Svårare att sälja vidare en impoterad husvagn? / av litenmensvag

• 21 svar
Svårare att sälja vidare en impoterad husvagn?
2017-02-24 kl 21:38

God kväll Och ursäkta att jag nu kommer ställa väldigt idiotiska frågor. Men jag har inte jätte mycket kunskap inom detta ämne.

Om man skulle köpa en husvagn i tyskland för att sedan registrera om denna till svensk blir det ett stort problem om man ska sälja vidare denna efter några år? Kommer folk reagera på att den är just impoterad?

Om man som jag inte har jätte bra kunskaper om husvagnar ( hade tänkt ta med en kompis med helt okej kunskaper) då är det väl mycket bättre att köpa från en firma? Det är så klart dyrare men är det mycket säkrare? Eller kan man fortfarande bli totalt blåst? Finns det någon garanti som det finns om man köper i Sverige?

Mvh en svag man

2017-02-24 kl 22:27

Köper du en vagn av en firma i tyskland får du väl samma garanti som andra i tyskland. Kan dock bli lite extra bökigt om det krävs att du åtgärdar den hos inköpsstället. Sen å andra sidan - varför krångla till det om du nu är novis. Så mycket dyrare kan det väl inte bli att köpa här hemma. Åtminstone inte om du söker en vintervagn. Blåst kan man bli varsomhelst och tvärtom.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-02-24 kl 22:27

När du köper en vagn i tex Tyskland så har du samma garantier som vagnen har i Sverige, och egentligen ska vagnen inte ha sämre andrahandsvärde men finns dom som inte vill ha en importerad husvagn men är nog dom som inte har så jättebra kunskap.
Du kan gott köpa dig en husvagn i Tyskland utan problem och speciellt när du får hjälp av en som har lite bättre kunskap i frågan.

Kör en Skoda Octavia TDI 150hk HB -14
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2017-02-25 kl 08:47

Jag förutsätter att ni har goda kunskaper i Tyska både vad gäller språk och framförallt skrift.Det är ju inte så kul ifall där dyker upp allvarliga fel som dom i Tyskland "avskrivit sig" att göra vid enl det skriftliga avtalet.Förutom detta borde det inte vara några större problem.Personligen skulle jag själv inte köpa en importerad vagn dels p g a detta och dels p g a att jag vill ha Svensk bruksanvisning .Sen blir det ju också lite extra bökigt att kanske bli tvungen att resa ner med vagnen till den Tyska återförsäljaren vid ev fel på vagnen.

2017-02-25 kl 11:36

Frågan var "Svårare att sälja vidare en importerad husvagn?".
För att det överhuvudtaget skulle bli intressant är ju att priset på den importerade är så pass mycket lägre än en svensksåld att det väger upp "risken" med en importerad om det kommer fram något som ÅF i ursprungslandet skall bekosta. Jag har inte en aning om en svensk ÅF kan ta på sig och åtgärda en sak på en importerad vagn och tillverkaren reglerar kostnaden. Är det så borde det inte vara några problem.

2017-02-25 kl 14:39

Tack för alla svar, okej så att åka och köpa en tysk hobby för 160.000 som kostar som billigast 210.000 i sverige på blocket kan man inte sälja för 190.000 menar du?

2017-02-25 kl 15:12

litenmensvag skrev:
Tack för alla svar, okej så att åka och köpa en tysk hobby för 160.000 som kostar som billigast 210.000 i sverige på blocket kan man inte sälja för 190.000 menar du?

Frågar du mig så skulle inte jag betala 190.000:- för något som någon betalat 160.000:- för. Det är ju inte så att den stigit i värde bara för att den kommit till Sverige utan tvärtom, den har ju sjunkit i värde.

2017-02-25 kl 15:33

Nja,ingen har ju med att göra hur mycket man betalat för objektet.Det viktiga är ju att både säljare och köpare är nöjda med affären.Jag tycker personligen att 20 000 kr billigare än den billigaste på Blocket är ganska mycket pengar.Är vagnen fukttestad och genomgången samt funkar klanderfritt så tror jag säkert att du hittar en köpare för 190 000 kr ev 185 000 kr.

2017-02-25 kl 15:43

litenmensvag skrev:

Låter som du är ute efter att göra en bra affär inte att köpa en husvagn att använda under några år. Priserna på Blocket är önskepriser vad dom får i slutändan framgår inte.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-02-25 kl 16:29

Nej hur ska folk veta vad jag köpt den för?

