Standby/året runt tält / av ronkan

• 9 svar
Standby/året runt tält
2016-08-15 kl 17:45

Hej,

är i tagen att skaffa ett Standby/året runt tält men vet inte riktigt vilket märke jag ska satsa på...finns väl bara 3 olika tillverkare vad jag kan finna ut, nån som har nån erfarenhet om dessa tält, tittar man på priser är ju ET billigast..är dom prisvärda eller är det dom andra 2 märkena som gäller ??

2016-08-15 kl 19:39

ET är absolut prisvärt.
För egen del uppskattar jag Svenska Tälts lösning med sluss.
Underlättar om man vill flytta vagnen.
Har du toa- och skidlucka på dörrsidan blir då också båda dessa utanför tältet.
Eftersom ET tätar i båda ändarna finns risk att du får tätningen över någon av luckorna.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-08-15 kl 20:16

Ok, hur funkar anslutningen till ET då..? en av anl. till att jag vill ha ett åretrunt tält är att jag vill kunna åka iväg lite när so helst och då ska det ju va lätt att göra det..

2016-08-16 kl 07:59

På ett ET har jag upplevt att det är muffar liknande vintertält som tätar i fram- och bakkant av tältet.
Har man då otur kan man få en sån tätning mitt i ett fönster eller en lucka.
Här är lite bilder http://www.eurotents.se/fortalt/vivaldi-4-seasons/

När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-08-17 kl 21:27

Har inget att jämföra med då vi bara haft Svenska Tält men den var vi mycket nöjd med.
Slussen funkar kanonbra och kräver inte millimeterprecision för att det ska bli bra, man kan komma lite olika och det går bra att ansluta ändå.
Går också hyfsat fort att koppla av och på vagnen

2016-08-18 kl 08:16

Med ett ET eller Isabella kan en sån här underlätta "dockningen"
http://www.blocket.se/lulea/Husvagsglider_54227075.htm

Här är en norsk variant.
http://www.vamek.no/

2016-08-18 kl 10:53

Så ET och Isabella måste man hålla på med xtra prylar för att det ska bli bra....mycket smidigare med ett Svenska tält alltså ??

2016-08-19 kl 08:51

ronkan skrev:
Så ET och Isabella måste man hålla på med xtra prylar för att det ska bli bra....mycket smidigare med ett Svenska tält alltså ??

Inte måste med en glidanordning underlättar nog dockningen rejält.

Jag skulle nog vänta in Elmia och kolla in tälten lite extra där.
Både ET, Isabella och Svenska tält har ju sina tält uppsatta.
Då ser du lite bättre hur man löst anslutningarna.

2016-08-19 kl 10:53

Ska kolla runt på campingen oxå, där tror jag det finns lite olika varianter....

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03