Tips på barnkammarvagn / av Julia

Tips på barnkammarvagn
2022-01-03 kl 08:08

Hej!

Tar gärna emot tips på passande husvagn med barnkammare. Vagnen kommer främst stå som "gäststuga" hemma hos släkting så att vi kan bo där när vi är på besök, men det vore kul att kunna resa med den också. Med vår nuvarande bil får totalvikten i så fall inte vara mer än 1800 kg (om någon i familjen tar B96...).

Vill gärna ha en barnkammarvagn eftersom jag tänker mig att man i längden tröttnar på att bädda upp och ner soffgruppen.

*Har två barn, så räcker med två våningssängar.
*Men då vagnen kommer stå ute året runt (med tillgång till el), vill vi ha ALDE-värme.
*Helst soffan i ena änden av vagnen.
*Är svag för panoramafönster, men det är ju såklart ingen nödvändighet.

Maxpris (för ny vagn) är väl runt 500k, men helst mindre än det, även om jag antar att man får vad man betalar för... :) Har kommit fram till att alternativen är följande:

*Adria Adora 593 UK
*Knaus 590 UK
*Kabe Classic, någon variant med våningssäng

Förstår att man bör titta runt själv hos diverse försäljare och känna in sig. Men vore jättetacksam ifall någon har någon åsikt om för-/nackdelar med ovanstående modeller, eller för den delen tips på någon helt annan modell.

Tack på förhand!

2022-01-03 kl 08:36

I den prisklassen finns ju även Polar 590 BK, dock har den väl för 2022 en ny bokstavsbeteckning nu. :) Dubbelsäng och våningssäng i bakänden, U-sittgrupp fram, precis som Arian och Knausen du räknat upp.

2022-01-03 kl 13:36

Tack för svar och tips! Ska kolla in den. Men ja för en nybörjare är det en djungel med bokstäver haha. Har förstått att BK är barnkammare. Men GLE, KS, DS... :)

2022-01-03 kl 13:43

Det bästa är nog att åka till närbelägna handlare och "känna" av.

Jag tycker att det bästa är att ha sängarna i ena änden och en U-soffa i den andra, oftast vid draget. Är det sängar i vardera ände så är soffan mitt i vagnen, det blir trångt och oftast obekvämt.

Min högst personliga uppfattning är att Kabe och Polar har snyggast inredning, lite rundare och mjukare former jämfört med kontinentala som har en mer kantig inredning. Sofforna har även bättre stöd i en Kabe och Polar. Men som sagt, detta är min personliga uppfattning.

2022-01-03 kl 13:52

Tack för input! Ja spontant tycker jag också det verkar trångt att ha soffan i mitten, speciellt om man kommer spendera mycket tid i vagnen.

Intressant tanke om inredning. Vad tycker du då förresten om Kabe Estate, som jag uppfattar har en annorlunda design på skåpen jämfört med andra Kabe? :)

2022-01-03 kl 19:02

Sen har du även Hobby 560 UKF (eller KFU) som jag själv är på jakt efter också :=)
Finns en sådan KFU 2018 på Blocket just nu för 339tkr

2022-01-03 kl 19:12

Tack! :) Vad är skillnaden på UKF och KFU? Och på en barnkammarvagn såg jag BK VK; vad betyder VK?

Finns det någon bra förkortningslista någonstans? :)

2022-01-03 kl 22:16

UKF: Då har du U-soffa bak på vagnen. Sedan har du våningsäng och bred (Fransk) säng bredvid våningsängen. KFU är spegelvänd: våningsäng och fransk säng bak och sedan då U-soffa fram.
Anledningen till att jag inte själv slår till på den som ligger på blocket just nu är för att det är över in budget.

2022-01-03 kl 22:31

Tack så hjärtligt för förklaring! Ja det där med budget... Finns nog lite olika åsikter här hemma om hur den ser ut. Ska kolla in Hobby mer!

2022-01-03 kl 22:41

Julia skrev:
Finns det någon bra förkortningslista någonstans? :)

Vad det gäller Hobby så ska man läsa modellbeteckningen från vänster till höger på husvagnens dörrsida, bakifrån och framåt med andra ord.
T.ex. KMFe innebär:
K= barnkammare (längst bak)
M= mittsoffa
F= franska bädd (dubbelsäng)
e= hörnplacerad toalett (innebär att handfat är placerat utanför toalett)

Vidare så är följande vanligt förekommande:
U= U-soffa
L= långbäddar
W= vagnsbred toalett/ dusch utrymme
Q= queen size bed

Med reservation att jag fått något om bakfoten. :)

Rekommenderar starkt U-soffa och om det blir en barnkammarvagn så skulle jag också rekommendera att det finns en dinette vid barnsängarna så har de ett eget tillhåll.

Som jag tidigare nämnt så är det stor skillnad på bekvämligheten på sofforna och vad det är för husvagnstillverkare.

