Täta om lister utvändigt? / av VilleV

• 2 svar
Täta om lister utvändigt?
2021-06-29 kl 14:25

Jag har en Öggestorp -92 i stort behov av upprustning. Är nybörjare på detta med husvagnar men har förstått att jag ska använda butyl att täta med och tänkte köra samtliga lister och runt fönster då jag har en vattenläcka i två hörn inne i väggen.

Har dock ett gäng frågor om hur själva tätningen bör gå till för bäst resultat. Det ser ut som att tidigare ägare använt butyl men det ligger även någon annan typ av tätning mellan aluminiumlisten och väggen som jag inte riktigt vet vad det är, möjligtvis silikon. Den sitter som klistrad mot vägg och aluminiumlist. Ska den i så fall bort helt vid omtätning?

Och som jag förstått det behöver jag:
1: Skruva bort aluminiumlisterna
2: Göra rent från gammal butyl etc (Hur och med vad görs detta för att inte skada ytskiktet?)
3: Lägga ny butyl och skruva dit listerna igen, med en större storlek skruv. (Hur görs detta på bäst sätt för att undvika kladd osv?)

Någon som har en aning om hur mycket butyl det går åt till en hel vagn? Hade tänkt använda på tub då jag inte blir klok på vilken typ av butylband man ska använda. Och tätning runt fönster, hur går det till? Hittar inga skruvhål utan fönsterkarmen verkar sitta fast direkt med butyl eller liknande.

Själva gummilisterna som täcker skruvhålen har även släppt på vissa ställen och känns ganska hård. Bör denna bytas med eller kan den återanvändas? Var hittar jag såna lister?

Tack på förhand!

2021-06-30 kl 15:39

Den här tråden tänker jag följa för jag ska göra samma sak med min Kabe från 1987. Enda som skiljer är att funderar på att använda Sikaflex 291 (har en hel hög av dem liggandes)

• 2 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1667 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 626 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206