Synpunkter om nyare Polar? / av PJ

Synpunkter om nyare Polar?
2019-04-04 kl 09:06

Vi går i husvagnsbytartankar då det efter en markisincident förra semestern verkar luta åt inlösen av vagnen, och blir det inte inlösen så kommer vi antagligen sälja och byta efter lagning.

Efter att från början varit sugna på Hobby har vi nu svängt om (och öppnat plånboken aningen mer) och kikar på nyare Polar, dvs 2016 och framåt. Är det nån som har några intressanta synpunkter, både positiva och negativa om dessa vagnar att delge? Jag har sökt tester osv på nätet men det finns inte galet mycket. Jag har läst lite om att de haft problem med golven, nån som vet mer om det? Och ni som har Polar av lite nyare sort (även äldre med såklart), hur gillar ni er vagn?

Detta vill jag inte ska bli en tråd där vi tjafsar om olika märkens bästa/sämsta sidor, utan det är endast Polar som jag är intresserad av, saklig och trevlig information, positiv som negativ. För jag vet att här inne finns det galet mycket kunskap, som jag gärna vill ta del av. :)

2019-04-04 kl 17:43

Jag titta på Polar innan jag köpte min Knaus 590Uk Scandinavian Edition.
Kollade då på deras motsvarighet. Golvet känns fortfarande svajigt. De har kortare chassibalkar samt saknar gångbalk i mitten. Skulle tydligen komma med nytt chassi i år.
En kompis har haft ständiga problem med läckage. Fönsterna som inte höll tätt.
Pekskärmen som styr belysning brukar trilla loss. Den är bara limmad och det släpper i sommarvärmen.

Jag gillade inte köket då det inte fanns någon tillagningsyta utan att ha ett lock på vasken. Ingen plats för kaffebryggaren heller.
Gillade inte hyllan för tjockTV och video. Ser konstigt ut i en ny vagn. Detta gäller BK versionen jag tittade på :)
Plus för soffan och sängarna, samt vagnens utsida.

2019-04-05 kl 08:02

Det här med svajiga golv, på vilket sätt upplevs det? I vagnen vi har nu så gungar typ hela vagnen när nån rör sig, handlar denna svajighet mer om att det inte känns stumt när man själv går, eller är det att den som sitter/ligger i andra änden av vagnen känner att det rör sig?

Lite snålt med yta i köket utan locket på vasken kan jag hålla med om, men det är inget som gör mig så mycket, jag gör inga kulinariska utsvävningar i köket i vagnen. Och tjocktv-hyllan tror jag blir utmärkt plats för vår kaffekokare och som avlastningsyta när man sitter i vagnen och äter, den hyllan stör inte mig alls. Finns ju till och med utrymme att ta med ett playstation. ;)

Pekskärmen har jag läst om på ett ställe med, men det bör ju knappast vara raketforskning att hitta en tejp som klarar det. Känner några som jobbar på 3M, så det skulle man nog kunna lösa om det krisar. Även om det är sånt man egentligen inte ska behöva bry sig om i så pass dyra vagnar, förstås.

Just sköna sängar är en av de stora anledningarna att byta vagn. Och att vi fallit för Polaren är tack vare designen, vi gillar den helt enkelt. Läckagen låter ju som det jobbigaste, frågan är hur vanligt det är?

Stort tack för dina synpunkter David, väldigt bra input!

2019-04-05 kl 09:03

Har en Polar 590 2015. Har inte haft några som helst problem med läckage. Hade tidigare en Polar 2006, där hade vi problem med mindre läckage vid flera tillfällen, men vad jag vet var det vanligt just 2006.

Kan som kuriosa tillägga att vi mellan polarvagnarna hade en Knaus 600UE 2013, där vi efter ett år fick byta hela fronten p.g.a. läckage och efter två år åter hade läckage i fronten. Då bytte vi hela vagnen mot den Polar vi har nu.

Har inte heller upplevt att golvet är svajigt i någon av vagnarna eller att pekskärmen lossnat.

Enda problemet vi haft är nivåmätaren i avfallstanken som visar lite vad som helst trots att tanken bevisligen är tom. Har en bekant som har en Polar 2016, den har en helt annan typ av nivågivare, så det problemet kanske är åtgärdat på senare modeller.

