Skaffa billig husvagn - dömt att misslyckas? / av CalleN

Skaffa billig husvagn - dömt att misslyckas?
2016-03-30 kl 14:42

Hej. Jag är helt ny här på forumet så ber om ursäkt om jag lägger tråden på fel ställe eller liknande.

Jag och min fru går i lösa tankar om att skaffa en billig husvagn för att prova om det är något för oss. Vi pratar om max 20-25000kr. Vi åker en del på olika löp- cykel- och motionsevenemang och vår tanke är att vi skulle kunna bo billigare och kanske kombinera med minisemester.

Vinterförvaring kommer ske utomhus på tomten. Vi är båda händiga och kan göra en hel del jobb själva. Tiden är snarare mer en begränsning...

Vi kommer inte vara de som stannar länge på en och samma camping utan kommer förmodligen köra runt en del om vi skulle vara ute med den en längre tid.

Så vad tror ni? Är detta dömt att misslyckas? Kommer en så billig husvagn i kombination med vinterförvaring utomhus bli helt förstörd?

Vi är inte beredda att lägga mer pengar när vi inte vet om vi gillar det. Ingen av oss har bakgrund som campingmänniskor.

Tacksam för åsikter :)

/Calle

2016-03-30 kl 15:53

Det finns säkert möjlighet att hitta något i den klassen men man får nog lägga lite tid på att leta. Och det viktigaste, se upp för fukt, jag rekommenderar att ni skaffar en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Fuktmatare-2000023715/ så att ni kan kolla lite i golvet runt hjulhus och i hörnorna. uppemot 17% är acceptabelt.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-03-30 kl 16:09

Ja fukten känns som min vår största fiende. Hur lätt är det att komma åt att mäta på stommen i en vagn? Finns det inspektionsluckor eller liknande? Mäter man utifrån eller inifrån?

Kan väl tillägga att vi är ute efter en liten, smidig och lätt vagn. Har funderat lite på SMV som verkar bra i det avseendet, men de är kanske lite udda och ovanliga? Finns det några vettigare alternativ?

2016-03-30 kl 17:26

En stark rekommendation till er är att hyra en vagn kanske en vecka för att då se om ni gillar campinglivet. Att köpa och sedan inte trivas skapar mer problem när ni står med en vagn som skall säljas.
När ni sovit några nätter och vant er vid värmesystem, vattenkranar och gasolkök m.m. då vet ni var ni står. Sedan är det mycket roligare att leta efter en vagn som ni vill köpa.

2016-03-30 kl 17:36

Man mäter inifrån, man kommer åt i skåp och under soffor. Jag tittade lite på Blocket för skojs skull, nu vet jag ju inte var i landet ni bor men här är några tänkbara exempel:
http://www.blocket.se/blekinge/Kabe_Rubin__78_66030808.htm?ca=23_3&w=3

http://www.blocket.se/orebro/Smalandia_460_Fortalt__86_66020245.htm?ca=23_3&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Smv_65364993.htm?ca=23_3&w=3

det är bara att leta.

Cabby C61 -99
2016-03-30 kl 17:58

ostbergr skrev:
En stark rekommendation till er är att hyra en vagn kanske en vecka för att då se om ni gillar campinglivet. Att köpa och sedan inte trivas skapar mer problem när ni står med en vagn som skall säljas.
När ni sovit några nätter och vant er vid värmesystem, vattenkranar och gasolkök m.m. då vet ni var ni står. Sedan är det mycket roligare att leta efter en vagn som ni vill köpa.

Jag förstår helt klart din tanke och vi har funderat på det med. Men grejen är att campinglivet har vi inga problem med på det sättet. Kanske lite otydligt innan, men vi har tältat lite och så, men aldrig riktigt campat "seriöst". Att hyra en vagn en vecka verkar kosta runt 5000-6000kr vad jag kan hitta. Om vi då fastnar så är vår tanke ändå inte att lägga mer än de pengar vi funderar på. Vi vill att det ska vara ett semesteralternativ. Inte semesteralternativet :)
Att då lägga så många procent av ett inköp på att först hyra känns tråkigt :( Men det kanske finns bättre priser?

2016-03-30 kl 18:10

stigk skrev:
Man mäter inifrån, man kommer åt i skåp och under soffor. Jag tittade lite på Blocket för skojs skull, nu vet jag ju inte var i landet ni bor men här är några tänkbara exempel:
http://www.blocket.se/blekinge/Kabe_Rubin__78_66030808.htm?ca=23_3&w=3

http://www.blocket.se/orebro/Smalandia_460_Fortalt__86_66020245.htm?ca=23_3&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Smv_65364993.htm?ca=23_3&w=3

det är bara att leta.

