Tips: Knaus vs Dethleffs / av Gorba

• 10 svar
Tips: Knaus vs Dethleffs
2021-03-07 kl 18:57

Hej!

Går i tankar på att köpa ny vagn. Står just nu i valet och kvalet mellan en Knaus scandinavian selection 590UK eller Dethleffs Beduin scandinavia 590 Rk. Någon som valt mellan dessa två vagnar? För och nackdelar? Gillar soffan bättre i Dethleffs utförande då vagnen kommer brukas mest av mig när jag är iväg på jobb. Men designen i Knausen är snyggare enligt mitt tycke. Ska vara en vagn som tål att stå ute året om.

Har du några tips och synpunkter mottager jag dem gärna.

Tack på förhand!

2021-03-07 kl 20:28

Vi har en Dethleffs Generation Scandinavia 590 rk och är mycket nöjda med den, det är föregångaren till Beduinen.
Vi kollade ganska mycket på Knaus, men det föll på att vi inte upplevde kvaliteten så bra som vi önskade. När vi klev in i vår Dethleffs så föll allt på plats. Vi har dock inte provat den på vintern, men den är ju tillverkad för att vara en vintervagn och jag tvivlar inte på det, då värmen känns väldigt bra.
Dom enda fel vi har hittills är vred på ugnen som inte sitter fast och brickor som sitter runt skåplåsen som snurrar, mest en OCD-grej och inget som påverkar funktionen.

Undrar du något annat så fråga på.
Lycka till med vad du väljer.

2021-03-08 kl 06:21

Jag har en Knaus 590UK Scandinavian Selection 2018 och en kompis har Dethleffs 590 RK 2019.

Båda har sina för och nackdelar. Jag har mycket mindre plats i gasolkofferten och ingen inbyggd gråvattentank. Men jag har mycket större lastutrymme under sängarna.
De mörka rutorna på Knaus upplever jag som störiga på den mörkare delen v året. Man ser inte ut helt enkelt.
Jag hade valt Dethleffs om den funnits när jag köpte min Knaus.
En sak till förresten, kylskåpet är bättre i Dethleffs också såvida de inte har bytt modell i de allra nyaste Knausvagnarna.

Ingen av oss har haft några fel på vagnarna och de används mycket.

2021-03-09 kl 23:02

David skrev:
Jag har en Knaus 590UK Scandinavian Selection 2018 och en kompis har Dethleffs 590 RK 2019.

Båda har sina för och nackdelar. Jag har mycket mindre plats i gasolkofferten och ingen inbyggd gråvattentank. Men jag har mycket större lastutrymme under sängarna.
De mörka rutorna på Knaus upplever jag som störiga på den mörkare delen v året. Man ser inte ut helt enkelt.
Jag hade valt Dethleffs om den funnits när jag köpte min Knaus.
En sak till förresten, kylskåpet är bättre i Dethleffs också såvida de inte har bytt modell i de allra nyaste Knausvagnarna.

Ingen av oss har haft några fel på vagnarna och de används mycket.

Det kommer nog inte bli en ny vagn trots allt då vår renovering av huset kommer dra iväg lite mer än tilltänkt.

David, har läst en del av det du skrivit om din. Min lokala husvagnsfirma kommer få in en sån som du har 2018 modell som inbyte med AC och Kampa Air Ace 500 förtält. Enligt utsago från handlaren är den i toppskick och vill ha runt 375 000:-

Blir lite orolig om det du skriver angående kylskåpet? Man vill ju gärna att det bara ska fungera även under varma sommardagar. Nästa lilla sak i kråksången är den dessvärre inte varit inne på sina årliga fukttester för täthetsgaratin ska gälla. Är det 10-års garanti man gå miste om där som de har på sina nya vagnar? Frågan är hur man ska resonera där? Husvagnsfirman kommer göra nytt fikttest och gå igenom hela vagnen när de får in den och lämnar därefter garanti i 6 månader. Så frågan är om man vågar chansa eller man helt enkelt ska vänta en annan?

