• 19 svar
Sova skönt.
2018-09-15 kl 12:19

Vi håller på att leta ny husvagn och funderar på om vi ska ha dubbelbädd eller två långbäddar.
Går det verkligen sova skönt i en dubbelbädd två personer (60+) med med den bredden som är.
Har tittat på olika fabrikat och måtten varierar mellan 124cm till 140cm vid huvudändan och smalnar av nertill. Inte aktuellt med med fullbredds vagn

Vad tycker ni som testat?

2018-09-15 kl 12:48

Välj långbäddar,då slipper ni sparka på varandra.

2018-09-15 kl 13:33

Det är ju tyvärr så när man blir lite äldre att man kan behöva gå upp på natten av olka anledningar och då är det ju besvärligt att behöva klättra över varann i en dubbelbädd.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2018-09-15 kl 13:49

Vi sover sedan 10 år i en 140 cm bred tvärställd dubbelsäng i vår husbil. Fungerar utan problem. Utformningen av sängarna påverkar ju i högsta grad utrymmet för sittgrupp, kök, toa och dusch. Fundera över vad som är viktigt för er och prioritera efter det.

LAEN
2018-09-15 kl 18:33

Nackdelen med långbäddar är att de stjäl mycket plats. Är det dubbelbädd så finns ju ofta toalettutrymmet och garderob där en av långbäddarna finns. Queensbed går antagligen bort om man inte vill ha fulbredds vagn. Men att sova bra är ju viktigt och är man som i TS fall 60+ skulle jag nog rekommendera långbäddar.

2018-09-21 kl 10:39

Nu har vi varit och provat både dubbelsäng och långbädd, dubbel blir väldigt trångt och sova två vuxna i och krångligt om vill gå upp på natten, så det kommer att bli en vagn med två långbäddar.
Tack alla för era synpunkter.

2018-09-21 kl 11:45

Vi har haft både långbädd och dubbelbädd och bäst sover man i långbädd.
Är också betydligt billigare att skaffa en skön bäddmadrass till två enkelsängar.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-09-21 kl 12:53

Fast det finns vagnar med dubbelbädd på tvären, då slipper man problemet med att klättra...

2018-09-21 kl 12:58

En sån har vi idag och den bädden är också lite bredare.
Mysfaktorn är självklart högre att sova tillsammans men rent sömnmässigt håller jag fortfarande långbäddarna som bättre.
Men vi trivs väldigt bra med vår tvärställda dubbelbädd.
Lite trångt är det att komma runt om man inte kör upp sängen. Men det funkar.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2018-09-23 kl 08:20

Vi har haft smal dubbelbädd i alla (9) år och sovit utmärkt. Vi kommer dock när det är dags för byte att definitivt köra med långbäddar. Jag hade absolut accepterat tvärställd dubbel men det vill inte frugan ???!!!

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140
2018-09-24 kl 15:59

Tvärställd funkar om den inte är direkt emot bakväggen. Men bäddningen blir självklart lite bökigare trots att man kan gå runt sängen.
En annan fördel som vi upplevde med långbäddar var att vi fick mer golvyta.
Bra för oss som har hund.

2018-09-24 kl 20:37

Vi blir mer o. mer övertygade om vi ska ha enkelsängar efter era komentarer för vi vill sova skönt och det roliga får vi ha i 180 cm sängen hemma.Är man 60+ så man värderar om olika saker, allt har sin tid.

2018-09-24 kl 21:06

Sprite Alpine skrev:
Vi blir mer o. mer övertygade om vi ska ha enkelsängar efter era komentarer för vi vill sova skönt och det roliga får vi ha i 180 cm sängen hemma.Är man 60+ så man värderar om olika saker, allt har sin tid.

Jag hade nog gjort likadant i era kläder.