Tack. Är väl något sådant vi tänkt oss. Bor i GBG så de är en smula långt bort. Några jag funderat på är dessa:
http://www.blocket.se/goteborg/DETHLEFFS_CAMPER_490_T__89_Besiktigad_65772087.htm?ca=15&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/Smv_65984024.htm?ca=15&w=1

http://www.blocket.se/halland/SPRITE_MUSKETEER_C_arsmod_1988_65996904.htm?ca=15&w=2

http://www.blocket.se/goteborg/Hobby_460_T_Prestige_87_65842476.htm?ca=15&w=2

Någon av dom som sticker ut för eller emot? Något man ska tänka på? Tips?

2016-03-30 kl 18:48

Alde centralvärme tycker jag smäller väldigt högt så de 2 första tycker jag är bra alternativ. Jag har haft Alde i alla mina vagnar de sista 35 åren och de har aldrig krånglat. Hobbyn med borttagen gasol gör ju att man blir väldigt begränsad, man kan ju inte ens stanna och ta en fika. Nu lämnar jag datorn några timmar men jag svarar gärna på vad jag kan senare.

Cabby C61 -99
2016-03-30 kl 18:54

Hej jag började själv med en vagn för mycket mindre pengar. Jag visste att den var dålig i golv väggar. Rev ut allt och bytte hela golvet samt väggar upp till fönstren. Väldigt mycket jobb men blev bra. Om man köper en billig vagn får man räkna med fukt skador, det finns tyvärr även på dyrare vagnar. Tipset är lukta och känn om det är mjukt i väggar och golv ev fuktmätning. En egen billig fuktmätare är bättre en ingen man kan i alla fall få se var det värkar fuktigast för att få en liten uppfattning. Prova även kylskåp på både gas och ström samt värmen likadant för det är dyra saker att byta. Vid köp för 20-25000kr så finns det garanterat vissa fel. Men vissa saker går att leva med och man kan inte förlora så mycket pengar på en sådan vagn om man vill prova husvagnsliv. Lycka till och kolla på många husvagnar samt jämför. Skriv gärna och berätta om det blev en husvagn

2016-03-30 kl 21:02

Min erfarenhet är att vagnar för 50000 ofta är rätt slitna inuti. Om de då dessutom är hyfsat nya innebär det att de var billiga från början också. Billiga vagnar som står ute året om brukar täras hårt av tidens tand.
Bara så ni inte inbillar er att en vagn i den prisklassen självklart är en pärla.
Jag hade en som försäkringsbolaget värderade till 50000 när den blev förstörd i ett husras. Den hade vi haft sen den var ny, och då håller man ofta en bättre standard på vagnen. Det mesta var fortfarande i nyskick. Men hitta en liknande vagn i samma skick krävde att vi gick upp till ungefär 150000, eftersom 20 år gamla vagnar ofta har passerat flera ägare och de blir mer och mer slarviga efterhand. Jag är sån som inte gillar när luckor kärvar, hyllor är spräckta, kranar trasiga osv. när jag köper vagnen.

2016-03-30 kl 22:06

apersson850 skrev:
Min erfarenhet är att vagnar för 50000 ofta är rätt slitna inuti. Om de då dessutom är hyfsat nya innebär det att de var billiga från början också. Billiga vagnar som står ute året om brukar täras hårt av tidens tand.
Bara så ni inte inbillar er att en vagn i den prisklassen självklart är en pärla.
Jag hade en som försäkringsbolaget värderade till 50000 när den blev förstörd i ett husras. Den hade vi haft sen den var ny, och då håller man ofta en bättre standard på vagnen. Det mesta var fortfarande i nyskick. Men hitta en liknande vagn i samma skick krävde att vi gick upp till ungefär 150000, eftersom 20 år gamla vagnar ofta har passerat flera ägare och de blir mer och mer slarviga efterhand. Jag är sån som inte gillar när luckor kärvar, hyllor är spräckta, kranar trasiga osv. när jag köper vagnen.

Jag har väntat och hoppats på ungefär den kommentaren :)
Det är just det där jag är rädd för. Jag har inga problem med att det är lite slitet eller att man kanske måste laga något, men är det värt det?

