Skillnader mellan stödhjul och stödhjul - Vårt är trasigt / av Albireo

• 17 svar
Skillnader mellan stödhjul och stödhjul - Vårt är trasigt
2021-06-28 kl 09:37

Hej!
Har en boggievagn (Polar 570 Aero) där gummit på stödhjulet sprack rakt av. Detta innebär att vi måste byta minst hjul.

Men vilken modell ska vi byta till?

Bör stödhjulet bytas komplett med ben?
Vilken typ går lättast att veva? (finns det någon skillnad?)
Är det någon skillnad på kvalité / funktion mellan olika stödhjul?
- Vissa kostar 200kr och andra 1500kr
- Plast eller plåtfälg?
- Gummi eller punkteringssäkert?
- Horisontell eller vertikal vev?
- Knä nere vid hjulet eller fast?
- enkelt eller dubbelt hjul?

Har förstått att ett stödhjul med motor inte tillför så mycket.

2021-06-28 kl 23:48

Hade nog bara köpt ett på biltema.

2021-06-29 kl 00:52

De rekommenderar ett luftgummihjul.
(eftersom vagnen väger 1500kg)
Brukar luften bli kvar i hjulet (eller kommer jag att få pumpa par ggr/år - alla fall varje gång husvagnen ska hämtas efter vinterförvaringen?).
Är veven lagrad eller har det bara planbrickor?
Frågorna tar nog inte slut...)

2021-06-29 kl 09:20

Svaren blir ju att "det beror på".

Luftgummihjul är normalt sett större, och rullar lättare. Jag har massivt. Vagnen rullar inte på stödhjulet ändå. Antingen står den stilla eller så drar bilen den.

Veven brukar ha enklaste möjliga lagring. Smörjning behövs för att den ska fungera vettigt.

På min flaksläp har jag bytt hjul en gång. Mot bättre vetande lånade jag ut släpet. Det var bara själva hjulet som var förstört, så inget mer behövde bytas.
Sen har jag bytt komplett stödben en gång. Gängan hade rostat med tiden, så det gick inte att veva hjulet.

2021-06-29 kl 21:48

Har även en släp och stödhjulet där går "tungt" och "gnisslar" om det finns lite tryck på "kulan". Fungerar om man använder båda händerna när man vevar. Har försökt smörja "lagret" (om det finns något) men inte lyckats. (saknar en smörjkopp längst upp...)
Skulle önska en bättre konstruktion på husvagnen, idag sitter att ganska stort punkteringsfritt gummi hjul - men som sagt gummit sprack rakt av....

2021-06-30 kl 09:52

Det finns en del stödhjul med ordentlig lagring för veven, exempelvis AL-KO Premium.

https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/stodhjul-al-ko-premium.html

Hade ett sådant på min förra husvagn, var lättare att veva än det som sitter på min nuvarande vagn. Kostar dock en hel del.

2021-07-01 kl 06:22

Jag har det vanliga AL-KO hjulet, eller hade.
Det var massiv plast. Köpte vagnen ny 2018. Hjulet höll flera månader sen sprack det och gick av på mitten. Första gången jag faktiskt behövde rulla vagnen med stödhjulet nere. Skulle rulla in vagnen på en trång plats, pang sa det så delade hjulet sig. Nu har jag ett alldeles för smalt hjul med plåtfälg så jag behöver också byta.
En annan trist grej är att den röda plasten på veven och låsningen av stödhjulet har spruckit och gått sönder.

2021-07-03 kl 10:03

gertolof skrev:
Det finns en del stödhjul med ordentlig lagring för veven, exempelvis AL-KO Premium.

https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/stodhjul-al-ko-premium.html....

Funderar om det finns alternativ...
Mitt däck är ganska stort (har jag förstått)
Axel 20mm
Diameter = 225mm
Navbredd = ca 87mm
Däckbredd = ca 80mm

Finns inget liknande utan våg?
(När behövs våg? kändes nästan lyxigt?)

Finns erfarenheter av lufthjul?
Finns det någon gång de håller luften? t.ex. över vintern.
Enda gången jag använder stödhjul är höst och vår när vagnen ska in och ut från förrådet. Kommer det alltid behövas pumpas när vagnen ska hämtas om jag har lufthjul?

2021-07-03 kl 11:20

Hur mycket ett stödhjul läcker under vintern, det vet jag inte. Det kan säkert skilja mellan olika hjul också.

Det finns lösningar med batteridrivna luftpumpar.

2021-07-03 kl 11:43

Tack för alla tankar och svar!

Absolut går pyspunka att hantera.
Men då ska pumpen vara med (husvagnen står en bit bort) börja "pumpa" för att upptäcka att läckan blivit större? Kan inte komma med bilen riktigt i närheten. Husvagnen saknar batteri under vintern (kan inte komma in i husvagnen innan den dragits ut...)
Enklast blir en handpump (om inte läckan blivit för stor.)
Är ett lufthjul lättare att dra / svänga.
Finns det någon fördel med lufthjul? (mer än att det är lite större?)

2021-07-03 kl 15:14

Titta på pumpen jag länkade till. Batteridriven, har tryckmätare, pumpar lätt ett så litet hjul.

Större hjul rullar alltid lättare.

2021-07-03 kl 21:24

Det är inte svårt att skruva bort själva hjulet när man ställt in och ta det med hem över vintern oftast en bult till axel.

2021-07-04 kl 01:30

Tack! Enklast är väl att inte ens behöva göra något?
Vet hur det känns när vi åkt 30km och nyckeln var hemma och skulle plocka fram veven.. nu löste det sig med en rörtång, men ändå...

Jag missade länken på pump (tack)
Dock skulle jag vilja ha en sådan pump med samma "batteri system" som mina andra produkter.... (men det finns väl inte...)

2021-07-04 kl 01:33

När jag sökt stödhjul, har jag passerat en typ av stödhjul som "viker ut sig" - vad är dessa till? Någon trevlig grej eller... Någon fördel? (jag ser ingen fördel)

2021-07-06 kl 14:43

Tänk även på att hjulet ska få plats att dras upp tillräckligt mot dragstången, då du inte har en täckkåpa eller nåt som är i vägen och du skaffar ett större lufthjul som sen riskerar att ta i fartgupp eller dylikt.

2021-07-06 kl 15:41

Det är ett "stort hjul" från början
Som jag skrev
Diameter = 225mm
Navbredd = ca 87mm
Däckbredd = ca 80mm
Det finns ett originalhjul med plastfälg att köpa för ca 500kr. Kanske jag ändå ska satsa på ett AL-KO Premium hjul (745kr)?
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/massivt-hjul-al-ko-premium.html
eller varför inte ett komplett stödben
https://skrotahusvagn.com/sv/st-dben-al-ko-premium24790 (vågen hade jag kunnat skippa - tror jag)

2021-07-06 kl 18:04

AL-KO premium ser bra ut, tycker jag.

Du frågade tidigare, "när behövs våg?" Din bil har ett högsta tillåtet kultryck. Vågen förenklar ju kontrollen av aktuellt kultryck, så det inte blir alldeles för mycket. Eller alldeles för lite, så risken för wobbling ökar.

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1663 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 734 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206