För egen del så har jag ännu ett problem, jag är ganska lång. Längre en de flesta sängar som finns i husvagnar (och bilar) och när det är enkelbädd så finns det ju en toa eller ett kök vid fotändan. Och det funkar sisådär så jag måste ha fritt space för mina 46 or. Nu har vi franskbädd så benen från ankeln och nedåt hänger utanför, men det går det med. :)

2018-09-25 kl 12:11

Vi har dubbelbädd på tvären längst bak. Fördelen är att sängen tar liten plats och att den är 200x140 hela vägen, så lätt köpa bättre madrass och lägga dit, utan att behöva kapa till den och jag har plats att sträcka ut mina 180cm. Nackdelarna är att det är svårare bädda, att den som ligger innerst måste klättra över den utanför om man ska upp och att man då ibland slår skallen i överskåpet.

Skulle vi byta vagn skulle vi förmodligen satsa på långbäddar. Men är du lång, kolla i så fall upp hur långa bäddar vagnen du är intresserad av har. Har sett dom kan ha olika längd i olika vagnar, men tror ingen jag sett haft 2m långa sängar. Så där kan det bli problem om man är lång, eftersom det oftast, som perin säger, står en garderob eller toavägg i fotändan.

2018-12-05 kl 23:14

Den jag har köpt nu har mellanväggsdörren i två delar vid garderoben. Ingen skjutdörr vid toaletten. Det innebär att paketet med dörrar är ganska tjockt, men det försvinner ju när man stänger. Då blir det någon decimeter till som man sticka ut fötterna på vid den sidan. Men det blir förstås ingenting vid den andra sidan.

Långbäddar har jag kört med sedan 2011, och det har fungerat utmärkt. De är breda nog för att man ska kunna ligga i samma en stund, om andan faller på.

Inte för att det har med sängarna att göra, men vad finns det för anledning att inte köpa en vagn som utnyttjar hela breddreglementet? Alltså en som är 250 cm bred?
Efter att ha provat 210, 230 och 250 cm genom åren skaffar jag inga fler som är smalare än 250 cm.

2018-12-06 kl 13:06

apersson850 skrev:
Inte för att det har med sängarna att göra, men vad finns det för anledning att inte köpa en vagn som utnyttjar hela breddreglementet? Alltså en som är 250 cm bred?
Efter att ha provat 210, 230 och 250 cm genom åren skaffar jag inga fler som är smalare än 250 cm.

Gissningsvis för att man använder den som s.k. "resevagn", lite smalare och enklare att hålla koll på bakom bilen. Skulle nog kunna tänka mig det själv om jag skulle flänga runt i Europa. Hur eller hur så är man stor del av tiden utanför vagnen, åtminstone vid sommarcamping. Men visst gör de här extra decimetrarna mer space inne i vagnen, speciellt mitt i vagnen där oftast köket är placerat.

2018-12-06 kl 13:32

Visst kan det vara trångt på kontinenten. Jag har inte kört med husvagnen på det hållet, men kört har jag gjort, i rätt många länder.
Min erfarenhet säger att när vägarna verkligen är smala, då kommer man inte fram med varken husbil eller husvagn. Och när vägarna bara är smala, då ser man ändå lastbilar mötas, så det är bara vi nordbor som är ovana. Det är ytterst sällan två decimeter gör skillnad mellan att komma fram och inte göra det.

För egen del värdesätter jag mer utrymmet i vagnen. Det var därför jag undrade.

2018-12-06 kl 14:37

apersson850 skrev:
Det är ytterst sällan två decimeter gör skillnad mellan att komma fram och inte göra det.

Så är det. Jag tänker mer att en husvagn som är ungefär lika bred som en bil är mellan ytterkanterna på backspeglarna gör det mer "avslappnat" att köra. En fullbreddare sticker ändå ut ca 20 cm på var sida vilket man måste ha koll på så inte ett hjul går ut utanför tex en asfaltskant.

2018-12-06 kl 17:10

Då förstår jag vad du menar. Jag anser då att den bredare vagnen är så mycket bättre att bo i, att det är en mycket bra investering att lära sig köra med den, om det är där det brister.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1502 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 539 fristående campingplatser och 558 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 405 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842