Registrera husvagnen igen. / av Svanskog99

• 7 svar
Registrera husvagnen igen.
2021-02-22 kl 16:48

Hej,
vi har följande problem här, och det skulle vara trevligt om du kan hjälpa till här.
Vi köpte en gammal husvagn för 14 år sedan (Hobby UML 750 byggd 1982)
Han hade ingen registreringsskylt, vi trodde att den aldrig hade registrerats.
Vi hade lagt den i trädgården för besökare.

Nu skulle vi vilja registrera det och hade skrivit till Transportstyrelsen eftersom jag hade upptäckt att husvagnen fick en registreringsskylt.

Därifrån fick vi följande svar:
"Husvagnen registrerades först gangen 1986."

Kan jag förstå att husvagnen redan var registrerad normalt här i Sverige?

Jag är bekymrad över vilka kriterier Bilprovningen kommer att använda för att utvärdera husvagnen.
Om det redan har godkänts måste det bara uppfylla kriterierna från 1986.
Om det aldrig har godkänts skulle det vara ett första godkännande och då skulle dagens tekniska standard gälla.

Han behöver nu en ny registreringsbesiktning.

2021-02-25 kl 10:44

Vad jag tror är att ni bara behöver ställa på den igen. (Betala fordonsskatten.) Samt besiktiga som vanligt. Dvs bromsar, däck, kopplingsanordning och färdbelysning måste vara i ordning. Några andra krav finns ej. Däremot borde ni gå över de slangar och tätningar som finns i gasolsystemet. Troligen byta slangarna om det inte är gjort. Utföra en gasolkontroll samtidigt med besiktningen.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. Helårscampar på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2021-02-25 kl 13:27

Om den aldrig varit avregistrerad, bara avställd, då ska det ju räcka. Har den varit avförd från registret är det en annan sak. Men går det ens, utan att skicka in ett skrotningsintyg?

Jag har skrotat fordon jag ägt, men aldrig varit med om att avföra dem från registret men fortfarande äga dem. Så där vet jag inte. En bil ska du ju ha skrotningsintyg på, för att den ska försvinna ur registret. Annars kan den stå som avställd i långa tider (evigheter?).

2021-03-03 kl 20:59

Hej,
Enligt Transportstyrelsen finns chassinummernas till registreringsnummer.
Husvagnen såldes till en privatperson av en husvagnhandlare 2003. Återförsäljaren sa till köparen att fordonet aldrig hade registrerats och därför inte har något registreringsnummer.
Vi köpte sedan husvagnen av den privatperson 2007, som också hade gett oss köpeavtalet mellan dem och husvagnens återförsäljare.
Vi fick också veta att husvagnen aldrig hade registrerats.

Någon gång 2017 googlade jag chassinumret och hittade informationen på Transportstyrelsen sidan om att husvagnen 2016 var Avregistrerad. Fram till dess hade det registreringsnummer MHL189.
Husvagnshandlaren gick i konkurs och avregistrerade ett stort antal husvagnsskyltar med "Skroting utan intyg".
Konkursförvaltare?

Eftersom husvagnen, chassi, fortfarande är i riktigt bra skick, trodde jag att jag kunde registrera den. (2017)

Nu vände jag mig till Transportstyrelsen eftersom vi vill registrera det och vad vi måste göra.
De har bara informationen att husvagnen en gång hade registreringsnummer MHL189, chassinummer, årsmodell, modellkod och märke.
Men de vet inte vilket datum trailern fick registreringsskylten.(jag förstår inte det)

Den första registreringen är troligtvis viktig för Bilprofningen, eftersom detta inte är ett nytt husvagn.

2021-03-04 kl 12:57

Ja, avregistrerad är den uppenbarligen, för MHL 189 är i bruk på en Renault idag.

Den där handlaren verkar inte ha varit riktigt seriös. Risken är förstås att det nu inte finns någon officiell väg tillbaka, för så här är det inte tänkt att man ska kunna göra. Då brukar myndigheters system och procedurer göra det omöjligt att göra något som inte ska behöva kunna göras.

2021-03-04 kl 18:30

Jag har nu begärt dokumenten från Riksarkivet. Om jag kan bevisa att han redan var registrerad (ett datum) kan jag också tillåta honom i Tyskland. (Jag är tysk).
I Tyskland behöver du bara bevisa att husvagnen tillhör dig (inköpskvitto), att den redan har registrerats (svensk registreringsbevis från arkivet), de kontrollerar sedan om den rapporteras som stulen och sedan kan du göra en "registrering inspektion "och honom registrera sig där.
Men det skulle vara lättare om jag kunde göra det här i Sverige.

2021-03-08 kl 09:09

Svensk byråkrati lurar man inte så lätt! :-)

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 605 fristående campingplatser och 698 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206