• 9 svar
Stödhjulserfarenhet
2016-06-06 kl 10:16

Hej, vi har skaffat Mover till husvagnen.
Är det enklare vid manövrering med ett brett luftgummihjul jämfört med vagnens original massiva gummihjul. Underlaget varierar ju ibland från torrt till sandigt o lerigt. Alko sa att det finns risk att hjulet bryts av om hjulet skär ner i underlaget. Någon som har erfarenhet?

2016-06-06 kl 23:13

Tycker inte du skall vara orolig för att hjulet skall brytas av. Se bara till att du skruvar ut hjulet så det löper fritt från de två slitsarna i röret. Vi har kört även på på mjuka underlag och aldrig haft några problem.

2016-06-07 kl 07:45

Viss möjlighet att hjulet skär ner finns ju alltid. Om man är lite oförsiktig så kan det ju hända. Om man är orolig för detta hade jag valt att byta till ALKO,s breda stödhjul.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-06-07 kl 21:28

Tack för era åsikter, nån som har provat luftgummihjul istf massivtgummihjul?

2016-06-08 kl 23:24

Hej, jag bytte mitt massiva hjul mot ett luftgummihjul. Vagnen jag har är rätt tung så vid stenigt/grusigt underlag fastnade det
massiva hjulet och det gick väldigt ryckigt
när man körde. Luftgummihjulet gjorde att det gick mycket smidigare.

2016-06-09 kl 10:04

Vi har bytt ut det massiva till ett luftgummihjul och nu rullar det lättare vid rangering. OBS vi har inte mover.

2016-06-09 kl 15:39

Det enda negativa med lufthjul är väl att man ju KAN råka ut för punktering. Risken är ju att man upptäcker det när man ska till att rangera och då kanske det inte är läge att leta nytt. Dock går det ju att med lite extra vilja rubba vagnen ändå och oddsen för att man ska få punktering är kanske inte överdrivet skräckinjagande. Jag har nyss sett det hända, annars hade jag nog inte ens nämnt det. :)

2016-06-11 kl 06:49

Vi har fått punktering två gånger på luftgummihjul, så bytte tillbaka till ett massivt hjul igen.

2016-06-11 kl 10:53

Det beror förstås på var man ska knöla in vagnen, men oavsett om man har mover eller ej, så går det ju ofta att köra/backa bra nära dit man vill komma. Under den tiden belastas hjulet ju inte alls. Så om man inte kör rundor med mover bara för att man kan borde det ju vara ett hanterbart problem.
Själv har jag ingen mover alls. Det brukar bli tungt nog ändå.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03