra ord.

2020-03-15 kl 21:46

som ja förstått det då så har man full rätt att flytta över korgen från en husvagn ur bruk på en lagligt och reggar husvagns chassi, alltså kärran som man bultar på korgen på :) hur ska jag veta att ex en solifer 520 från 85 passar med korgen på min 550 då?

2020-03-16 kl 09:44

Du får väl mäta fästpunkterna.
Men det finns ingen "korg" att flytta. En husvagn byggs på chassiet, inte som en separat låda som sen monteras på ett chassie.

Här kan du få en uppfattning om hur det går till

2020-03-16 kl 17:01

Jag minns inte hur det såg ut på min Solifer, men på Hobbyvagnen jag hade för ett tag sedan var det vagnsbult genom golvet som höll fast hela skiten på chassit. Hade man lossat de bultarna, alla ledningar el/gas/avlopp så hade man kunnat byta chassi. Viktigt är att man pallar upp hela skiten så inget vrider sig när man rullar bort chassit.

Det enklaste är väl att få tag i en likadan husvagn, då vet du att allt passar och chassinummer kommer stämma med vad det är för typ av vagn.

Hagbard har säkert bra koll på sånt här kan jag tänka mig.

2020-03-16 kl 21:22

I en del vagnar kommer man inte åt övre änden av skruvarna, när väl bottnen är färdigmonterad på chassit. Kolla hur det ser ut innan du börjar på övningen.

2020-03-17 kl 15:01

Ja jösses ja. Vilket jobb för några tusenlappar. Jag hade letat vidare efter en "användar-redo" vagn utan att tänka två gånger. Men det är ju jag det..

2020-03-18 kl 10:08

Nej, det är inte bara du...

2020-04-13 kl 04:15

några tusen lappar? den går för 15 lax mot 40 lax som marknadspriset ligger på på en solifer 550 92a. en chassivagn kostar några tusen bara om man hittar billigt

2020-04-13 kl 04:28

apersson850 skrev:
I en del vagnar kommer man inte åt övre änden av skruvarna, när väl bottnen är färdigmonterad på chassit. Kolla hur det ser ut innan du börjar på övningen.

går alltid att kapa av muttern underifrån ;) inga problem gjort massa gånger, samtidigt som man inte skadar gängorna

2020-04-13 kl 13:53

kan någon hjälpa mig med vilket chassi solifer 550 från 90 talet anv? hittar inga bilder på nätet. vilka chassi passar?

2020-04-13 kl 13:54

apersson850 skrev:

de e sant då de sitter under vinylmattan, i träbalkarna i golvet. men som sagt kapa muttern underifrån funkar men oftast så lossar muttern direkt underifrån när man skruvar av dom

2020-04-14 kl 01:49

kan någon hjälpa mig veta vilket chassi solifer 550 använder :( och vilka som skulle kunna passa?

2020-04-14 kl 02:05

måste jag vänta några veckor mellan varje svar? har nämligen hittat en solifer 500L artic 1985 för 1000kr som ja tänkte ta chassit ifrån o köpa. vad tror ni om den karossen? passar den, anv solifer samma karosser t deras vagnar från 80talet och tidigt 90 tal? tvärgående balkar?

2020-04-14 kl 07:56

kim_william skrev:
några tusen lappar? den går för 15 lax mot 40 lax som marknadspriset ligger på på en solifer 550 92a. en chassivagn kostar några tusen bara om man hittar billigt

Visst ligger en del av dem upp emot 40 000, men då är de ju med förtält och i väldigt fint skick. Jag tror att en importerad, f.d. utskrotad vagn som hamnat på nytt chassie inte riktigt kvalar in till de prisklasserna tyvärr. Jag kan bara gå till mig själv, när jag köper ett nytt fordon brukar jag alltid slå en koll på historiken för fordonet och ser nåt skumt ut börjar jag ställa frågor och drar öronen åt mig om det inte känns helt hundra. Jag skulle inte köpa en vagn där man bytt chassie, om den inte var riktigt billig och jag bara skulle ha dem som slit och släng, pga rädsla för vad en flytt gjort med skarvar och risk för läckage.

Maxpriserna du ser på Blocket är med stor sannolikhet inte vad ägaren sen får för vagnen och i de fall man hamnar i närheten av detta är det inte en vagn som har konstig historik, eller där man målat om inredningen. Det tror jag är den bistra sanningen.

När det gäller hur Solifers chassin sett ut historiskt kan jag tyvärr inte hjälpa dig dock, möjligtvis att en som Hagbard skulle kunna sitta på lite sån info, han verkar ha en galet bra koll på historik bland alla möjliga vagnar.

