Svajig husvagn trots Al-ko säkerhetsdrag / av s2henke

• 29 svar
Svajig husvagn trots Al-ko säkerhetsdrag
2017-05-31 kl 21:53

Hej!
Har nu dragit vagnen vi köpte i höstas några vändor. Jag upplever den tyvärr rätt så svajig trots att det sitter ett Al-ko säkerhetsdrag på den. Är det något som kan bli fel med dem?

Hälsningar Henrik

2017-05-31 kl 22:39

Kolla:
Kultryck, dvs hur har du lastat vagnen
Stötdämparna på vagnen och bilen
Lufttryck i däcken på vagnen och bilen
Vad sitter det för däck på vagnen, C-däck eller lågprofil ger stadigare gång
Så kulan inte är infettad, ska vara torr

LAEN
2017-06-01 kl 09:35

En fel mera: slitna bromsplatter i draget, om där har varit fett på kulan måste dom skiftas, dom kan inte rengöres

2017-06-01 kl 10:17

Vad är det för sorts vagn?

2017-06-01 kl 17:01

Min vagn går stadigt som ett lok och jag har lite lite......fett på kulan.Blir dragkulan helt torr så gnäller det något hemskt i varje gupp och varje sväng så att folk vänder sig om och undrar vad som händer.Däremot hade jag lite dåligt med luft i däcken och vagnen krängde något fruktansvärt p g a detta.Hoppas det löser sig med ditt problem.

2017-06-01 kl 17:19

Ger man sig på kulan och beläggen med slippapper brukar det bli tyst sen. Lite fett på och verkan av den typen av stabiliseringsdrag är minimal.
Men om vagnen är fellastad eller av slingertyp (tänk Adria från 70 eller 80-tal, då hjälper inga drag mot det.

2017-06-01 kl 21:12

Har en Knaus Royale 590 -10 enkelaxlad. Vad rekommenderar man att kultrycket ska vara? Kan jag mäta det utan en speciell våg?

2017-06-01 kl 21:35

Min erfarenhet är att det inte har med märke eller årsmodell att göra. För min del ha jag kört vagnar med totalvikter på 1500, 1700 och 2000 kg. Vid den lägre vikten hade jag runt 75-80 kg. För den med 1700 kg låg jag påstrax över 80 kg. Vår nuvarande vagn på 2000 kg kör vi med 85-90 kg..Tror också att ett däcktryck på 4,2-4,5 kg bidrar till att man har en stabil vagn.
Vi mäter med en vanlig badrumsvåg direkt under kulhandsken.

2017-06-01 kl 21:37

Även däcken på dragbilen kan ha inverkan.. en del däck är av lågpriskvalité och dom kan vara mjuka när en husvagn hängs på..
jag gjorde det misstaget på min förrförra RAV4 jag hade, köpte billiga lågprisdäck, dom gick alldeles ypperligt med bara bilen, men med husvagnen gick det inte att köra mer än 80 km/Tim, sen började vagnen svaja riktigt otäckt... Så börja med att kolla draget.. helt rent ska det vara, sen vagnens däck, och sen bilens däck..

2017-06-01 kl 21:53

Viktigast är kultrycket, mät med våg. Om du inte har full koll på att friktionsbeläggen i handsken är fräscha och aldrig varit i kontakt med fett eller olja så byt dem hellre. Och absolut inget fett alls på kulan, då kan du lika gärna ha en vanlig kulhandske istället för en Al-ko. Slipa kulan helt plåtren, först med "grovrengörare" sedan med 240-slippapper. Tvätta den ren och med bromsskiveavfettning och torka med torrt papper. Så har jag gjort och har absolut inget gnissel längre, och en stabil vagn.

2017-06-01 kl 23:01

Sen beror slingrandet inte bara på vagnen, utan även på bilen. Om bakvagnen på bilen är allmänt klen kan den lätt bli svajig, även om däcken är OK. Bilar som har ett halvt ton eller så i marginal på max släpvagnsvikt brukar vara stabilare att dra med än de som ligger på gränsen.

2017-06-02 kl 17:17

Leifson skrev:
Viktigast är kultrycket, mät med våg. Om du inte har full koll på att friktionsbeläggen i handsken är fräscha och aldrig varit i kontakt med fett eller olja så byt dem hellre. Och absolut inget fett alls på kulan, då kan du lika gärna ha en vanlig kulhandske istället för en Al-ko. Slipa kulan helt plåtren, först med "grovrengörare" sedan med 240-slippapper. Tvätta den ren och med bromsskiveavfettning och torka med torrt papper. Så har jag gjort och har absolut inget gnissel längre, och en stabil vagn.
Ska testa detta.Trots ytterst lite fett på kulan har jag inte en chans att rubba draget från sida till sida,och då är jag hyfsat vältränad,så nog gör Al-Ko draget nytta.Vagnen går som sagt som ett lok efter bilen trots halv storm,och den kränger nada.

