• 9 svar
solpaneler
2017-02-02 kl 13:14

Hej, vi har en liten husvagn som vi kör ofta till fjällen från tidig vår till sen höst.I princip alltid fricamping. Har LED-lampor överallt. Vid värme så går cirkulationspumpen via termostat.
Har funderat på att montera solpanel.
Har kollat på 50-80W. Kostnad inkl allt ca 2500:- Jag tänker montera själv.
Har ni erfarenhet eller synpunkter så välkomnar jag dessa. Bor i Blekinge
kabe 370

2017-02-02 kl 15:12

Vi monterade en 80 wattspanel förra våren och har sedan dess inte stått på elplats.
Den har hittills laddat så att det räckt till att ladda mobiltelefoner och ett par timmars tv-tittande per dag, plus vagnens fasta elförbrukare.
Jag har ännu inte bytt alla lampor till LED-dito.

2017-02-02 kl 21:03

Sätt dit så mycket du får plats. Vi har 2x90 på vår men 3x100 hade fått plats (cabby515) å bra batteri. Vi håller lite på vikten å kör med lithiumbatteri 90Ah, men det kostar en slant nuförtiden. Mer celler minskar i viss mån batteribehovet. Montering ingen svårare sak, men lite eftertanke innan kan vara på sin plats.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-02-02 kl 21:33

Sätt in två batterier så har du lite att ta på om du får några regniga dagar för att köra värme och kanske vill ladda mobil och pad eller kolla tv

2017-02-03 kl 06:31

Hur fäster ni panelerna på taket? finns det fäste som passar på takrailsen? Har nämligen också funderat på att gratisladda, mest bara för att jag kan. Jag har redan paneler men de är ganska tunga.

2017-02-03 kl 11:22

David skrev:
Hur fäster ni panelerna på taket? finns det fäste som passar på takrailsen? Har nämligen också funderat på att gratisladda, mest bara för att jag kan. Jag har redan paneler men de är ganska tunga.
Limma fästkonsolerna med Sikaflex

2017-02-05 kl 16:08

Har en Adria Optima 350 från 1990. Har monterat en 40W polykristallin (alltså av den "gamla" sorten) solcellspanel på taket. Kunde ej limma fast panelen på takplåten då plåten i sig inte var limmad på den bärande takkonstruktionen. Trots att panelen inte är så stor och tung måste den ju förankras väl så den inte seglar iväg... Skruvade fast två tvärgående fyrkants aluminiumrör på båda sidor i den höjda kant där tak och vägg går ihop, tätade noga med butyl i borrhålen innan jag skruvade fast. Viktigt med syrafast (inte bara rostfri) skruv mot aluminiumrören för undvikande av korrosion. Fäste panelen i fyrkant rören.
En plåtslagare gjorde en enkel spoiler enlig min ritning. För att slippa håltagning i tak eller vägg drog jag elkabeln från panelen på taket ner till regulatorn i garderoben genom röret till takgenomgången till TV-antennen som togs bort (fanns redan till vagnen) - vi har inte TV i vagnen. Har bytt alla lampor samt utebelysningslampan till LED. Ett 74Ah-batteri räcker långt. Hittills har detta fungerat bra vår, sommar och höst till telefonladdning, radio, belysning och till fläkt till Trumapannan. På vintern till fjälls har vi stått på camping med 220 V inkopplad.
Summa kostnad för det hela c:a 2500 kr. Skönt kunna bo "fritt" i större utsträckning stora delar av året! Lycka till med egenproducerad el och mer "fritt" boende!

2017-02-06 kl 17:26

En plastvinkel i varje hörn fästs med sikaflex. Finns även av spoilertyp. Panelen skruvas på fästena. Kabes tak bör fungera utan problem.
not. helgestahill: Någon värme att tala om lär inte batterierna räcka till ;-)

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-02-10 kl 06:30

ShadowF, tackar då blir det prov av det till våren. Jag har redan 240Ah batteribank så jag klarar mig ett tag. I mitt fall tar gasen slut före batterierna om jag kör värmen. Har Truma, tyvärr. Den tar ca 1A om fläkten står på 4 som max.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017