Sävsjö Cluman 552 -90 / av Anonym 633806860

• 6 svar
Sävsjö Cluman 552 -90
2006-05-08 kl 22:20

Funderar på ett köp av en Sävsjö Clubman 552 -90.
Ska inom kort kolla på en sådan, vad ska jag tänka på?
Är det en bra vagn, hur är kvaliteten?
Vad kan jag förvänta mig?

2006-05-08 kl 22:54

Först och först och först skall du kolla fukten.Kostar inte mycket att göra en fukttest men kan spara åtskiliga tusenlapar.Annars är den säkert en bra vagn!

2006-05-09 kl 00:05

Har inte heller någon erfarenhet direkt av dessa vagnar men som zubac var inne på gäller ett redigt fukttest på gamla vagnar.
Annars har jag fått uppfattningen av att Sävsjö ska vara välbyggda vagnar, lite mer kanske rent av än övriga svenska vagnar. Tror det var detta som grävde Sävsjös & Öggestorps död som båda gick under ungefär samtidigt.
Har även hört att den ska vara rätt lättdragen men inget jag heller kan bekräfta.
Kontakta annars den inofficiella Sävsjö klubben på http://savsjo.has.it för mer info om just Sävsjö.

Lycka till med den tilltänkta vagnen.

2006-05-09 kl 08:06

Ja fukttest är ett måste lyckas du hitta
en bra Sävsjö så har du fått en jättebra vagn dett kan jag garantera de som har domm kvar gör inte gärna av med dom den till hörde en av de tre bäste svenska vagnarna nu är dett tyvär bara två kvar sävsjö köptes upp finska lohja
där även polar solifer ingår så dett är finnarna som bestämmer enligt min mening
och de flesta polar handlarna så lade de ner fel vagn tyvär

2006-05-09 kl 14:02

Har haft precis en sådan, eller om det möjligen var en 91:a?
Tror hur som helst inte att det skiljer nämnvärt mellan årsmodellerna.

Vi hade den inte så länge, eftersom vi (jag) inte kom överens med vagnen riktigt.
Det var jättebra planlösning, men lite för trångt.
Tjejerna sov i dinetten i bak, sonen i överbäddskåpet och vi i fram.

Det fanns inga skåp att tala om för prylar för barnen, bara två garderober som i och för sig var rymliga, men tre barn har ju en del prylar med sig...

Soffan i fram var bökig att bädda, dessutom när man hade bäddat ut den så täckte den halva ytterdörren så det blev svårt att kliva ut och in i vagnen.
När bakre gruppen var nerbäddad gick det knappt att få igen skjutdörren, den fastnade i ryggkudden.

Köket var kass tyckte jag, när vi köpte vagnen var jag jätteimponerad av köket, men...skåp fanns det så det räckte och blev över, men arbetsytor fanns just inga alls. Spisen tog massor med plats, sen kom diskhon brevid och sen var det bara vinkeln kvar, och där var det obekvämt att stå och skära och greja, dessutom stod kaffabryggaren där. Nej, inget bra betyg från "husfrun"!

Så fort vi fått hem vagnen och satte på värmen började det lukta "skit" i vagnen. Efter flera veckors letande, skurande och grejande lyckades vi hitta felet - det var en slangsnutt som satt mellan avloppet ut och spillvattentanken som stank skit rent ut sagt. Den byttes och sen bar det iväg...

Det som var positivt med vagnen var att den var trevlig och mysig, det kändes att det var kvalité.
Dynorna var tjocka och sköna att sitta/sova på.
Bra toalettutrymme med kassett.
Lätt att dra och att manövrera på camping eftersom den var enkelaxlad.

Skulle kunna tänka mig en sån vagn om jag hade en liten familj, alternativt om vi bara var två vuxna.
Som sagt, mysfaktorn var hög, och för två till tre pers. räcker den gott, men för två vuxna och tre lite större barn var den för trång tyckte vi.
Men det är ju en smaksak såklart...

2006-05-14 kl 14:33

Nu är vagnen köpt, och den är kanonmysig, vi tror att vi har gjort ett fynd. Enormt fräsch och välskött, nästan helt utan skavanker. Nu är vi verkligen sugna på att ta en tur till en camping och testa nyförvärvet.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 698 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206