Sänka totalvikten / av Fjarsmans

• 27 svar
Sänka totalvikten
2010-03-28 kl 16:18

Jag skulle vilja sänka totalviken på en Hobby 650 -08 från 1900 kg till 1800 kg så jag får dra den med våran bil. Hur gör jag? Är det bara att göra en ny regestreringsbesiktning? Eller måste man göra någon ändring på vagnen? Vad kostar det?
Det är inget problem med lastvikten. Den ändras från 380 kg till 280 kg. Det borde vi klara oss på.
Tacksam för svar!
//Fjärsmans

2010-03-28 kl 16:43

Eftersom det handlar om så höga vikter förmodar jag att du redan nu har ett E-kort.I så fall behöver du inte göra något eftersom det bruttovikten som räknas.

2010-03-28 kl 18:16

Jag har E-kort.
Du menar att om jag bara lastar vagnen så bruttovikten blir 1800 kg så är det ok?
Om jag lastar vagnen till 1900 kg blir det böter för överlast?
Detta borde jag kanske känna till eftersom jag har E-kort!?

2010-03-28 kl 18:27

[quote user="Fjarsmans"]
Jag har E-kort.
Du menar att om jag bara lastar vagnen så bruttovikten blir 1800 kg så är det ok?

[/quote]

I det läget måste du ha stenkoll på hur mycket du lastar så inte bruttovikten överstiger 1800 kg .

2010-03-28 kl 18:48

Vilken förseelse du gör dig skyldig till om du lastar till mer än 1800 kg törs jag inte säga, men du har absolut ingenting att vinna på att sänka totalvikten! Tvärtom skulle jag tro!

2010-03-28 kl 18:51

[quote user="Conny-555"]
[quote user="Fjarsmans"]
Jag har E-kort.

[/quote]

I det läget måste du ha stenkoll på hur mycket du lastar så inte bruttovikten överstiger 1800 kg .
[/quote]
Det är klart att du måste ha koll så du inte kommer över bruttovikten 1800 kg, men det problemet har du även om du kastar ut pengar på att regga om husvagnen. Nu var det några år sedan jag hamnade i en viktkontroll, men har för mig att det som räddade mig sista gången, var att kultrycket räknades som bilens last.
Rätta mig om jag minns fel.

2010-03-28 kl 18:56

Det är alltså lika illa att lasta över 1800 kg oavsett om totalvikten på vagnen är 1800 kg eller 1900 kg.
Jag trodde ju att jag hade begått ett lagbrott så fort jag började dra en vagn som hade totalvik 1900 kg när bilen bara fick dra 1800 kg. Även fast vagnen inte var lastad.
Man lär sig dag för dag...

2010-03-28 kl 19:26

Fjarsman som du beskriver det hela så är det på detta vis et ..OBS. Är dragkroken godkänd för 1800 kg = typad och godkänd så får du inte framföra ett släpfordon som har en totalvikt över 1800 kg .. på den dragkroken .punkt slut.. Att din vagn med last får en totalvikt på 1900 kg kommer att betraktas som överlast ..Ett råd lasta lite mindre .. mvh Edling

2010-03-28 kl 19:38

Du är inte den enda fjärsman som har funderat över det. Sålde vår Hobby 650 förra äret med totvikt 1900 kg. Då fick jag också förklara för några intresserade V70-ägare och andra att vagnens totalvikt på papperet är ointressant för , bara du inte llastar den merän vad bilens begränsning tillåter.

2010-03-28 kl 19:52

Rör nu inte till det här Edling! Håll isär totalvikt och bruttovikt. Totalvikt är en term som används för högsta tillåtna totalvikt för släpet. Bruttovikt är vikten för ögonblicket. Det är bruttovikten som inet får överstiga 1800 kg. Totalvikten, alltså släpets egen begränsning, kan, som har påtalatas mycket väl ändå vara 1900 kg.Terminologin är viktig i detta fall!Att släpet inte får väga mer än 1800 kg verkar frågeställaren ha helt klart för sig redan. Det är inte det saken gäller.

2010-03-28 kl 20:00

,,,Hejsan åsa .. försökte bara reda ut begreppen , blandade inte in bruttovikten.mvh Edling ,

2010-03-28 kl 22:12

Det låter ju jätte bra. Då finns det ju absolut ingen anledning att regga om den. Då är det bara ha koll på vikten och köra.
När man köper en ny vagn och får välja totalvikt så borde man ju alltid välja den högsta totalvikten. Så får man lasta efter hur mycket bilen får dra. För så här tunga vagnar måste man ju ha E-kort.

2010-03-29 kl 15:48

I mitt sista inlägg i den här tråden skrev jag:
Nu var det några år sedan jag hamnade i en viktkontroll, men har för mig att det som räddade mig sista gången, var att kultrycket räknades som bilens last.Rätta mig om jag minns fel.
Om detta stämmer innebär det i ditt fall att du kan lasta 380 kg i husvagnen under förutsättning att kultrycket är 100 kg, och att du har den kapaciteten kvar av bilens lastförmåga.
Någon som har ett färskare E-kort än mig som minns, eller har nuvarande regler till hands?

