|
2012-08-07 kl 16:04
|
|
|
Hej alla! |
|
|
2012-08-07 kl 16:04
|
|
|
Hej alla! |
|
|
2012-09-01 kl 15:00
|
|
|
Sen till det här med husvagn för 60000:- |
|
|
2012-09-01 kl 19:33
|
|
|
Tack för svaret krister. Nej, jag förstår att vissa av mina frågor framstår som dumma - men jag får ursäkta mig med att jag är helt grön. Jag har inget emot att lära mig saker och här har jag lärt mig mycket. Kunde tex inget om datorer för ca 5 år sedan, men genom att fråga och läsa så har jag en dator som jag själv satt ihop från grunden, tjej och allt |
|
|
2012-09-01 kl 19:34
|
|
|
förlåt krister såg inte att du hade svarat, ursäkta |
|
|
2012-09-02 kl 18:40
|
|
|
Hehe! Nej det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!! Den som aldrig frågar nåt får heller inga svar. Men valet av vagn är mycket personligt & man måste själv trivas i vagnen för att det ska kännas bra att åka ut med den.. Man kommer aldrig att trivas i en vagn bara för att "andra" säger att detta är vad Du ska ha! Gillar man den inte själv så kommer det troligen inte att funka på sikt heller. Visst kan man byta gardiner & tyg på sofforna om man är lite händig. men en husvagn är ju mer än tyger... Det finns dom som förespråkar att man nästan måste ha en svensk vagn om man ska campa på vintern, men jag själv & andra jag känner har erfarenhet av att det funkar i billigare sydeuropeiska vagnar åxå.. Ska man fricampa & köra värmen på gasol så går det att få varmt i nästan vad som helst. den stora skillnaden är cirkulationen på luften inne i vagnen. Svenska vagnar är byggda så att luften cirkulerar överallt i vagnen & det blir sällan nå kondens eller kallras.. På billigare vagnar så kanske man måste låta nåt överskåp stå öppet på natten eller att man får ha garderobsdörren på glänt för att varm luft ska kunna cirkulera in överallt. Det viktigaste som många missar är att man inte kan packa ner saker i sofflådorna hur som helst på vintern. Normalt ska det finnas skivor i botten på sofflådorna som luften kan cirkulera under, men ibland på begagnade vagnar så har tidigare ägare plockat bort dessa av olika anledningar, typ lättare att komma åt å städa eller att det blir lite mera plats. Men om det aldrig kan komma in luft under elementen som sitter bakom sofflådorna så kan det ju aldrig stiga upp ny uppvärmd luft från elementen. Andra skillnader är att i svenska vagnar är ofta spillvattentanken inbyggd i vagnen (inne i värmen vintertid) medans billigare europeiska vagnar har rören från dom olika avloppen (kök & toa) ligger under vagnen (ute i kylan vintertid) å det medför ju lite problem med isproppar. Detta går ju att fixa till på lite olika sätt. Slutligen så ska en vagn för 60000:- ALLTID vara fukttestad. Detta gäller oavsett märke/årsmodell. Sen är ett Fukttest inte ALLTID en 100% garanti på att det inte finns några små läckage som i framtiden kan ge skador... Fukten i husvagnar är motsvarigheten till rosten i gamla bilar. Lycka till i letandet. |
|
|
2012-09-02 kl 21:19
|
|
|
Bäst att tillägga att det är fler saker som skiljer en dyr svensk vagn från en billigare europeisk. men just när det gäller vinteregenskaper så är dom svenska bättre isolerade & har lite bättre anpassning för den kalla årstiden. Men det betyder inte att det inte går att använda tex Adria, Knaus & Hobby på vintern... |
|
|
2012-09-08 kl 15:39
|
|
|
Jag titta på en vagn som sagt men jag letar nog vidare så det känns "rätt". Har läst jättemycket om förvaring av vagn nu till vintern de perioder man ej ska använda den men det verkar som många tycker olika. Ett bra ventlierat ställe har jag förstått är bra, det behöver alltså inte vara varmt. Att man ska tömma vatten etc och se till att vagnen är ren ut coh insidigt och att öppna luckor och kyldörr etc. Plocka hem dynor. Allt detta kan jag förstå men jag har också läst att det rekommenderas att man har en spann vatten med ett durkslag med någon form av salt för att dra ut ev fukt i vagnen. Detta vet jag inte ifall det var allvarligt menat...hmmm |
|
|
2012-09-09 kl 08:29
|
|
|
Riktigt KOK-kaffe är i allafall godast, så kasta ut bryggaren. Vintertid är vattenburet värmesystem oslagbart för hela vagnen blir ordentligt varm och kör du på gasol så tar det inte lång tid att värma upp den. När vi kommer till vagnen på vintern/säsongsuppställd/ tar det ca 2 tim från minus till 18 gr + även om det är 10-15 gr - ute. |
|
|
2012-09-09 kl 19:17
|
|
|
Vår perculatorbryggare drar 800 w. Elverket på 900 w drar det utan problem. |
|
|
2012-09-23 kl 08:24
|
|
|
När det gäller Kaffe så tycker jag det enklaste är en lös filterhållare som man ställer på en panna eller termos, kokar vatten på gasspisen & häller över filtret med bryggkaffe i.. |
|
Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.
I campingkatalogen hittar du information om öppettider, priser, service och mer. Du kan även betygsätta campingplatser.
Gå till Campingkatalogen