• 30 svar
Solpaneler, solceller
2019-03-16 kl 09:00

Någon som har monterat solceller på husvagnstaket som sitter med löstagbara fästen?
Har min vagn uppställd på plats som saknar el och tänker sätta 200w paneler på taket.
En annan lösning är en ställning fristående på sidan och batteribank i en box. Åsikter om detta?

2019-03-18 kl 10:10

Solceller har jag, men jag har inte monterat dem själv, och jag tvivlar på att det är enkelt löstagbara.
Varför vill du ha dem löstagbara? Vinner man något på det som jag inte insett?

2019-03-18 kl 15:41

Allt man monterar brukar bli någon form av hål.

Men en sak som är beprövad är denna monteringslist för bl a solpaneler som tål ca 50 kg. Som monteras där skyddsbandet sitter ovanpå tältlisterna/kanlisterna t ex.

https://www.reimo.com/se/41114-fiamma_fixing_bar_pro_l_1_st/

Säljer man av vagnen så går det att täta hålen utan att det egentligen syns för mycket.
Enda problemet är kabeln som då får dras ner under vagnen och in i golvet någonstans där det inte finns golvvärme (om det skulle finnas).

2019-03-18 kl 17:06

Jo, det förstås. Tätning av dessa hål är viktigt, och tenderar klart någon gång att ge upp.

Liksom att sånt som är löstagbart tenderar att ramla av någon gång...

2019-03-18 kl 17:18

För solpaneler så har jag bara sett limmade fästen. Ett fäste i var hörna sedan en list eller vindavisare som gör att fartvinden inte kan lyfta panelerna. Numera finns flexibla paneler som kan limmas direkt på taket. Inte så kul att få av dem sen kan jag tänka mig. Men man slipper hål iallafall.

2019-03-18 kl 17:27

Finns väl rätt många (på Youtube) varje fall som vill kunna ställa upp(rikta) solcellerna MOT solen.

2019-03-18 kl 17:31

https://www.husvagnhusbil.se/Solcellstillbehor/Stativ-till-solpanel/Stativ-till-solpanel-808?tag=Solcell&page=2

2019-03-19 kl 06:32

Jag förstår inte varför alla är så rädd för att borra i taket, det är ju bara att täta enligt anvisningar så är problemet löst. Har själv solpanel och den är säkrad med två genomgående bultar.Känns säkrare än lim.Håller tätt nu i 3 år.

2019-03-19 kl 09:33

Husvagnar lever länge. En tätning som sitter på taket, där solen kommer åt som bäst, är inte lika självklart väl fungerande 20 år senare.

2019-03-19 kl 16:36

Ett välkänt vårtecken längs E6/E4 är takluckor och solpaneler som ligger i diket :)
Jag gillar heller inte hål i karosseriet. Tätningsmassa torkar och plåt som expanderar/kryper hela tiden gör att det lätt uppstår läckor. Kanske extra försiktig eftersom jag varit båtmänniska stor del av livet. Men på nya vagnen skippade jag TV-antenn på taket. Lite onödigt då jag skall sätta dit en AC, det blir ganska stort hål :)

2019-03-19 kl 17:57

Kan det var som så att dessa är limmade med vanlig "våtrumsilikon" tro?

2019-03-19 kl 18:56

Solpaneler har jag inte hittat längs vägarna, men takluckor och fönster brukar blomstra samtidigt med andra vårblommor.

2019-03-20 kl 22:37

Skall panelerna bara vara kopplade när vagnen står uppställd så går det ju bra att sätta panelerna vid sidan och dra en kabel in ex.vis genom strömboxen. Kanske inte optimalt om vagnen står obebodd dock.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2019-03-22 kl 06:34

Nä solpaneler har blivit likt koppar i här i skåne känns det som. Det stjäls en massa paneler. Eller rättare sagt, är något löst så stjäls det.

Hagbard har inte stannat och kollat, men mest troligt. Det finns bra saker att limma med, men det behöver ändå ses över. Det blir rätt bra vindlast på taket på en husbil som kommer farande i 130km/h.
Jag använde något "lim" som jag glömt namnet på när jag satte fast en söklampa på båten. När jag 12 år senare skulle ta bort lampan skadades glasfibern under fästet.

2019-04-05 kl 18:30

hur mycke får man ut av solpanelerna en vanlig dag om de bra är lite lätt sol :) funderat på solceller och en vindsnurra dessuto m:)

2019-04-05 kl 19:54

Vindsnurran är onödig. Om inte förbrukningen är gigantisk fyller solpanelerna på allt vad jag gör av med. Skulle förbrukningen vara gigantisk räcker det inte med vindsnurra. Då krävs ett elverk.