Finns tyvärr inte så många begagnade Dethleffs ute, annars är de också jäktigt fina.

Tacksam för mer tips.

2021-03-16 kl 20:15

Något tips David? Ska kolla på en 2018 Knaus imorgon, likadan som du har. Skulle gärna vilja ha din input. Tack på förhand!

2021-03-16 kl 21:42

Vi har köpt en Knaus Scandinavian Selection 590 UK modell 2021 dvs helt ny, vi tycker denna vagnen är helt perfekt för våra behov och vi har beställt den med 1900 totalvikt så, plus att vi har cityvatten. Det blir premiärtur på påsk nu om jag bara lyckas med mitt BE körkort :).

2021-03-16 kl 22:33

AndreasDotNet skrev:
Vi har köpt en Knaus Scandinavian Selection 590 UK modell 2021 dvs helt ny, vi tycker denna vagnen är helt perfekt för våra behov och vi har beställt den med 1900 totalvikt så, plus att vi har cityvatten. Det blir premiärtur på påsk nu om jag bara lyckas med mitt BE körkort :).

Riktigt fin vagn. Var också inne och kollade på en ny men det sprang iväg lite i pris när man vill ha ac och nytt förtält. Speciellt när man är uppe i en renovering. Så är på jakt efter en 2018-2019 som gjort sitt första "tapp" i värde.

2021-03-16 kl 22:52

Gorba skrev:
AndreasDotNet skrev:

Riktigt fin vagn. Var också inne och kollade på en ny men det sprang iväg lite i pris när man vill ha ac och nytt förtält. Speciellt när man är uppe i en renovering. Så är på jakt efter en 2018-2019 som gjort sitt första "tapp" i värde.

Vi fick ett nytt lufttält på köpet, ac valde vi inte till, men det behövs nog inte så ofta just i Sverige tänker jag. Vi fick även en del annat på "köpet": måttanpassade mattor, HRC madrass med fjädrande underrede till dubbelsängen, integrerad stereo och även cityvatten. En mover hade jag nog också velat ha men det får kanske bli senare. Vi har även lagt till några fler eluttag samt ett ytterligare tv fäste där bak.
Vi hade en Knaus sport 540 tidigare så det här är ju helt klart en uppgradering och vi ser verkligen fram emot denna sommaren.

2021-03-17 kl 06:26

Angående kylskåper byggde jag om mitt lite. Flyttade givaren som sitter på kylflänsen i kylskåpsdelen och limmade den på sidan en bit ifrån istället. Nu håller det sig kallt.

Jag beställde inte heller med AC, har bara haft det på någon tidigare vagn men använde den sällan.
Men 2018 var inget kul sommar i vagnen, körde med fläkt i fönster och öppna luckor. Fick inte ner tempen under 30 grader plus att det var så fuktigt att det blev kondens på utsidan av kylskåpet.
Det blev en AC iallafall, sågade nytt håll så att den sitter några cm framför axeln. Det är annars svårt att få bra kultryck, vagnen blir lätt baktung.

Angående täthetsgarantin tycker jag den är värd en del, annars skall vagnen vara billig. Det är dyrt att åtgärda fuktskador. Känns lite konstigt att man som ägare av ny vagn struntar i en sådan sak.

2021-03-17 kl 12:13

AndreasDotNet skrev:
Vi har även lagt till några fler eluttag samt ett ytterligare tv fäste där bak.
Mina senaste två vagnar har köpts begagnade. Tio år gamla, men med en ägare. Ofta är vagnen i bättre skick om det varit en ägare, som minns vad den kostade ny...

Fler 230 V uttag har jag också lagt till. Sex stycken. Men på begagnad vagn får man förstås fixa själv. Ett 12 V uttag, där jag kan stoppa i en USB-laddare, eller vad jag nu vill, har jag också installerat.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206