2019-04-05 kl 10:12

Kom på en sak som jag upplever bättre på vår Polar 2015 än på andra husvagnar vi haft och det är stödbenens placering. Inte bara att de är väldigt lätta att komma åt utan också att de främre sitter tvärs med vagnen och de bakre längs med. Detta ger en väldigt bra stabilitet, vagnen kan inte röra sig på något håll.

Inte så mycket negativt att komma med, men det beror på att vi är väldigt nöjda med vagnen.

2019-04-05 kl 17:09

Angående de läckande fönsterna så är det nog inte Polars fel. Det var något med fönsterna som drabbade ett antal vagnar. Det åtgärdades givetvis. Tyvärr byttes inte alla på en gång därav upprepade servicebesök.

Jag upplevde att golvet sviktade lite i mitten när man gick där. Jag är dock rätt lång och tung så det påverkar förstås. Själva vagnen tyckte jag stod stabilt.
Det är en sak jag inte alls gillar på vårt ALKO chassi, och det är att stödbenen går inåt. Har en känsla av att det gör vagnen ostabil. Den rör sig bra mycket mer än vad vår förra Hobby gjorde. På den gick stödbenen utåt.

2019-04-05 kl 17:17

PJ vilken typ av planlösning söker du?
De jag känner har barnkammarvagnar, jag kollade själv på en sådan. Så inredningsmässigt har jag inte så stor koll.
Men jag kan säga att man får fixa saker på alla nya vagnar. Varken jag eller vänner som köpt nya vagnar har klarat sig utan mer eller mindre problem. Har man bara rätt inställning så är bagateller som lösa saker osv mest irriterande men många drar vagnen till ÅF osv för minsta lilla problem. Och är man den typen är det såklart oerhört jobbigt.

2019-04-05 kl 20:05

Det jag inte förstår i en sån här tråd är varför man frågar om synpunkter på ett fabrikat, men samtidigt klargör att några andra fabrikat inte kommer på fråga.
Varför då fråga om synpunkter? Om man redan har bestämt sig för ett visst märke är det ju bara att ta konsekvensen av det, köpa och se hur det går.
Och om inte, så vill man väl rimligen ha svar typ "Vi hade Polar med problem X. Sen bytte vi till märkey Y och hade aldrig sådana problem." Eller om det blev värre, kanske.

Jag har inte själv ägt någon Polar, så jag har inget speciellt att tillföra om den. Jag har en kusin som haft flera. Senaste problemen med hans vagn tror jag var att pannan inte startade på gasol (men samma pannor sitter ju i olika vagnar) samt att dörrlåset på ytterdörren havererade. I en tidigare Polar han hade gick bara ett enda fönster att öppna, men det har de väl ändrat, förmodar jag.

2019-04-05 kl 22:54

David skrev:

Det är en sak jag inte alls gillar på vårt ALKO chassi, och det är att stödbenen går inåt. Har en känsla av att det gör vagnen ostabil. Den rör sig bra mycket mer än vad vår förra Hobby gjorde. På den gick stödbenen utåt.

Inåt? Utåt? Hänger inte med hur du menar.

2019-04-05 kl 23:28

Tror har menar att själva "benet" är vinklat innåt resp utåt... På vår Knaus går benen så att de pekar snett innåt under vagnen när de är nere... Svårt att se hur det skulle göra någon enorm skillnad hur de pekar... Det är ju inte många cm som de hamnar längre in än annars... Borde finnas annat i chassiets konstruktion som gör större skillnad i hur stabilt vagnen står parkerad.

2019-04-06 kl 02:22

Vill man lägga något under benet är det nog enklare att komma åt om stödbensfoten pekar utåt.

2019-04-06 kl 08:58

Jag kör med bigfoot plattor som alltid sitter fast på benet. Men jag får ofta lägga klossar under stödbenen för minsta ojömnhet så når de inte ner. Det är riktigt störigt, grannen har samma på sin Kabe. Vet inte hur det är på Polar. Men på Hobbyn jag hade innan så var stödbenen mycket kraftigare samt längre.

e120guru helt korrekt det var så jag menade.