2017-06-02 kl 18:40

Om du har fett på kulan så har du säkert sabbat friktionsplattorna som sitter på sidorna av kulhandslen... dom går nästan inte att rengöra då fettet tränger in i dessa plattor.... dessa går dock att byta rätt lätt..

2017-06-02 kl 20:46

Tack för alla svar! Har lite att kolla upp nu

2017-06-02 kl 20:49

Ostbergr, menar du att jag ställer badrumsvågen under stödhjulet? Eller fattar jag helt fel?

2017-06-02 kl 22:19

Det blir inte helt korrekt under stödhjulet, eftersom det sitter en bit in på dragbalken, men det ger ändå ett grovt mått. Ska det vara helt korrekt tar du och lägger vågen under handsken där kulan normalt sitter. Du får palla upp med något till rätt höjd. glöm inte att stödhjulet ej får ta nån vikt alls.

2017-06-02 kl 22:30

Bighoj skrev:
Trots ytterst lite fett på kulan har jag inte en chans att rubba draget från sida till sida,och då är jag hyfsat vältränad.

Trots att du är vältränad kan du inte jämföra den kraften du anbringar på den korta hävarmen med vagnens 1,5 ton på flera meters hävarm. Att du upplever vagnen stabil säger dock betydligt mer, men den kanske skulle varit det även utan friktionskoppling. Det jag vill säga är att det går att få en helt tyst friktionskoppling utan något fett alls, och på så sätt maximerar man dess hjälp att stabilisera.

2017-06-03 kl 09:18

Leifson skrev:
Bighoj skrev:
Trots ytterst lite fett på kulan har jag inte en chans att rubba draget från sida till sida,och då är jag hyfsat vältränad.

Trots att du är vältränad kan du inte jämföra den kraften du anbringar på den korta hävarmen med vagnens 1,5 ton på flera meters hävarm. Att du upplever vagnen stabil säger dock betydligt mer, men den kanske skulle varit det även utan friktionskoppling. Det jag vill säga är att det går att få en helt tyst friktionskoppling utan något fett alls, och på så sätt maximerar man dess hjälp att stabilisera.
Ok,jag tar åt mig av dessa goda råd och ska till helgen rengöra kula,belägg samt slipa ren kulan.Tackar för råden.Det jag menade var att jag kan utan problem rubba draget då AlKo låset ej är nere,men med låset tillslaget är det helt omöjligt.Detta visar ju att trots fettet så gör låset nytta.Tar jag och fixar detta till helgen gör det säkert ännu mer nytta.

2017-06-03 kl 18:57

Bromsbräkleen CRC, s produkt brukar göra rent på det mesta, men som sagt, har du tur så har det inte gått in i beläggen på sidorna.. men testa gärna..

2017-06-04 kl 16:55

Vill man göra kultrycksvägandet noga, men ändå enkelt, kan man sätta vågen under hjulet och sen räkna om trycket med hänsyn till vagnens mått.
Väg under hjulet, multiplicera med avståndet hjulaxel (boggiecentrum)-stödhjul och dividera med avståndet hjulaxel-kulhandske, så har du kultrycket rätt uträknat.

2017-06-05 kl 10:03

Nej inte väga under stödhjulet utan som andra redan påstår, utan vi sätter en regelbit på ca 40 cm mellan kulhandsken och badrumsvågen.

2017-06-05 kl 12:18

Då slipper man räkna.
Själv brukar jag stå grensle över draget och lyfta vagnen för hand. Är det jobbigt är trycket tillräckligt.

2017-06-05 kl 18:37

apersson850 skrev:
Då slipper man räkna.
Själv brukar jag stå grensle över draget och lyfta vagnen för hand. Är det jobbigt är trycket tillräckligt.

Bästa sättet, enkelt och tillförlitligt, kul att läsa att man inte är ensam om det :-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-06-05 kl 19:23

Man får ge fasen i att styrketräna bara, för då blir mätsystemet omkalibrerat!

2017-06-19 kl 04:42

Hej igen!
Nu har jag kollat lite och har konstaterat att friktions beläggen på sidorna är ganska slitna, så de tänkte jag byta. Sen har jag sett att det finns belägg att byta fram och bak också, bör man göra det samtidigt eller har de samma uppgift som de på sidorna?

Hälsningar Henrik

2017-06-19 kl 09:42

Byt båda. Om två av dem är kladdiga och du byter de andra två, då smittar snart kladdet av sig på de nya också.

2017-06-21 kl 13:44

Har nu bytt beläggen men ännu inte kört något. Men kan redan nu konstatera att det kommer bli skillnad, med de gamla beläggen var det inget motstånd när jag fällde ner handtaget. Med de nya blev det ett väldigt tydligt motstånd.

Trevlig midsommar på er!

Hälsningar Henrik

2017-06-25 kl 20:09

Vilken skillnad det blev på vagnen efter att jag bytt friktions beläggen, så skulle det visst kännas med stabiliseringsdrag!

2017-06-25 kl 20:41

Det går att justera hur hårt det klämmer även med de belägg man har. Om de inte är för hårt slitna kan man dra åt lite och ha nytta av dem ett antal år till.

• 29 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05