2020-04-14 kl 14:08

ok tack :P är de så? de flesta solifer ligger mellan 40-45 000 oavset annonssida på internet, så ingen får alltså de för den vagnen? nu menade jag inte min solifer som ja ska byta chassi på de struntar jag i men menade att om ja skulle köpt en färdig, skulle jag behövt 45 000 men nu behöver jag bara ge 15 000 pga att den är ur trafik. och de har ajg råd med, behöver en fin mysig vagn man kan bo i nu när jag börjar studera i sept i gbg :)

2020-04-14 kl 15:29

Du tycker det är rätt Kim Will att driva företag och låta medlemmarna här lösa dina problem?

2020-04-14 kl 23:56

vadå driva företag

2020-04-15 kl 09:32

kim_william skrev:
vadå driva företag

Kim Will
23 januari
Hej utför husvagns service på 80 och tidigare 90 tals vagnar. instalelerar och modifierar önksvärda interior, elektriska installationer, radio, lampor, pumpar osv, vattenberedare, dush mm osv. eller gasol pannor som krånglar (endast primus). (varmvattenberedare med dush jag monterat på bilden).
200 kr · Trollhättan, Västra Götalands län
husvagnsservice elektriska elinstallationer, modifikationer, reperationer

https://www.facebook.com/groups/280848645453241/?ref=group_header

2020-04-15 kl 11:52

Haha, den var bra, Hagbard. Men det verkar mest leda till en massa trams om 5G.

2020-04-16 kl 02:59

jag har gjort lite småjobb ja och en ganska avancerade jobb på husvagnar. men förde behöver jag hjälp jag är en enkel hemma fixare ingen expert som ni,. frågar om lite hjälp men får bara skit tbk, så skiter i dig, o vadå trams om 5g, majoriteten av världens oberoende forskare varnar för 5g och miljoner lider redan nu. tönt

2020-04-16 kl 09:40

Att Ni bara orkar...

2020-04-16 kl 10:00

5G använder antingen samma frekvensband som redan har varit i drift i flera år, så det hade tagit livet av hela befolkningen fortare än Corona, om det var som de "(alkohol?)beroende forskarna" påstår.
Det nya med 5G är användningen av frekvenser som inte ens tar sig genom huden på en människa, samma frekvenser som "forskarna" påstår skulle påverka hjärnan. Men de forskarna har kanske hjärnan hängande på utsidan, något som i så fall säkerligen kan definiera dem som töntar.

Det lät likadant för hundra år sedan, när den hemska elektriciteten började byggas ut.

Men bortsett från att man kan vilja ha internet i vagnen när man är ute har det inte med husvagnar att göra.

Jag misstänker att de allra flesta som frekventerar forum av den här typen är sådana som jag, som skaffar en husvagn för att använda den för camping. Mitt intresse ligger i alla fall i den vågskålen. Jag köper inget vrak som kostar hundratals timmar att få ordning på. Jag har förvisso inte köpt några nya vagnar heller, men det är inte för att jag inte har råd, utan för att jag tycker det är en onödigt stor utgift i relation till hur mycket den används. Under 2019 var vagnen ute 18 nätter.

Därför har jag, och de som använder husvagnar på samma sätt, inte någon kännedom om bulthålen på ett visst chassi passar till golvet från någon viss annan vagn. Eller annat i den vägen. Ibland kan det finnas någon kunskap, av en slump. Som att jag vet att vissa bultar kan man inte se ovansidan på. Det upptäckte jag för att den senaste vagnen jag köpte hade ett stödben där skruven var böjd. Jag tänkte att den var lättare att räta ut om jag tog bort benet, men det visade sig vara svårare än jag först trodde. Så jag riktade det liggande under vagnen istället.

Men det är sådana "spontana" upptäckter som jag gjort, inte något systematiskt demonterande och ihopsättande av marknadens vagnar.

Kombinerat med antagandet att detta är majoritetens erfarenhet av husvagnar här är det inte speciellt märkligt att du inte får detaljerade renoveringsförslag hela tiden. De som verkligen vet sånt håller förmodligen på och mixtrar med en husvagn istället för att läsa forum.

2020-04-18 kl 16:11

AV MODERATOR RADERAD OVIDKOMMANDE TEXT. Alltså text som inte hör till trådens änne/ Ostbergr, moderator

hursomhelst. är de liknande chassi då på en säg 1085 solifer och en 92 550? kan väl inte va nån direkt skillnad bara balkarna är likadan så kan jag göra nya bulthål, de ä ett otroligt kap att få en fin 550 för bara 15 lax, kan inte hitta billigare än 40 000 någonstans, kolla själva.

2020-04-21 kl 15:52

Som sagt, tror du får svårt att hitta svaret här, enklast är väl att mäta på ditt chassie och sen åka och kolla och mäta på objektets chassie. Tycker dock att det är intressant att du bara räknar inköpskostnaden av vagnen och inte eventuella utgifter för att lyfta bodelen eller arbetstiden du får lägga ner. För du verkar ju envist framhäva det ekonomiska som en stor fördel. Nu kanske du är galet snabb, men jag hade nog nästan tjänat ihop till en Solifer i kanonskick på Blocket bara genom att jobba övertid den tid du får lägga ner på att byta chassie. 20-30 timmar går fort åt.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842