Tål husvagn att tappas från dragkrok? / av Rypos

• 4 svar
Tål husvagn att tappas från dragkrok?
2016-05-15 kl 20:53

Hej

Tappade husvagnen när jag skulle ta ut den från vinterförvaring. Inga uppenbara skador. Men inbillar mig att vagnens dragbalk blivit bananformad. Jag har inte anmält detta till försäkringbolag. Borde man kontakta verkstad? Kan de mäta upp chassiet? Bryr man sig, eller är lika petig som man är med bilar och krockskador att det ska vara rakt?

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet/kunskap om hur stor belastning ett AL-KO chassie klarar? Dvs tål chassiet ett fall på 25-30 cm från dragkrok ner på stödhjulet utan att chassit kröks? Vi har en vagn som väger 2200 kg på ett AL-KO chassi med en totalvikt på 2400 kg.

Tack för bidrag i tråden!

2016-05-15 kl 21:23

Det går att svänga så tvärt att hjulaxeln kröks, det vet jag. Det råkade min far ut för en gång.
Men nog borde balken klara en sådan smäll. Åtminstone om det inte var med någon högre fart framåt.
Finns det inget ställe undertill där man kan lägga en riktbräda och kolla?

2016-05-16 kl 19:58

Intressant är kultrycket - 75 kg fritt fall 25 cm kan man väl nästan ta emot med foten :-).
Om du tappade den så låter det mer som runt 50 kg.

Risk för skador på chassiet - obefintligt.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-05-29 kl 20:55

Den borde inte bli krokig av det om du inte fått upp fart och det tagit stopp.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03