2019-04-05 kl 23:11

Jag har hoppat på solcellståget. Beställde en sån här panel. https://www.energilandet.com/Solenergi/solceller/verkningsgrad-72s-24v-mppt Får avlägga rapport när den blivit monterad. Tog en Victron MPPT regulator med bluetooth koppling. Smidigt att få upp all info i mobilen istället för att behöva montera en panel till i vagnen.

2019-04-06 kl 02:25

Jösses då. Den återförsäljaren skulle verkligen behöva någon som kan skriva till sin websida.

2019-04-06 kl 08:15

Bra val att välja en 24 volts panel som ger tillräcklig laddningsspänning även vid reducerad solinstrålning. Har själv använt den lösningen med samma MPPT regulator, och Victron,s app är riktigt bra.

2019-04-09 kl 14:28

Lite "hur långt är ett snöre"-fråga kanske, men ett normalstort solcellspaket med tillhörande regulator och allt som kan tänkas behövas för att använda solceller på en husvagn, vad kan man räkna med att ett sånt paket väger ungefär?

2019-04-09 kl 21:33

Den panelen som jag köpte vägde själva panelen 6,5kg. Regulatorn väger under 0.5kg. Sen lite kabel beroende på hur lång sträcka man måste dra. Skulle tippa att hela min installation hamnat under 10kg iaf.

2019-04-10 kl 10:08

Det är ju en ganska överkomlig extravikt. :)

2020-03-16 kl 20:34

En enklare lösning som inte kräver installation och som går att ta med och använda inom andra områden. Någon som testat en portabel solpanel, typ: Portabelt Solcellspaket

2020-03-17 kl 06:33

Jag har gjort ett markfäste till min 160Watts panel. Typ ett spjut man trampar ner i marken, sen kan jag vinkla ut panelen så solen träffar rakt på. Panelen går att vrida runt på spjutet också.
Regulatorn skall helst sitta när batteriet, och det gör min. Har sedan en anslutning för solpanelen på utsidan av vagnen.
Det funkar bra då man kan välja att ha vagnen i skuggan och sedan placera ut solpanelen.
Vi står alltid på campingar och hittils har panelen fått vara i fred.
Skall man använda vagnen aktivt så hade jag satsat på ett något som ger över 100Watt vid sol.

2020-03-24 kl 15:58

Vad tror ni om Julas paket på 160w. Verkar få bra kritik om man köper till kraftigare kabel och lägger till säkring på ledningen.

2020-03-24 kl 17:38

Jag har Julas prylar, panelerna är bra. Har haft 110W och 160W sen förra sommaren. Har dock köpt MPPT-regulator till dem båda. Den regulatorn som följer med funkade, men verkade överladda batterierna. Kan ha varit ett dåligt exemplar så jag köpte Biltemas MPPT i panik och den funkar bra. För att kunna handla en bra presterande panel i fysisk butik så är det bra pris, även om man får köpa en annan regulator.

2020-03-24 kl 22:15

Jag läste att regulatorn bör sitta nära batteriet, den borde då ev installeras i vagnen till skillnad från hopfällbara paket där den sitter bakpå solcellen? MPPT-reg. från biltema verkar dock vara max 10 A medan solcellen från jula levererar 20 A.

2020-03-25 kl 06:47

Regulatorn skall sitta vid batteriet det stämmer.
Det är regulatorerna de nämner på Jula, inte panelerna.
Biltemas MPPT klarar 130W in. Lite i underkant för den stora panelen. Den har dock klarat sig utan missöde.
Jag skall köpa antingen en Victron eller Epever Triron, har inte bestämt mig. Men jag vill ha bättre övervakningsfunktioner samt möjlighet att ansluta fler paneler.

2020-03-26 kl 22:53

Jag kör med Victron Smart Solar. Den får du upp all info genom en app i mobilen. Väldigt smidigt där du kan se all info du behöver veta och lite till :-) Går via Bluetooth supersmidigt.

2020-03-27 kl 22:15

Jag har en Simarine Pico batteriövervakning. Där får jag rätt mycket info på skärmen. Finns även en app till den.
Jag gillar dock inte saker med enbart app. Tycker de har en förmåga att bli omoderna fort då appar inte uppdateras osv.
Känns dock som att ett företag som Victron uppdaterar sina prylar hyffsat länge iallafall.
Fördelen med den övervakningen jag har är att den har flera shuntar som mäter strömmen. Jag kan alltså se hur mycket 230V laddaren har stoppat in, och hur mycket solpanelen har stoppat in. Därför kan jag få ut en väldigt exak t siffra på batteriets status. Tex har jag TV:en på så kan jag se hur lång tid jag har tills batteriet är slut, likaså kan jag se hur lång tid det är kvar till full laddning. Jag har även tankstatus för vatten/gråvatten samt gasol på samma skärm. Sjukt smidigt men onödigt kanske :)

• 30 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1567 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 633 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842