Men tillbaks till Polar igen. De nya jag har tittat i har inte haft någon taklucka bak i sovrummet. Jag brukar öppna vår på kvällen när solen gått ner. Öppnar man samtidigt något fönster fram så får man lite sval luft över sig när man sover. (Förutom sommaren 2018)

2019-04-06 kl 20:40

Sådan lucka finns i min, fast den är förstås framtill, eftersom jag har sängarna fram. Så jag håller med dig om principen. Men nu är det ju inte någon Polar, så det hjälper inte här.

2019-04-09 kl 08:00

Apersson, nu var det ju inte så jag menade, att man inte får nämna andra märken. Däremot har trådar där märken diskuteras en förmåga här på forumet, att landa i lite av pajkastning.

Vi har hittat en Polar som vi är sjukt sugna på, och nu ville jag helt enkelt veta om folks erfarenheter av Polar, för jag har inga erfarenheter själv och jag känner faktiskt ingen som har en Polar heller. Därför ställde jag frågan som jag gjorde. Eftersom det är just en Polar vi funderar att lägga ganska mycket pengar på, så är ju då inte information om en Solifer av intresse. Det innebär ju såklart inte att an inte får jämföra, men svar som uteslutande beskriver hur en Solifer är, utan paralleller till Polar, är ju ganska ointresssant, det tror jag du med förstår.

2019-04-09 kl 08:13

Gertolof; Tack så mycket för dina tankar, det låter väldigt betryggande att vagnen står stadigt, det är en av de saker vi irriterar oss mest på med vår nuvarande vagn, som jag skrev innan.

När det gäller taklucka så har jag tänkt på det med, var inne i en helt ny Polar som bara hade en midi heki lucka fram, det blir ganska mörkt. Men taklucka kan man ju alltid komplettera med i efterhand, det är ju ingen galet stor operation. Men absolut en synpunkt värd att reflektera över. Och det är väl en av baksidorna med de nordiska vagnarna då de är gjorda för kallare klimat, de har oftast färre och mycket mindre fönster, vilket leder till mindre ljusinsläpp. På vår Bürstner har vi många och stora fönster så den upplevs som väldigt ljust och härligt.

David, det är barnkammare vi kikar på med. Och jag kan hålla med dig när det gäller helt nya vagnar, tycker många har mycket småproblem med helt nya vagnar. Petitesser men sånt som man inte ska behöva stå ut med i helt nya vagnar. Så på så sätt vore det ju optimalt med en ett par år gammal vagn där alla såna justeringar är gjorda på. :)

Superbra input från alla håll och Apersson, även din input är av intresse, jag tror nog att du innerst inne vet vad jag menade i mitt startinlägg.

2019-04-10 kl 06:31

Är det en 590 BK ni kollar på? Isåfall kolla hur ni gillar överbäddsskåpet. Vi som bara har två barn gillade inte det. Det blir varken bra skåp eller säng. Men man kunde inte få den utan det tyvärr.
Vi var också ganska inne på att slå till på en Polar 590 BK Edition då den hade lite större sängar än motsvarande. ÅF ville dock visa oss Knaus 590 Scandinavian Edition också som jämförelse. Det blev den sistnämda. Den enda jag saknar nu är inbyggt gråvattentank. Men rören går inne och det finns plats att sätta dit en.

Har du jämfört olika vagnar med Polaren?
jag vacklade mellan Polar,Kabe och Knaus i 7 mån . innan jag bestämde mig :)

2019-04-10 kl 08:22

Ja det är en 590 BK vi kikar på. Vart har du hittat infon att 590 BK editions sängar är större än vanliga 590 BK? Jag har fattat det som att det är samma vagn men att Edition är lite mer packad med utrustning men där man inte kan göra några val och på så sätt får den till ett lägre pris än motsvarande Original med den extrautrustningen. Överbäddskåpet får jag kolla in, det öppnade jag aldrig och kikade i faktiskt.

Vi har i stort sett bara jämfört med Kabe 660 GDL (dock bara sen helt nyligen och via bilder på blocket) då även dess design föll oss i smaken. Men där är ju dubbelsängen smalare än i Polaren, och det ser vi som ett ganska stort minus.

Vi har såklart kikat på Adria, Hobby och haft allmän koll på barnkammarvagnar på blocket, men inte hittat något som vi gillar designmässigt lika mycket som Polaren eller Kaben. Kaben t.ex. måste vara nyare än 2016 eller nåt sånt, då det verkar som att där nånstans byttes nyansen på träet (har inte koll på exakt vilket år) från det lite "gulare" till ett brunare.