Och ja jag är medveten om att priserna i slutändan varierar. Tror dock inte man kan pruta ner en vagn som är 1-2 år gammal som redan är billgast på blocket mer än några få tusen.

2017-02-25 kl 17:22

Personligen så skulle jag kolla hur länge den har varit i samma ägo,det finns dom som bara importerar för att sälja direkt. Då skulle jag hellre importera själv. Men om du äger den själv i några år så skulle man nog känna sig tryggare som nästa köpare. Tänk bara att utländska husvagnar ofta inte har samma utrustning som en svensk såld. Mindre utrustning skall alltid vara billigare. Exempel en svensk såld Adria Adora har alltid vattenburen värme så är det inte i en dansk såld inte ens batteri brukar ingå i dom.

2017-02-25 kl 21:11

Tänkte även skriva det som 552uk skrev, det är viktigt att se så importvagnen har samma utrustning som en svensksåld vagn av samma modell har, för har den inte vad en standard såld vagn har i Sverige så blir den nog mera svårsåld, annars skulle jag inte oroa mig alls.

Kör en Skoda Octavia TDI 150hk HB -14
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2017-02-25 kl 23:31

Absolut, uppskattar det ni skriver. Har en hel del att studera med husvagnar innan jag får för mig att prova på detta. Vet inte ens vilka märken som uppskattas i sverige. Hobby? Knaus? Ska det vara sängkamare vad ska den ha för utrustning osv. Har någon tips vart man kan lära sig lite mer? Mvh

2017-02-26 kl 15:40

litenmensvag skrev:
Absolut, uppskattar det ni skriver. Har en hel del att studera med husvagnar innan jag får för mig att prova på detta. Vet inte ens vilka märken som uppskattas i sverige. Hobby? Knaus? Ska det vara sängkamare vad ska den ha för utrustning osv. Har någon tips vart man kan lära sig lite mer? Mvh

Återigen, kanske inte rätt forum för att starta en importaffär av husvagnar, vi är nog mer brukare här :-)

Pierre Palm
2017-02-26 kl 16:58

Ja jag förstår:) men vet inte vart jag annars ska fråga:)

2017-02-26 kl 19:49

Det förstår jag, men varför ska vi bidra till att en person ska börja privatimportera husvagnar och göra sig en hacka på det? Finns många återförsäljare i Sverige.

Pierre Palm
2017-02-26 kl 20:21

Du kanske hittar vad du söker här http://www.husvagnsbranschen.se/

2017-02-26 kl 22:07

Jag skulle betalt mindre för en importerad vagn eftersom den kommer sannolikt ge mig strul vid tex fuktmätning inför en försäljning eller som inbyte om det skulle bli aktuellt. Dessutom kan jag hitta en prisvärd vagn i tex Tyskland och handla där själv.

2017-02-26 kl 22:09

litenmensvag skrev:

Den lär man sig efter några års studier av Blocket ;)

2017-02-27 kl 06:31

Jag köpte våran vagn i danmark, och den har visat sig svår att sälja. Att jag köpte den där beror inte på att jag skulle tjäna pengar på det utan för mig som bor 15 minuter från Helsingborg så var det närmare än att köra till Stockholm eller längre. De få 560 KMFE jag hittade hade alla starkt begränsad lastvikt mellan 10-50 kg.
Så valet för mig var enkelt, men tyvärr så är det ingen som tar den i inbyte när vi nu kollar på helt ny vagn. Och jag har svenska böcker till min. Det blev inte mycket billigare än i Sverige heller, men jag fick movern på köpet.

2017-02-27 kl 10:47

mrcool skrev:
Det förstår jag, men varför ska vi bidra till att en person ska börja privatimportera husvagnar och göra sig en hacka på det? Finns många återförsäljare i Sverige.

Varför ska vi inte hjälpa nån som vill börja importera husvagnar för att sälja, förutsatt att det är seriöst gjort såklart, så bidrar det ju till att det finns ett större utbud av husvagnar till lite lägre pris och det är väl bara positivt? Eller är husvagnar hos återförsäljare redan för billiga?

Jag kikade mycket på firmor som tog hem mer eller mindre efter beställning när vi var i bytarsvängen. Just för att man kunde spara någon tiotusing. Men grundförutsättningen är ju såklart att import och försäljning sköts seriöst. Tycker jag.

• 21 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03