2022-01-03 kl 22:44

Vi har en Adria Adora från 2018 dock en 573 PT. Men vi är toknöjda med den. Vi har den på vintersäsong i Bjursås ihopdockad med en förstuga. Sittgruppen i mitten sitter man som sagt bara i när man äter mat. På sommaren sitter man oftast i förtältet tills man lägger sig. På vintern sitter vi i våran förstuga. Helt klart bättre med plats om soffan är fram eller bak.
Men den planlösningen passar inte oss.

Alde värmaren funkar kanon!
Största nackdelen med Adriavagnarna är det upp/nedfällbara handfatet inne på wc. Det blir man rätt irriterad på. Blir ett extra onödigt moment som måste utföras. Vi har även haft problem med att den slangen gått av flera gånger. På nya Adria vagnarna så är handfatet omkonstruerat så att utloppet sitter i mitten istället för högerkanten. Så det problemet borde vara löst.
Nästa vagn för våran del blir nog en ny 2022 663 PT.

2022-01-04 kl 01:04

Toppenbra lista, tack! Dinette vid barnsängarna hade inte varit helt fel, men inte helt lätt att kombinera det med max totalvikt på 1800. Än så länge är barnen rätt små, å andra sidan är det inte fel att kunna växa i vagnen.

---

Kul att ni är nöjda med Adria! Har tänkt på det med handfatet också; min sambo skulle nog inte störa sig men jag tror jag skulle ha svårt för det. Å andra sidan finns det ju andra fördelar med Adria, inte minst priset och deras panorama/takfönster verkar väldigt fint. Spännande med en 663PT. Tycker att planlösningen i 663UK är trevlig, men tyvärr väger den lite för mycket.

2022-01-04 kl 09:40

Förkortningarna är till viss del märkesberoende, men Perins lista är generellt användbar skulle jag säga. VK i Polars värld är vinkelkök, dvs att köksbänen är i vinkel, en del av bänken längs långsidan på vagnen och en lite snutt går in mot mitten av vagnen, tex längs dubbelsängens fotända, eller toalettväggen, med spisen i hörnet på vinkeln. 2022 års modeller av Polar har nya bokstavskombinationer, där tex en 590 BK numer heter 590 FWC. Sjukt jobbigt med såna byten, jag orkar inte ens försöka lära mig det nya förrän det är dags att byta känner jag. :)

2022-01-04 kl 16:22

Ah, vinkelkök! Tack så mycket. Tycker att Polars vinkelkök är väldigt fina. Men uppfattar också att Polars vagnar är dyrast bland dessa olika märkens jämförbara BK-modeller... Har hittat en affär i närheten som har både Polar och Knaus, blir nog en tur dit snart för å känna in sig. :)

2022-01-04 kl 17:17

En annan kanske lite känslig och fräck fråga; men hur vanligt är det att pruta hos husvagnshandlare? Eller förhandla sig till tillbehör på köpet eller dylikt. Tänker både på om man köper ny eller begagnad vagn, hos handlare.

2022-01-04 kl 20:13

När ni är begränsad till 1800 kg så skulle jag inte rekommendera någon av dessa vagnar ni lagt upp. Skulle nog kolla på Hobby 545 KMF, eller vara lite vågad och inte köpa det typ 75% av alla vagnar som finns i Sverige. Kolla på Caravelair som nu finns i Sverige. Eller Weinsberg, Mindre Knaus, Bürstner, Dethleffs, LMC eller andra trevliga vagnar som inte var och varannan har i detta land.

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2022-01-04 kl 20:31

Tack för svar. Skulle gärna vara lite vågad, men har haft svårt att hitta vagnar med totalvikt på 1800, soffa i ena änden av vagnen, och framförallt alde-värme, bland de (i Sverige) mindre kända märkena. Ska kika vidare om jag hittar något bland dem, de lyfts ju generellt inte fram lika mycket men kanske finns någon oslipad diamant. Sen är ju kombinationen förhållandevis låg totalvikt (vilket väl 1800 får räknas som), barnkammare och alde inte den lättaste. Men tänker att alde (eller för den delen annan vattenburen värme om det finns) är det bästa när den ska användas så mycket på vintern. Skulle man kika på luftburen blir ju utbudet genast större. Inte helt lätt avvägning. :)

2022-01-05 kl 00:06

Man ska nog gå på lite kändare märken om man vill ha skapligt andrahandsvärde den dagen man ska sälja sin vagn. Vi köpte våran Adria Adora 573 PT 2018 för 270000:- Kollar man på blocket annonserna nu så har vi inte tappat en krona. Men har haft vagnen i tre år...

2022-01-05 kl 10:15

Bor ni inte långt upp i Norrland så kommer ni klara er gott och väl på Truma. Vi vintercampar och har "bara" Truma och klara oss utan problem. Sen även när ni är begränsad på 1800 kg så skulle jag vara mer rädd om lastvikten än att köpa Alde som ni utan problem klarar er utan. Ett litet tips bara!

