Sviktande / svajande golv POLAR / av gt

• 9 svar
Sviktande / svajande golv POLAR
2013-06-10 kl 10:39

Hej
Jag har en Polar 590 från år 2004. Golvet svajar och sviktar vid matgruppens fria sida in från dörren. Står uppställd och har med skruvbara stödben lagt en träbalk under golvet som stöd.
Polar har inga tvärsgående balkar på chassit som golvet och vagnen vilar på. Det har däremot KABE och Cabby. Cabby har t o m en gångbalk längs mitten som gör att inte golvet skall svikta i framtiden.

POLAR kallar det för limsläpp och står för lim och en tvärsgående balk om så önskas. Arbetskostnader står kunden för. Man borrar hål underifrån, sprutar in lim och låter limmet härda under press.

Vad har ni för erfarenheter i ämnet. Polar, KABE, Cabby m fl och hur har ni fått problemet löst?

Synpunkter?

Hoppas på svar

Trevlig Sommar

2013-06-10 kl 13:28

Hej!
Vi hade samma problem och på samma ställe i vagnen som du.
Vår vagn är en Polar 520 årsmodell 2000. Vi köpte den 2009 och återförsäljaren åtgärdade felet på det sätt som du beskriver. Sedan dess har vi inte haft något sviktande golv.

Mvh
OP

2013-06-11 kl 12:54

Kostnader för att åtgärda svajande golv:
"Kostnaden brukar vara ca 4 till 6000kr det kan variera lite beroende på verkstads timtid" enl Polar i Dorothea. Kunden betalar.
Personligen anser jag att Polar borde stå för hela totalkostnaden eftersom svajande golv borde klassas som en brist på produktens kvalité.
Att andra märken har tvärsgående balkar måste ändå tolkas som att det föreligger ett tydligt behov för att balkar installeras.

2013-06-12 kl 09:24

Hej,
Jag citerar mitt svar från POLAR: "det som vi kan erbjuda på din vagn är exakt samma som alla andra får när man har haft samma problem är att vi står för limmet och om man vill får man en balk att sätta dit så vi står för lim + eventuell balk och arbetskostnad det står kunden själv för"!

Problem med svajande och sviktande golv är INTE en engångsföreteelse. Man har tom skapat rutiner för hur man skall handla i situationer som detta.
Frågan är om POLARägare skall känna sig tillfredsställda med en produkt som uppvisar tekniska svagheter och som jag och ALLA ANDRA i samma situation skall behöva betala för för att få ordnat.
Vi tycker om vår vagn men frågan är om vi inte vänder oss till en annan tillverkare efter våra erfarenheter.
Vår tidigare vagn Polar 560 LB 2000 fick byta hela bakväggen och stor del av vänster sida och tätas om överallt för att den läckte som ett såll. Den gången tog POLAR sitt ansvar vilket gjorde att vi tordes satsa på den vagn vi nu har med svajande/ sviktande golv.

Men frågan blir, vem får vårt förtroende vid nästa köp.

2013-06-26 kl 21:33

Raderat inläggstext p.g.a. missnöje från trådskaparen m.a.p. trådval för inlägget.

2013-06-26 kl 22:37

FÖRSLAG........

Att ta upp ett i sig allvarligt ämne i FORUM får inga mängder av svar, på FORUM.
Men väl vid samtal öga mot öga har jag ändå skäl att tro att det finns många i förskingringen som liksom jag har/har haft problem med sviktande och svajande golv. Information både från husvagnssäljare och husvagnsägare som upplevt, sett och hört tyder på det. Tom POLAR har ju vissa fastlagda rutiner för detta.

För att Du – hakano – skall få lite tips och draghjälp så skulle jag föreslå att Du öppnar en ny tråd där du söker tips om hur man bäst lagar husvagnar med golvproblem.
Då kan kanske husvagnsägare ge sig till tals i detta ämne till stor nytta för Dig. För problemet är långt större än termostatfel o dyl som i och sig kan vara värdefullt att diskutera.
Kan FORUM vara till Din hjälp så fyller det en stor mission. Och vara hjälp till andra om samlade erfarenheter ventileras.

2013-06-28 kl 00:26

Hej hakano!

Vad tråkigt att Du tog bort Din text för den hade ett viktigt budskap nämligen en undran över hur man själv kan åtgärda ett fel som Du beskriver.
Tänk så fel det kan bli. Jag som ville hjälpa Dig till en tråd som behandlar fel som repareras på egen hand och inte hos vanliga husvagnsverkstäder / husvagnstillverkare.

Om Du uppfattar min förslag som ett missnöje från min sida så ber jag naturligtvis om ursäkt för detta. Det var verkligen inte meningen.
Med bästa hälsning / gt

2016-09-14 kl 23:25

Problem med sviktande golv. Har varit i kontakt med en service verkstad eftersom vi fått problem med golvet i våran vagn, enligt dom är det vanligt att detta inträffar om man går mycket i vagnen. låter mycket lustigt i mina öron, hur ska jag ta mig till sängen och toan som ligger bak i vagnen?? Det skulle kosta 7000 - 10000:- att åtgärda detta och då var det inte säkert att det skulle bli bra!!! Vår vagn är en 730 2008. Googlade lite på nätet om detta, och detta är ett vanligt problem även i nyare vagnar. Ringde Dorotea och frågade om detta var ett vanligt problem och fick till svar att går man mycket i vagnen så kan det bli så här???!!! Här köper man en vagn för runt 500 000:- och får höra att man kan vänta att golvet börjar svikta i mitt fall efter 8år men även tidigare. Jag frågade vad man kan göra åt detta, och fick till svar att man kan limma om golvet underifrån samt även montera en extra balk under golvet. Sen bör man även sätta en tjockare skiva under vagnen och trycka upp den med domkrafter eller liknande för att förstärka golvet. det var det inte någon som informerade oss när vi köpte vagnen. Jag frågade om Polar står för några kostnader men det gör man inte. Mycket svagt tycker jag eftersom problemet verkar vara att det är för lite balkar under vagnen just där man går. Köper man en vagn för 500 000:- eller mer så borde den hålla mer än 8 år. Eller man borde informera om att man kan vänta sig detta problem efter några år.Nej jag tror inte det blir någon mera Polar för våran del.

2016-09-15 kl 16:17

Hade en polar 500 från 1984 fick limmat golvet i mitten. Höll i alla fall så länge jag ägde den. Det märkliga är att polar inte löst problemet ens 2004, kanske tom nyare. Då borde man nog ändrat något i produktionen för det verkar vara ett vanligt fel.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03