Men efter Aperssons inlägg tidigare så har jag insett att han har lite rätt, det är dumt att smala av tråden till bara Polar, särskilt som vi nu även fick upp ögonen för Kabe. Men för oss är designen väldigt viktig, vi vill inte ha brokiga dynor osv, enfärgat och lugnt. :) Men jag tar såklart tacksamt emot förslag på alternativ.

Kikade lite nu på den Knausen ni har och den var snygg med.Jag gillar ljusinsläppet fram! De Knaus jag stött på hittills har haft lite randiga dynor osv. Vad är det för breddar och längder på sängarna där?

2019-04-10 kl 17:09

Jag hade provat sängarna med för när vi hade en knaus vår dom hårda som sten medans kaben vi har nu har riktig resårsäng det är stor skillnad speciellt för en annan med gammal ryggskada.

2019-04-10 kl 18:12

Vi har lagt på en bäddmadrass uppe på madrassen i vår vagn. Hade en bäddmadrass från en IKEA-säng som blivit över, så skar till den och sydde in överdraget så det stämde med formen och måtten på sängen. (Vi har också en Knaus 590UK)
Vi gjorde det inte för att göra sängen mer bekväm, även om så eventuellt är fallet, utan mest för att det blev väldans mycket enklare att bädda.

2019-04-10 kl 22:28

Jag har nyligen köpt en 590bk, dock något år äldre än det du är ute efter!
Jag jämförde mycket med cabby 650 och knaus 580/590uk som jag båda tycker är väldigt fina vagnar, men det som tillslut gjorde att valet föll på polar var dels planlösningen med toa på babords sida (vill inte tömma toan inne i tältet/kuren vintertid), och sedan den fina öppna garderob som finns direkt innanför dörren. Tror knaus har det också på nyare 590, men inte de som är ca 5 år gamla? Gillar också färgsättningen i polaren med lite mörkare träet.
Nackdelar så här långt är pytteliten taklucka med dåligt ljusinsläpp, ingen extern lastlucka under dubbelsängen, och så klagar barnen på att stegen till överslafen är smal och har vassa kanter

2019-04-10 kl 22:31

Har också lite funderingar över hur taklinjen med ett tydligt veck över dörren kommer fungera med påsmarkis som går fram över dörren?

2019-04-11 kl 06:01

Jag utryckte mig nog lite otydligt, jag är bra på det ibland.
Det är dubbelsängen som är större i Polaren. Kabe har minsta och Knaus något mellanting.
Knaus har inte toan och lastluckan på tältsidan. Det finns ett bra lastutrymme under barnsängarna också. Dock ingen lucka på utsidan. En annan bra sak i just Knaus är sängarna är lite högre vilket ger mer lastutrymme under.

2019-04-11 kl 07:15

JvA: Stämmer bra att Knaus 590UK har toaletten på babords sida också, samt instegsgarderob. Har inte sett någon årsmodell som har toaletten på styrbords sida - dock finns den där på andra 590-planlösningar, men har inte sett det på just UK.

Ang vecket på Polar ovanför dörren så har jag sett två varianter på det... Det ena har varit att man haft markisen där ändå, med resultatet att det ser lite keff ut. Min gissning är att man dragit fram den i skenan efter stt man rullat ut den.
Det andra har varit att man monterat en extra list på väggen så att den kan sitta där, och sitta rakt. Vilket då också ger att de kunnat ha kvar markisen på vagnen när de sätter upp förtältet.
Själv föredrar jag att taket är platt förbi dörren.

2019-04-11 kl 08:37

JvA och e120guru: Stämmer att tältskenan har en böj över dörren på Polar fram till 2016. På 2017 års modell har böjen flyttats fram så att den sitter framför dörren. Vi har en Polar 2015 och använder påsmarkis utan problem. Den lilla nedböjning det blir på taket tycker vi inte har någon betydelse inte ens med det markistält vi har. Ska tillägga att vi har framkanten på markistältet mellan dörr och främre sidofönstret.

2019-04-11 kl 14:00

Just det med knäcken på listen över dörren, om man skulle vilja ha ett lufttält, är de kinkigare än en markis? För ska man ha ett tält eller en markis med vägg så måste man ju fram längre med markisen för att man ska kunna ställa upp dörren helt.