2010-03-29 kl 20:34

Hur som helst så är det för mig en en gåta, att tunga vagnar som i sig alltid kräver E-kort, erbjuds med olika totalvikter. Hjärnsläpp hos tillverkarna?

2010-03-30 kl 13:34

Bruttovikt på ett fordon är den vikt som vid ett givet tillfälle, via fordonets SAMTLIGA stödpunkter överförs till marken. Med andra ord; Ställ husvagnen på vågen md samtliga hjul (inlusive stödhjulet vid draget) på vågen och läs av. Överskrider bruttovikten den på registreringsbeviset angivna totalvikten så har man överlast på vagnen.Överskrider bruttovikten dragfordonets maximala släpvagnsvikt så har man överlast på dragfordonet. Kultrycket räknas som last på dragfordonet, men INGÅR FORTFARANDE i släpets bruttovikt. Detta gäller oavsett vad föraren har för körkortsbehörighet. Har föraren ett E i sin behörighet, så får släpet ha vilken totalvikt som helst, men bruttovikten får fortfarande inte överstiga fordonets maximala släpvagnsvikt. Det är skillnad på vad fordonen får väga, och vad föraren får köra! /MIkael

2010-03-30 kl 16:53

Tack Mikael för ett sakligt inlägg, det besvarade min fundering om kultrycket.

2010-03-30 kl 22:16

Bra Mikael...
Det var ett klockrent svar.

2010-06-15 kl 11:48

[quote user="mikaelkr"]
Bruttovikt på ett fordon är den vikt som vid ett givet tillfälle, via fordonets SAMTLIGA stödpunkter överförs till marken. Med andra ord; Ställ husvagnen på vågen md samtliga hjul (inlusive stödhjulet vid draget) på vågen och läs av.
Överskrider bruttovikten den på registreringsbeviset angivna totalvikten så har man överlast på vagnen.
Överskrider bruttovikten dragfordonets maximala släpvagnsvikt så har man överlast på dragfordonet.
Kultrycket räknas som last på dragfordonet, men INGÅR FORTFARANDE i släpets bruttovikt.
Detta gäller oavsett vad föraren har för körkortsbehörighet. Har föraren ett E i sin behörighet, så får släpet ha vilken totalvikt som helst, men bruttovikten får fortfarande inte överstiga fordonets maximala släpvagnsvikt.

Det är skillnad på vad fordonen får väga, och vad föraren får köra!

/MIkael [/quote]Om man nu bara har b-kort gäller totalvikten på samma sätt
Om vagnen totalvikt ex.1480kg och tjänstevikt 1240kg
Bilen får dra 1340kg på b-kort är det lungt då,om bara man inte lastar mer än 100kg

2010-06-15 kl 12:05

[quote user="prao"]
[quote user="mikaelkr"]
Bruttovikt på ett fordon är den vikt som vid ett givet tillfälle, via fordonets SAMTLIGA stödpunkter överförs till marken. Med andra ord; Ställ husvagnen på vågen md samtliga hjul (inlusive stödhjulet vid draget) på vågen och läs av.
Överskrider bruttovikten den på registreringsbeviset angivna totalvikten så har man överlast på vagnen.
Överskrider bruttovikten dragfordonets maximala släpvagnsvikt så har man överlast på dragfordonet.
Kultrycket räknas som last på dragfordonet, men INGÅR FORTFARANDE i släpets bruttovikt.
Detta gäller oavsett vad föraren har för körkortsbehörighet. Har föraren ett E i sin behörighet, så får släpet ha vilken totalvikt som helst, men bruttovikten får fortfarande inte överstiga fordonets maximala släpvagnsvikt.

Det är skillnad på vad fordonen får väga, och vad föraren får köra!

/MIkael [/quote]Om man nu bara har b-kort gäller totalvikten på samma sätt
Om vagnen totalvikt ex.1480kg och tjänstevikt 1240kg
Bilen får dra 1340kg på b-kort är det lungt då,om bara man inte lastar mer än 100kg
[/quote]
Nej, du måste ha E-kort för att få dra detta ekipage. Bruttovikt gäller endast vid E-kort.

2019-05-16 kl 08:33

Anonym 1535795915 skrev:
Bruttovikt på ett fordon är den vikt som vid ett givet tillfälle, via fordonets SAMTLIGA stödpunkter överförs till marken. Med andra ord; Ställ husvagnen på vågen md samtliga hjul (inlusive stödhjulet vid draget) på vågen och läs av. Överskrider bruttovikten den på registreringsbeviset angivna totalvikten så har man överlast på vagnen.Överskrider bruttovikten dragfordonets maximala släpvagnsvikt så har man överlast på dragfordonet. Kultrycket räknas som last på dragfordonet, men INGÅR FORTFARANDE i släpets bruttovikt. Detta gäller oavsett vad föraren har för körkortsbehörighet. Har föraren ett E i sin behörighet, så får släpet ha vilken totalvikt som helst, men bruttovikten får fortfarande inte överstiga fordonets maximala släpvagnsvikt. Det är skillnad på vad fordonen får väga, och vad föraren får köra! /MIkael

Vilken bra förklaring, alltså om jag förstått detta rätt så kan jag köpa en husvagn med en totalvikt på 2500kg så länge den inte väger mer än 2100kg som min xc70 får dra (har BE-kort)?

