• 9 svar
Tabbert husvagnar?
2018-12-30 kl 13:13

Någon med erfarenhet av dessa?
Ser riktigt fina ut, men klarar dom det skandinaviska klimatet bra året runt?

Jens

2018-12-31 kl 09:30

Hur tänker du ? klarar att hålla värmen eller tänker du på något annat.
Jag har haft vagnar av många fabrikat, alla har klarat sig året runt även de med Truma.
Har saknat invändig avlopps tank på några av dem. Iallafall på vintern, på sommaren var jag glad att slippa det pga lukt som alltid uppstod.

Skall man hålla till där det är riktigt kallt, så tycker jag personligen det är ALDE och golvvärme som gäller. Och luftspalter i skåp osv . Det minns jag inte om Tabbert hade.

2018-12-31 kl 15:52

David skrev:
Hur tänker du ? klarar att hålla värmen eller tänker du på något annat.
Jag har haft vagnar av många fabrikat, alla har klarat sig året runt även de med Truma.
Har saknat invändig avlopps tank på några av dem. Iallafall på vintern, på sommaren var jag glad att slippa det pga lukt som alltid uppstod.

Skall man hålla till där det är riktigt kallt, så tycker jag personligen det är ALDE och golvvärme som gäller. Och luftspalter i skåp osv . Det minns jag inte om Tabbert hade.

Hej,

Jag tänker som så att den ska klara de kalla månaderna också.
Invändigt avlopp, Alde, golvvärme mm.
Ingen av de vagnar jag haft har behövt stödköra med gasol vintertid, inga avlopp som frusit etc.

Jens

2019-01-01 kl 11:48

När jag letade ny vagn 2017 så hittade jag bara KABE, Polar med invändiga avloppstankar. Adria har avloppstank under vagnen som är uppvärmd vill jag minnas.
Den Knaus Scandinavian vi köpte har avloppsrören inne men ingen tank. Kostade mig runt 1000lappen att fixa en tank och anslutningar.
Jag har dock inte testat den i riktig vinterkyla ännu. Men har svårt att tro att man skulle behöva stödvärma med gasol.

Jag hade svårt att hitta en ny vagn där jag var nöjd med allt. Därför letade jag efter en vagn där det gick lätt att fixa det man saknade.

2019-01-05 kl 22:49

Den Tabbert jag har nu har Alde vattenburen värme (3 kW på el, 5,5 kW på gasol) samt elektrisk golvvärme. Däremot ingen avloppstank, utan det kommer direkt under vagnen.

Jag tycker dock att det ska vara skönt att bo i husvagn, så jag brukar inte hålla till där när det är minusgrader ute. Någon enstaka natt har jag varit tvungen (fast ännu inte med den här vagnen).

2019-08-29 kl 23:30

Nu har det däremot blivit några nätter med minusgrader. Värmen var inga problem. Men ska man fullt ut kunna utnyttja den Alde 3010 som sitter i, tillsammans med allt annat, behöver man ansluta till 3*400 V, 16 A, och så använda två olika faser till de två intagen på vagnen.

Annars säger proppen plopp...

2019-08-30 kl 06:17

Du kan komplettera pannan med en effektvakt. Då slår den av elpatronen om du kör kaffebryggare och micro eller något annat samtidigt som pannan behöver full effekt. Det funkar bra. Man ställer in hur många Ampere man har tillgängligt sen sköter pannan resten.
https://campout.se/husvagn-husbil/varme/varmepanna-reservdelar/aldeuppdatering/belastningsvakt.php

2019-08-30 kl 06:21

Den vagnen vi har nu har inte heller upplevt någon sträng vinter. Kallast runt minus 10. Då klarade jag mig på 1kW läget för att hålla värmen runt 21 grader vilket vi tycker är lagom. Skall man värma upp den från minusgrader då behöver man dock högre effekt. Jag kör oftast med gas och elpatron då.

2019-08-30 kl 10:32

Effektvakt fungerar inte på min vagn. Just för att dess maximala effektbehov är rätt stort, har den två separata 230 V elsystem, med varsitt intag.
Det ena driver enbart pannan. Det andra systemet driver batteriladdning, golvvärme, mikrovågsugn, kylskåp och alla övriga 230 V vägguttag i vagnen.
Med det här arrangemanget kan man inte inuti vagnen veta om de två olika intagen matas från samma eller olika säkringar. Därför fungerar inte en effektvakt i vagnen heller.

När det var knappt tio plusgrader ute kom temperaturen upp till åtminstone 22°C bara genom att golvvärmen stod på. Den är på 350 W, men saknar termostat.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1559 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842