Knaus 590 har ju som nämnts toan på samma sida som Polar, jag var faktiskt och klämde och kände på en ny Knaus idag. Gillade den skarpt, men just det jvmu säger, att sängen var rätt hård, och det är en av sakerna vi vill komma bort från i vår nuvarande vagn. Där vinner ju Polar med hästlängder. Kaben har fallit bort då dubbelsängen är väldigt smal. Polarens utdragbara lådor under sängarna gillar jag dock.

Jag kan säga att det är verkligen i valet och kvalet nu. Har precis fått veta att vår nuvarande vagn kommer lösas in av försäkringsbolaget pga en markisolycka i somras, så nu vore det bra att ha ny vagn till påsk då vi ska till Apelviken. Men man jobbar ju bäst under press.

Har en Knaus (2018, helt ny) och en Polar (2017, beggad) under lupp på blocket och just nu väger det lite tyngre över för Polarens fördel, mycket pga den sköna sängen. Men shit, vad svårt det är. Och vad guld värt det är med all er input och era tankar!!

2019-04-11 kl 15:49

En skön säng är guld värt. :)

2019-04-11 kl 16:11

Om du ska ha ett lufttält gör knäcken ingenting dom flesta luft och resetälten har svårt att nå ner till marken inne vid vagnen. Och markis har jag sett på massor av Polarer utan att det ser konsigt ut kompisen hade en 440 markis på sin 590BK.

2019-04-11 kl 16:50

PJ skrev:
Jag kan säga att det är verkligen i valet och kvalet nu. Har precis fått veta att vår nuvarande vagn kommer lösas in av försäkringsbolaget pga en markisolycka i somras, så nu vore det bra att ha ny vagn till påsk då vi ska till Apelviken. Men man jobbar ju bäst under press.

Har en Knaus (2018, helt ny) och en Polar (2017, beggad) under lupp på blocket och just nu väger det lite tyngre över för Polarens fördel, mycket pga den sköna sängen. Men shit, vad svårt det är. Och vad guld värt det är med all er input och era tankar!!

Skulle inte fundera en sekund på valet...

Polar vinner i alla lägen, balkar under är för dom som inte vet inbyggda i Polaren och problemet med golvdelamering uppstod hos dom flesta innan man lärde sig att perforera plåtarna innan golven limmades när det gäller golvvärmen.

Och fönster sedan, har t o m sett ÅF stå med högtryck för rengöring och det kanske inte är så bra men ett fönster från Dometic Seitz är nog hästlängder ifrån Poluplastic eller Para press som sitte i Knaus.

Att sedan Knaus har fått lite stabilare väggar så dom slipper se till så inredningen håller upp vagnen kan ju vara bra, det har ju våra producenter haft som riktmärke sedan starten.
Karossen skall vara självbärnade det är det inte många som har.

Och inte minst vill man fixa någonting i vagnen så är det en fröjd att skruva på en Polar, Kabe eller Cabby...

Lite från hjärnkontoret en solig dag...

2019-04-11 kl 20:23

Det är väldigt olika vad det är för dynor i sängarna i olika vagnar, även från samma tillverkare. Den förra vagnen jag hade var utrustad med dynor som konstruerats av världens mest långlivade konstruktör. Han måste vara det, för det är uppenbarligen samma gubbe som gjorde stolarna i Mercedes för några decennier sedan, samt bänkarna i kyrkorna på medeltiden.

Men vagnen jag blev tvungen att köpa nu har betydligt trevligare dynor, trots att det är samma fabrikat. Sju år nyare, bara. I den gamla fick man ju ha bäddmadrasser som prinsessan på ärten, men det verkar inte behövas i den nyare. Blir till att provsova en natt nu på fredag, så vi får se om jag ändrat uppfattning efter det...

2019-04-11 kl 21:24

En sån enkel grej som madrasser hade jag inte hängt upp mig på. Jag har bytt till egen i alla vagnar jag har haft. Har iof en ryggskada så jag är lite kräsen. Men det är en av de lättare sakerna att fixa. Värre om sängen är för kort eller för smal.

Som svar på Polars lådor har Knaus 590UK locket till soffan integrerat i dynan. Man behöver altså inte lyfta på dynan och sen ett trälock. Detta gör även att dynorna inte glider ur soffan. Klädseln är tvättbar också.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1516 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 576 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842