Söker protokoll för fukttest. / av Glenn

• 13 svar
Söker protokoll för fukttest.
2014-08-19 kl 20:41

Redigerat bort e-postadress.

2014-08-20 kl 07:39

Du lär ju klara ut det utan protokoll. Är ju bara att mäta av hela vagnen med tyngdpunkt på gavlar, golvhörnor, fönster och övriga håltagningar i karossen.

2014-08-20 kl 12:53

Glenn, jag har skickat över 2 exempel.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2014-08-20 kl 18:32

Tack ska ni ha. Har fått fina protokoll från två håll. Nu ska jag bara ut och öva på grannens vagn.

Tycker för övrigt det är väldigt märkligt att man anger fuktkvoter i protokollen. Har väldigt svårt att tänka mig att det mäts upp några korrekta fuktkvoter vid ett sånt här test. Det måste ju vara fuktindikering som avses. Det är något helt annat det.

2014-08-27 kl 08:13

Glenn
Förklara för en okunnig. Jag för min del trodde det var andelen fukt i mätmaterialet men mätte. Fukthalten har jag för mig det kallas med. Samma som man mäter i virke innan målning eller innan husköp. Vilka olika sätt finns, vad heter de och vad innebär de olika varianterna. Puhh, det blev kanske lite mycket på en gång ;-)

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2014-08-27 kl 16:12

Fuktkvot/fukthalt är mycket riktigt vatteninnehållet i materialet. Jag har nu sett ytterligare ett protokoll och förstår det som att husvagnsfirmorna trycker in fuktmätarens stift i väggarna, dolt bakom lister m.m. Har jag rätt? I så fall är det mycket riktigt fuktkvoten de mäter. Dock är mätaren normalt sett kalibrerad för rent furuvirke så värdet lär bli enligt "egen skala" för husvagnsinnerväggar.

Min första tanke var att de rimligtvis borde använda Protimeterns fuktindikeringsfunktion, som helt enkelt känner om det är blött bakom vägg/golv/takskivan. Eller rättare sagt om det är fuktigare "här än där". Det är mer rättvisande för att hitta dolda inläckage men kräver lite erfarenhet av användaren eftersom det finns mycket som kan luras, t.ex. bakomliggande plåtar.

2014-08-27 kl 18:30

Ok jag hänger med. Det är ju just den där varianten med två spetsar som används och som man kan använda själv med. Förhoppningsvis mäter man i underliggande träreglar ( om sådana finns) finns det inget trä vete sjutton vad de mäter. Samtidigt skall väl vagnen ha stått i ett visst klimat en tid så man inte mäter på en vagn som precis stått ute ett halvår.
Samtidigt får man väl också ta värdet mer som en indikation än som ett absolut faktum. Tillsammans med fysisk kontroll av väggar, golv och hörn.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2014-08-27 kl 20:30

Det går inte att mäta i bakomliggande reglar med sådana stift eftersom de inte är isolerade fram till spetsen. Själv fuktindikerade jag hela vagnen när vi var och köpte en i helgen.

Men visst handlar det om indikationer hur man än mäter i sådana här fall. Det kan ju finnas en dold skada som man inte har en rimlig chans att hitta. Första gången jag läste om täthetskontroll trodde jag man trycksatte vagnen och smörjde lister med såpavatten eller nåt liknande. :-)

2014-08-27 kl 23:07

:-) -:)

Vad blev det för vagn då?

2014-08-28 kl 16:30

En Knaus Eifelland 520 TKM. Vi var inte så noga med vilket märke det var på vagnen utan letade mest efter just den planlösningen. Nu är den tvättad både in- och utvändigt. Premiärtur imorgon. :-)

2014-08-28 kl 21:25

Ja, där är ju gott om sängplatser. Grattis till nyförvärvet och god tur. För vår del blir det inte mer än en helgtur till nästa månadsskifte. Sen får det bli vintervila (tyvärr)

2015-09-12 kl 08:29

Skulle också vilja ha ett protokoll.

2020-03-26 kl 16:18

Skulle också vilja ha ett protokoll.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1582 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 644 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842