Solifer Artic 45 ti / av hpl

• 8 svar
Solifer Artic 45 ti
2008-05-18 kl 20:58

Hej!Jag har nyligen blivit den förhoppningsvis lyckliga ägaren till ovannämnda husvagn. Jag undrar om någon här i forumet har/har haft en liknande och kan ge mig lite information. För det första undrar jag vart el-patronen sitter, enlöigt den medföljande dokumentation skall den ha en. Jag har en misstanke om att den sitter dold bakom vänstre bänk. Är detta rät?Sedan en fråga om kylskåp och huvudkran till sama. Den har et UPO kylskåp, det skal gå på 12V, 220V och gasol. Huvudkranen sitter i skåpet under slasken, men hur skall den stå för at det är öppet för gasolen? Vågrätt eller lodrätt? Det finns ingen markering för när den är öppen och när den är stängd. Om det nu skule visa sig att jag inte får det igång på gasol och vill ta det ut för att kolla brännaren, hur sitter det monterat? Vad jag kan se är det med några skruvor bredvid kylskåpsdören. Hoppas någon kan tipsa mig om detta, tyvärr är instruktionsboken inte helt klar på dessa punkter.mvh Hans Peter LarssonNynäshamn

2008-05-19 kl 09:19

Hej Hans Peter. Jag har en solifer 500 Artic som borde ha ungefär samma gasol och elpatron som du har.Om vi tar elpatronen först så sitter den under soffan (närmast Gasolkofforten) till höger när du kommer in i vagnen. Samma sida som vasken.Jag hade samma bekymmer med kylskåpet att jag inte viste vilket håll kranarna skulle stå. Provade då att vrida spisens kran åt ett håll och testa om den gick att tända gör den inte det så vrid kranen åt andra hållet.Tyvärr vet jag ej var brännaren sitter för kylskåpet. har ej haft några problem där..Jonas

2008-05-19 kl 16:26

Hej!Tack för svaret.Jag skall prova titta där om jag hittar något som liknar en el-patron.Om man kan utgå från att de två kraner skall se likadant ut när det är öppet för gasolen är det ju en enkel lösning. Jag skall testa.mvh Hans Peter LarssonNynäshamn

2008-05-20 kl 13:39

Brännaren sitter monterad på baksidan av kylen så du måste ta ut kylen för att kolla den.
Glöm inte att ta bort skorsenen från utsidan av vagnen innan du börjar riva.( kann vara svårt att få tillbaka.)
Skåpet bör bara vara att dra rakt ut inne i vagnen men akta gas rör samt el ledningar.
Har själv renoverat ett sådant skåp för ca 3 år sedan.
Kolla med Fogas om dom har en skiss på skået .http://www.fogas.se/

2008-05-20 kl 16:10

Hej!Tack skall du ha. Det verkar som Fogas har både skiss och allt annat till skåpet, så det skall väl gå att få igång även på gasol. mvh Hans Peter Larsson

2008-05-29 kl 17:09

Det borde inte vara något större problem om du bara får fram gas.

2008-05-29 kl 18:57

När det gäller kranarna så kollar du åt vilket gasröret går en öppen kraskall följa rörets dragning omm man stänger kranen såskall den peka på tvären av röret, ibland sitter båda kranarnaunder diskbänken så kolla vilket rör som går til spisen såskall kran följa röret nästa rör kanske går på ett annat håll dåskall kran följa det röret så det är inte säkert alla kranar pekar på samma håll i öppet läge det är en regel som fins överallt på rörledningar var dom änn fins, det är inte bara på Husvgnar det förekommer så är det överalt ihus o industri föjjer man den regeln så ärdet enkelt att fågrepp om det(förutsatt att det är rätt monterat)

2008-06-03 kl 22:07

Hej!Problemet är löst, jag har fått kylskåpet igång på gasol, det som krånglade mest var att få den förb.... piezo tändare att gnista varje gång man tryckte på den. Jag tycks alldrig kunna komma överens med piezo tändare på kylskåp.Det var lite marigt att komma underfund med när det fanns gasol framme och när inte, kranen sitter nämligen i en 90 graders böj, så det var inte helt kristallklart när den ståd på tvären. Den var ju på tvären av ett rör när den är i parallell med det andra.Vad var mer lurigt var at omkopplaren i kylskåpet för gasol och el siter felvänd, så när man skulle tro den är öppen är den stängd. Nå även detta löstes med lite hjälp av en aissistent (sonen).mvh Hans Peter Larsson

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206