Storlek Kampa Lufttält - KABE 560 / av Henrik Seth

• 15 svar
Storlek Kampa Lufttält - KABE 560
2019-04-05 kl 22:24

Hej

Håller på och tittar på lufttält att ha till sommaren. Jag är dock osäker på hur stort man kan ha till en KABE 560.
Främst är jag intresserad av Kampa Rally Air Pro i 330 eller 390cm.
Hur mycket bygger "trianglarna" som sitter fästa i skenan på vardera sida om tältet?

Andra erfarenheter rörande lufttält?

Mvh
///Henrik

2019-04-06 kl 09:03

Vi har ett Rally air Pro 500 på vår 590.
Lite av en kompromiss då det sitter rakt över främre sidofönstret, men med mindre så kom det mitt över dörren. Trianglarna sticker inte ut mycket alls. Exakt kan jag kolla vid Påsk om det inte är halv storm då.

2019-04-06 kl 11:39

David skrev:
Lite av en kompromiss då det sitter rakt över främre sidofönstret, men med mindre så kom det mitt över dörren. Trianglarna sticker inte ut mycket alls. Exakt kan jag kolla vid Påsk om det inte är halv storm då.

Då känns det som om 390 borde passa. Sedan vet man ju aldrig hur det blir med fönster och så.

Är du nöjd med tältet i övrigt? Hört en del varningar för läckande tak och exploderade lufttuber.

Mvh
///Henrik

2019-04-06 kl 12:01

Jag är nöjd med vårt. Man får se det som något mellan markis och riktigt förtält.
Vårt har inte blivit blekt ännu, men vi ligger inte på säsong heller. Jag har en elpump som pumpar till rekommenderat tryck. Trycket i tuberna stiger med värmen. Men vårt höll hela 2018 och då var det verkligen varmt.
Det klarade en kraftig hagel/åskstorm också. Den stormen skadade grannens isabella tält med stålstänger.
Vi har slät plåt på vår vagn och sätter fast tältets sidor med sugproppar mot plåten, de lossnade när det stormade. För att tältet skall sitta bra så skall det passa på den delen av vagnen där taket är rakt. På vår vagn börjar tältet precis bakom fönsterna till barnsängarna och slutar rakt över främre fönster. Det gör att bakre triangeln dras ner lite men det är inga problem.

2019-04-08 kl 00:39

Vi har en Kabe Classic 560, barnkammarvagn.

Vi valde Kampa Club AIR Pro 390.
Har vi mätt rätt så ska vi slippa ha det mitt över något fönster. (För det ville vi inte ha)
Då ska det gå från högersidan av dörren och till vänstra sidan om fönstren vid våningssängarna.

https://www.kampa.co.uk/awning/club-air-pro-390

Har tyvärr inte fått tillfälle att resa det ännu.

2019-04-08 kl 15:01

Hoppas det är ok kidnappa tråden lite, samma frågeställning, har köpt en Hobby 490 KMF, och dom rekommenderar mig köpa ett Esprit 420 Pro Outdoor Revolution, men jag har lite tveksamma tankar till det ska passa.. Har inte vagnen än, är det någon som kan hjälpa mig på traven ? Tack på förhand

2019-04-08 kl 19:52

Henrik Seth skrev:
David skrev:

Då känns det som om 390 borde passa. Sedan vet man ju aldrig hur det blir med fönster och så.

Är du nöjd med tältet i övrigt? Hört en del varningar för läckande tak och exploderade lufttuber.

Mvh
///Henrik

Köpte ett Kampa förra sommaren men reklamerade och lämnade tillbaka det då det tappade färgen på fyra veckors semester.
Även läckande tak gjorde att jag inte tyckte att kvaliteten motsvarade priset.
Köpte ett Rolli markis tält i stället.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2019-04-09 kl 06:15

Var läckte det? var det tyget som blev genomblött eller något annat?
Tänkte hålla koll nästa gång vi använder vårt, om det nu blir regn.

2019-04-10 kl 08:41

Hej

Tack för all input! Jag funderar även över djupet? Blir 250cm som det är i Rally Pro för lite? Vi vill då få plats med ett bord och fyra stolar.

Grande är ju istället 300cm djupt men detta kanske blir ett problem på trånga campingar/uppställningsplatser?

Ha en fin dag
///Henrik

2019-04-10 kl 15:07

Vi har ett Kampa 390 plus och bord med 4 stolar är inget problem. Vi valde plusdelen för det är ett avgränsat utrymme som man kan ställa cyklar, grillen osv. perfekt också när det regnar, man lämnar regnkläder skor osv där och behöver inte dra in smuts osv i själva tältet.

2019-04-10 kl 15:44

David skrev:
Var läckte det? var det tyget som blev genomblött eller något annat?
Tänkte hålla koll nästa gång vi använder vårt, om det nu blir regn.

Det läckte längs med de två vänstra benen.
Blev ca. 2 dl vatten runt dem på kappan de står på.
Då hade vi vanligt regn på natten. Inte så att det vräkte ner.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2019-04-11 kl 00:12

Henrik Seth skrev:
Hej

Tack för all input! Jag funderar även över djupet? Blir 250cm som det är i Rally Pro för lite? Vi vill då få plats med ett bord och fyra stolar.

Grande är ju istället 300cm djupt men detta kanske blir ett problem på trånga campingar/uppställningsplatser?

Ha en fin dag
///Henrik

Bredden på campingplatserna har jag aldrig upplevt som ett problem.
Men då har vi än så länge undvikit västkusten.

3 meter måste ju vara den vanligaste förekommande bredden på förtält.

2019-04-11 kl 05:55

Jag har 3 meters djup också. Det är lagom då man kan få plats med en stol på kortsidan av bordet också och ändå kunna gå förbi.

chriper: Nu när du påpekar det så har jag faktiskt sett vatten samlas i kappan där benen står. Trodde det kom från hålen under fönsterna.
Jag skall hålla koll nästa gång det regnar på det.

2019-04-11 kl 15:11

Jag hade också ett 3 meters. Jättebra med den extra halvmetern.
Jag hade också Kampas matta. Den är jättebra. Luftig men relativt varm och skön att gå på.
Framförallt bra att den var formsydd och passade.
Jag har två nya stänger för montering mot bakväggen om någon är intresserad.

2019-04-13 kl 10:49

Vi har även ett stort Isabella Forum med kompositpinnar som är 3,5m djupt. Så 2,5m på lufttältet kanske blir en bra kompromiss. Prioritet är att det är smidigt.

Jag skall kollla upp kampas måttsydda matta.

Tack för all hjälp
///Henrik

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1674 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 622 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206