Tips husvagn / av Pamal

• 19 svar
Tips husvagn
2020-07-04 kl 14:18

Hej! Har googlat och frågat mig fram, men tänkte att jag slänger ut frågan här också.
Jag har en lätt vagn ( totalvikt 1200kg )
Jag upplever att den lätt kränger och helt enkelt är känslig bakom bilen. Jag har testat att packa om lasten efter rådgivning. Monterat säkerhetsdrag. Men tycker ändå att den inte går helt stadigt om det kommer kastvindar eller blir omkörd.

Det jag fått höra är att om man har en vagn på t,ex 1600 totalvikt så går den stadigare än den lätta jag har.
Vad tror ni, skulle man känna att den blir stadigaste om man har en tyngre vagn? Det låter rätt logiskt för mig.
Men ställer ändå frågan innan man kollar ny vagn

2020-07-04 kl 15:35

Vi har en Solifer 520 med en totalvikt på 1200kg och hade tidigare en Cabby 440 på 990kg totalvikt och båda gick hur stadigt som helst bakom bilen. Så jag tror inte att ditt problem ligger där. Vad har du för kultryck? Sätt en våg under stödhjulet så får du ett ungefärligt värde. Vill du väga mer exakt, sätt en regel mellan kulhandske och våg. Har man för lågt kultryck så blir husvagnen ostadig och får lättare vobbling.

Hur är husvagnen byggd, sitter tyngre saker som kylskåp, batteri, varmvattenberedare och panna framför eller bakom hjulaxeln? Våra vagnar har varit i grunden framtunga, dvs haft allt detta framför hjulaxeln. Kanske har din vagn detta bakom, så den i grunden är baktung? I så fall får du packa lasten långt fram, för att motverka detta.

2020-07-04 kl 16:39

Ja, ett rejält kultryck är grundförutsättningen för att det ska gå stabilt. Hellre otillåtet mycket än för lite.
Sen har det betydelse vad du har för dragbil också. Ju kraftigare hjulupphängningar bilen har, desto bättre håller den mot vagnens svajningar. Givetvis finns stabilare bakvagnar på de större och tyngre bilarna.

Själv kör jag med Volvo XC70. Den har en totalvikt på 2400 kg, men är på grund av sin "terrängfjädring" ändå ganska gungig om den inte förses med nivåreglering. Med sådan monterad går den mycket stabilt. I släkten har jag några som drar husvagn med Dodge RAM 1500, VW Phaeton och Nissan Navara King Cab. King Cab är påtagligt vingligare än de andra två klumpedunsarna.

Det kan alltså vara så att de som säger att tyngre vagnar går mer stabilt drar dessa med bilar som är bland de bättre dragbilarna också. Det följs ju gärna åt.

2020-07-04 kl 17:06

Tack för era svar

2020-07-04 kl 19:22

Ja dragbilen har också stor betydelse för att det ska gå stadigt. Vi har tidigare dragit med både Volvo S60 och V70 men har nu en Toyota Avensis kombi och den har mycket mjukare fjädring bak än båda Volvobilarna. Verkar vara typiskt för asiatiska bilar, vilket ditt exempel med pickuper också tyder på.

Att det sen känns i bilen om det kommer kastvindar eller om en lastbil kör om går nog inte helt att komma ifrån. En husvagn har ett stort luftfång och är förhållandevis lätt sett till sin storlek. Men med bra dragbil och rätt lastad vagn, så man får rätt kultryck, så har man bäst förutsättningar för en stadig färd. Vill man ha ännu stadigare färd så är kanske en boogievagn att föredra. Jag har hört att dom går stadigare.

2020-07-04 kl 19:31

Kan nog absolut stämma med att det alltid känns då
Man blir omkörd av t,ex långtradare. Och det säger sig väl nästan självt att om man har en tyngre vagn så är den stadigare?
Ska testa lite att packa om och kolla kultrycket.
Men då tror inte ni att jag kommer att känna en stadigare vagn om jag t,ex byter till en tyngre än den jag har idag? ( 1200kg )

2020-07-04 kl 19:39

Nej, det säger inte sig själv att en tyngre vagn är stadigare. Däremot säger det nog sig själv att en tyngre vagn kräver en ännu stabilare dragbil, för att undvika att vagnen "drar med sig bilen".

Vad är det för bil du drar med?

2020-07-04 kl 20:48

Jag kör en Mazda 6 awd. Är iofs rätt lätt bil.

2020-07-05 kl 10:25

Hmmm, om även din japan har mjuk fjädring bak och dessutom är lätt så är inte en tungre vagn receptet som löser dina problem. Då funkar nog en lätt vagn trots allt bäst. Men kolla upp kultrycket och återkom med hur högt det är.

Sen kan det ju finnas andra orsaker till att man vill köpa en tyngre/större husvagn, men i så fall kanske du behöver köpa även en stadigare dragbil... Men det ger väl sig om du först testar med nuvarande bil och känner hur ekipaget beter sig. En annan vagn kan ju vara mer framtung och därmed gå stadigare.

2020-07-05 kl 13:32

Av någon anledning kan jag inte skicka hela mitt svar.

Tack så jättemycket för alla svar

2020-07-05 kl 13:33

Ska få testa en kompis V70 och se om jag märker någon skillnad. Ska även se vad kultrycket är. Har bara lyft och känt.

Det lustiga är bara att en erfaren vän lyfte vagnen i draget och kommentera att det va väldigt lätt. Och det var efter att jag åkt med vagnen och tyckte den var bättre efter bilen.
Men efter att vi fyllde på nästan halva vattendunken i främre skuffen och även hade en hel del mat i kylen, så vart kultrycket högre ( av vad vi kände ) men vagnen gick inte alls lila stadigt efter bilen påväg hem.

Hur som, jag har en massa saker att testa här och är jättetacksam för alla svar och tips, som oerfaren campare man är

2020-07-05 kl 19:12

Du kan sätta en badrumsvåg under stödhjulet, så får du en hum om vilket kultryck du har.

2020-07-05 kl 21:56

Däcken på vagnen har ju också betydelse, lufttryck, c-däck eller ej.

2020-07-06 kl 08:51

Vad är det för chassi under vagnen? Alko eller något annat?

2020-07-06 kl 11:01

Jag vet faktiskt inte vad det är för chassi jag har. Ser på nyare Adria-vagnar att man har Alko. Men själv har jag en 2007 årsmodell.
Vi har Alko säkerhetsdrag iaf.

2020-07-06 kl 11:58

Det står i registreringsbeviset. Men 2007 hade det ju blivit bättre underrede på Adria än det var "på den gamla goda tiden". När vi började köra med husvagn 1980, då var det så att så snart man såg en vagn vingla betydligt mer än någon annan, då var det nästan alltid en Adria.

2020-07-06 kl 15:14

ynnoj tar upp en viktig sak, däcken! Vad har du för däck och lufttryck? Har du C-däck? Kanske är det dags byta ut dom, om dom börjar bli gamla. Köp i så fall C-däck, om du inte har det nu.

2020-07-06 kl 16:21

Får tacka för alla förslag att kolla upp. Jag kommer ta bort min bevakning nu på tråden. Men tackar som sagt ödmjukast för alla kommentarer.
Ha en toppensommar allesammans!

2020-07-06 kl 17:02

Detsamma och lycka till med husvagnen i sommar! B)

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842