I vårt fall handlar det om en husvagn i den prisklassen eller att fortsätta bo på hotell/vandrarhem/campingstuga som ju faktiskt funkar! Vi förväntar oss inte en pärla såklart och vi förväntar oss inte toppskick. Men får man vettigt bruksskick och är husvagnslivet värt det jobbet det innebär att äga en husvagn i den prisklassen?

Tack för att ni kommer med så mycket hjälp och kommentarer :)

2016-03-30 kl 23:13

Kanske en liten glasfibervagn typ Predom eller den nyare (och dyrare) fritidsvagnen. Compact livin men lär va poppis bland dom som skall ha den just som resevagn istället för tält.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-03-30 kl 23:58

Om det är värt jobbet, kan bara du bedöma.

Vad som är vettigt bruksskick kan bara du bedöma.

Om det är kul att meka lite med något som inte funkar, kan bara du bedöma.

Om ni lika gärna bor på hotell/vandrarhem m.m. kan bara ni bedöma. Hotellkostnader på 20 000 har inget restvärde. Det har ju trots allt husvagnen för samma inköpspris.

Tycker man att man njuter varje sekund både när man planerar sin resa, när man packar in saker, när man lagar mat på spisen eller grillen, och när man längtar efter nästa möjlighet att åka iväg när man är på väg hem, ja då tänker man inte ett dugg på att det faktiskt ibland är lite mekande.

Lycka till med fritidslivet oavsett om ni har något hängande på dragkroken eller inte.

2016-03-31 kl 08:51

Hej!
Av Dina egna alternativ skulle jag definitivt satsa på att kolla mer på SMW:n.
Lycka till!

/kjell

2016-03-31 kl 14:30

Givetvis bara vi som kan svara på det. Håller med. Men å andra sidan är vi osäkra på mängden jobb så vi vet inte heller :) Man får väl bestämma sig helt enkelt!

Tycker också SMV'n ser bra ut. Min favorit. Gäller bara att bestäma sig för om man vill ha husvagn eller inte :)

2016-03-31 kl 16:41

Med en budget på 20 till 25.000 skall det inte vara något problem att hitta en bra vagn. OK man får söka lite men det är ingen omöjlig uppgift. Naturligtvis om man vill ha en vagn med all möjlig lul lul kan det vara svårt, men är man villig att ta en lite äldre vagn bör det gå utan större problem. Vi gav hittade vagnen på bilden hittade vi för två år sedan för 7.000 och den är vi mycket nöjda med. Ingen fukt men naturligtvis inredning som förväntat i en så gammal vagn.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-04-01 kl 12:58

En liten Cabby skulle jag rekommendera. Började själv med en sådan, -86a. Mitt intryck är att det går att hitta väldigt välbevarade såna, men naturligtvis måste man "leka finn-fem-fel" även med såna...

Här närmaste förslag jag hittade: http://www.blocket.se/skaraborg/Cabby_440_Dl__89_66052572.htm?ca=6

2016-04-01 kl 13:53

Vår första vagn som vi hade i 3,5 säsong var en Solifer 530 från -75 (eller var det -78? Minnet sviker). Vi köpte den för 2500 och den var fuktskadad. Vi gjorde inte ett smack åt fukten utan nöjde oss med att fräscha upp den utseendemässigt med färg och tapet och klä om dynorna. Visst var det lite omständigt att behöva ta ur sängkläder osv efter varje tur pga att de annars blev att lukta typ mögel (inte mycket men ändå). Det funkade bra för oss för att känna på om vi gillade husvagnslivet och nu har vi bytt upp oss till en nyare vagn där allt funkar som det ska. Det gjorde ju campinglivet ännu roligare och mer lättillgängligt när det egentligen bara är att slänga in mat i kylen och dra iväg när man kan låta både kläder och sängkläder ligga i vagnen mellan turerna. :)

Så gjorde vi, det finns säkert många som tycker det är totalt förkastligt att testa med en sån vagn som vi gjorde, men eftersom vi gillade att vara ute med den så var vi rätt säkra på att vi skulle gilla det ännu mer i en finare och bättre vagn. Det ligger väldigt mycket i vad osbergr skriver, njuter man av att vara ute så tänker man inte på att det är "onödigt mycket" pyssel mellan turerna. :)

2016-04-02 kl 14:10

Man kan få hyfsat mycket husvagn för 20-25.000 kr. Men visst, allt är inte fräscht och nytt förståeligt nog. Är man beredd på en del småpyssel, typ textilier, belysning, däck och liknande kan man få en fullt brukbar husvagn. Byt gasolslangar, låt testa alla gasolapparater och låt göra en fullständig service på en auktoriserad husvagnsfirma så blir det mesta säkert helt brukbart.
Man behöver inte lägga en halv miljon på en husvagn om man inte har ett fruktansvärt överskott på pengar!