2019-05-16 kl 11:26

Om din bil får dra 2100kg så kan totalvikten vara 2500kg, så länge som du inte lastar den så att bruttovikten inte överstiger vad bilen får dra.

Sedan är det lite detaljer, men bruttovikten är, enligt Transportstyrelsen, den totala vikt som fordonets samtliga hjul (eller band eller medar) överför till vägbanan vid det aktuella ögonblicket. Vagnen skall alltså inte vägas fristående med stödhjulet på vågen - vagnen ska vägas kopplad till dragbilen. Den den av vagnens vikt som hamnar på dragkroken i form av kultryck blir då en del av bilens bruttovikt. Det kan ju ändå vara 70-80kg vi talar om - så de kilona äter ju då istället upp en del av tillgängliga lastvikten för bilen.

2019-05-16 kl 16:06

Fordonens sammanlagda totalvikt avgör vilket körkort du måste ha.
Släpfordonets bruttovikt avgör om dragfordonets max släpvagnsvikt är tillräcklig.
Båda villkoren måste vara uppfyllda samtidigt. Dessa regler gäller lika för B, B96 och BE.

Ska man köra med vagnen är en 2500 kg totalvikt med en bil med max dragvikt på 2100 kg rätt värdelöst. Men ska du bara dra vagnen till en säsongsuppställning kan det gå bra. Då kan du ju köra dit övriga grejor på annat sätt än genom att lasta dem i bilen.

2019-05-16 kl 16:08

Husvagn09 skrev:
Nej, du måste ha E-kort för att få dra detta ekipage. Bruttovikt gäller endast vid E-kort.
Det här gamla inlägget är alltså felaktigt. Det är samma regler i princip för alla körkort, B, B96 och BE. Det är bara gränsvärdena som är olika.

2019-05-16 kl 19:10

Det som kan vara intressant för min del är ju husvagnens tjänstevikt kontra bilens max släpvagnsvikt. Den husvagn som jag nu sålt hade en tjänstevikt på 1670 och totalvikt 1800 så där var det inte mycket utrymme för en ullaredsresa

2019-05-16 kl 22:32

Nä, nästan alla sansat stora vagnar har tramsigt låg totalvikt. Den senaste jag köpte hade en lastvikt på 90 kg. Hade den inte gått att ändra till 200 kg hade jag inte köpt den.

2019-05-17 kl 06:18

Har reglerna för B96b ändrats igen?

Förr två år sedan var det iallafall så här:

B96 Totalvikt gäller.
BE Bruttovikt gäller.

På B96 fick man altså inte koppla ett släp med totalvikt på 2000kg till en bil som hade max släpvagnsvikt 1800kg. Även om släpet vid tillfället var olastat.
Med BE kunde man koppla släpet och lasta på grus tills bruttovikten nådde bilens gräns.
För tungt släp på B96 var olovlig körning, för tungt på BE blev överlast.

2019-05-17 kl 17:13

Nädå, reglerna har inte ändrats. Så som du beskriver det har det nämligen aldrig varit, även om det verkar vara en rätt utbredd missuppfattning.

Förr (före 19 januari 2013) fanns även regeln om att vagnens totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt. Den är borttagen.

Det är samma regler för B, B96 och BE. Så länge inte sammanlagda totalvikterna överstiger vad ditt körkort tillåter har du behörighet.
Så länge inte vagnens bruttovikt överstiger vad bilen får dra, har du inte överlast.
När du har behörighet och inte överlast, då får du köra.
Den enda skillnaden mellan körkortsklasserna är gränsen för vilken sammanlagd totalvikt du får ha. Principen är exakt densamma.

Vad som har ändrats på senare tid, 1 juli 2017, är att om uppkörning till B96 sker med automatväxlad bil får du numera inte utnyttja möjligheten att köra med kombinationer med högre totalvikt än 3500 kg om du inte har en automatväxlad dragbil. Sådana kort kallas B96.78. Avläggs provet med manuellt växlad bil kan du köra med vilken sorts växellåda du vill i dragbilen. Likaså om kombinationen har en lägre sammanlagd totalvikt än 3500 kg, så kan du köra med manuell dragbil på B96.78, under förutsättning att din B-behörighet, som ju ligger in grunden, inte har villkoret automat. Har du det får du uppgradera den till att gälla både manuell och automat för att kunna få B96 utan automatvillkor.

• 27 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 564 fristående campingplatser och 605 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842