2016-04-03 kl 15:35

Det kan vara en del pyssel även med en vagn som kostar runt 150000, har jag konstaterat. Speciellt när tidigare ägaren tycks ha varit igång med elreparationer utan att vara kompetent. Jag fick en del jobb med att rätta till efter det. Byte färskvattenpump, byte tändenhet gasolpanna, läckande bottenventil till färskvattentanken (fick riva hela soffan för att kunna lyfta ut tanken och byta utloppet), slitna mikrobrytare i kranarna (renovering och ombyggnad till relästyrning), ombyggnad till 13-poligt kablage och byte av stativ till bordet är sånt som jag fått fixa i den jag köpte.
Listan blir ju i regel längre om vagnen kostar en bråkdel av vad jag gav. Men jag fick en vagn som utseendemässigt såg ny ut, tio år till trots. Gasolspisen var exempelvis aldrig använd.

2016-04-03 kl 21:49

Tack för alla svar och kommentarer. Vi har kikat lite på vagn för runt 15kkr nu och kommit fram till att det är inget för oss. Även tittat på en 10år och 10kkr dyrare vagn och nu börjar vi snacka. I den prisklassen (runt 25kkr) kan vi nog hitta något vi trivs i. Vi kommer dock vara noga med att fukten är begränsad och möglet obefintligt då vi har en nyfödd liten dotter. Hittar vi inte det så avvaktar vi. Mekaniska fel och skönhetsefel är vi dock inte lika rädda för. Nu blir det till att hålla koll på blocket och se om något dyker upp. Blir förmodligen att vi kollar på en nästa helg med. Än så länge är sökradien inte så stor heller :)

2016-04-10 kl 16:03

Blev en vagn för oss. En SMV 440 från 89. Nubska vi se hur vi gillar det! Ska bli kul att se den när man städat och fått i ordning den som man själv vill!

2016-04-10 kl 17:52

Grattis, hör gärna av hur det går med vagnen och campinglivet.

Cabby C61 -99
2016-04-10 kl 18:58

Tack!
Den känns väldigt ren och fin för att ha stått ett tag så första projektet blir vara att riva ut och städa. Vågar man tvätta överdragen till dynorna? Eller riskerar man att förstöra de helt?
Kör man konstant underhållsladdning av batteriet?
Om vi hinner och har tid funderar vi på testresa vid kristi himmelsfärd :)

2016-04-10 kl 22:41

Själv har jag aldrig vågat mig på att tvätta överdragen på grund av risken att de skall krympa. Däremot brukar jag använda ångtvätt:
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Maskiner/Angtvatt-2000020303/
Man behöver ju inte köra underhållsladdning jämt men har man den parkerad så man kan ha el inkopplad jämt så är det ju enklast. Jag har min står på tomten så jag har det så.

Cabby C61 -99
2016-04-11 kl 12:59

CalleN skrev:

Om vi hinner och har tid funderar vi på testresa vid kristi himmelsfärd :)

Det låter som en klok idé. Det är ju första helgen för många campare.

2016-04-12 kl 06:51

Hej och grattis till nyförvärvet.
Vi tvättar våra textilier i tvättmaskinen, inga som helst problem.
Ett stort tips när man ska kränga på klädseln igen efter tvätt är att Linda några varv med vanlig hushållsplastfolie, detta gör att dynan går ihop en liten smula samt att textilier glider över mycket lättare.
Vi tar inte bort folien sen utan låter den sitta kvar.

2016-04-12 kl 07:26

Inga bilder på nyförvärvet? :) Och grattis, vi tar årets premiärhelg till kristi flygare med! :)

2016-04-19 kl 11:36

Grattis till er SMV, vi hade en från -68 i 10 år och var supernöjda med den. Men efterhand blev den för liten och sängarna för obekväma.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-04-19 kl 14:23

Haha, är du säker på att det var sängarna som blev obekväma? När jag gjorde militärtjänst kunde jag lägga ett liggunderlag bland björkstubbarna och sova gott. Nu ska det till dunbolster, men inte är det sängarna som ändrat sig... ;-)

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05