Resan är målet!
2022-01-05 kl 13:34

Vi prutade på vår vagn på firma, dock var den inte sprillans ny, utan 2 eller 3
år gammal. Prutade ner den kanske 5% eller nåt (minns inte så noga) och såg till att få med smågrejer som kändes nödvändiga. Hjulhuskappa, spillvattenlunga osv. Billiga saker i sammanhanget, men skönt att få med.

Gällande totalvikt så är kanske de nyaste Polaren lite tyngre, men vår 590 ligger på 1800 kg och ger oss dryga 250 kg lastvikt och vi klarar oss utan några större problem när vi är ute och åker (föutsatt att de vågar jag testat längs vägarna stämmer hyfsat). Så barnkammarvagn med den totalvikten och planlösningen ni vill ha är inte alls någon slags omöjlighet.

Valet mellan KNaus och Polar känner jag är mest tycke och smak. Vi stod i valet mellan just de två märkena, där man fick en ny Knaus för samma peng som en Polar från föregående år. För oss föll valet på Polar, dels för att jag tyckte de kändes lite mer mysiga invändigt, där Knausen känns mer minimalistisk i sin design, samt att sängen i Polaren passade mig personligen överlägset mycket bättre, utan att behöva krångla med att köpa bäddmadrasser och sånt. Men som sagt, de grejer som för oss gjorde att valet blev Polar, är ju bara personligt tycker och smak. Bra vagnar båda två.

Ni kommer som Perra skriver, att klara er med Truma, men Alde ger avsevärt bättre komfort, det kan man inte komma ifrån. Men det är nåt jag inte direkt reflekterat över att det är skönt förrän vi haft det. :) Men ju kallare det är ute, desto större blir skillnaden, framförallt i hur jämn inomhustemperaturen är med de två systemen.

2022-01-05 kl 15:37

Vi har en Kabe Classic 560-2020 som vi köpte hösten 2020 med våningsäng och dubbelsäng bak. 1800 totalvikt och ca 250kg lastvikt. Vi är väldigt nöjda. Vagnen räcker för oss 2 vuxna och 2 barn och är samtidigt smidig att dra.
Vi campar året om, nyss har vi varit i fjällen. Hade Truma på vår förra vagn och Alde ger betydligt bättre komfort. Inget som blåser och låter.
Vår vagn var en ny lagervagn så vi lyckades pruta en del. Bla fick vi ac på köpet och en hel del kronor i rabatt (mot listpris).
Vi kollade även på Knaus 590 och några andra motsvarande vagnar men enligt oss kändes Kaben klart mysigast. Men alla tycker olika :) Polar 590
kändes också väldigt bra men vi fick inte alls lika bra pris på denna..

2022-01-05 kl 19:40

Även BE är billigare att ta än vad många andra campingtillbehör kostar. När jag skaffade mitt för tio år sedan spenderade jag knappt 3500 kronor på körkortet.
Det ökar möjligheterna betydligt. Speciellt som man kan dra vagnar med högre totalvikt än bilens tillåtna släpvagnsvikt, bara man inte lastar dem fulla. Ska den mest stå på ett ställe är det inget större problem heller.

2022-01-05 kl 23:41

Hedan; låter ju fint att vagnen behållit sitt andrahandsvärde! Är ju onekligen tryggt att ha i ryggen, om husvagnslivet inte blir som man tänkt sig.

---

Perra79; Intressant att höra att Truma funkar så bra för vintercamping. Är lite rädd att jag skulle störa mig på fläktljudet. Min sambo bryr sig inte alls om sånt, han skulle nog störa sig mer på ljudet av en klagande sambo... :) Men är ju en vanesak också.

---

PJ; Intressanta reflektioner. Tillbehör och sånt har jag ännu inte koll på vad som behövs. Får ta och läsa på! Sett vissa inredningsdetaljer i Polar som ser smidiga ut och som jag inte sett i Knaus, till exempel lådor under den undre våningssängen. Blir intressant att se hur madrasser, soffor osv känns sen.

---

Steif; Smidig att dra är en viktig synpunkt. Vår vagn kommer mest stå still, men när det nu blir husvagn och inte t.ex. friggebod/attefallshus vore det dumt att inte utnyttja den till utflykter också. :) Kul att ni gillar den modellen, är en av dem jag spanat in på nätet.

---

apersson850; Får erkänna att jag trodde att det inte var någon skillnad vad man fick dra med vår bil, med B96 jämfört med BE. Skäms lite nu och ska läsa på om reglerna! Så tack för tipset.

2022-01-06 kl 10:45

Hänvisar till ett annat inlägg: Viktregler

2022-01-06 kl 17:20

Vi har en Knaus Scandinavian Selection 590 UK från 2021, vi är väldigt nöjda med den vagnen. Vår vagn har totalvikt 1900 kg men den är extrautrustad med viktökning så original har den 1800kg totalvikt.
Just att den har soffa fram och sängar bak är faktiskt riktigt bra, då blir det en sovdel och en ungängesdel.

2022-01-06 kl 17:38

Helt ärligt så hör man inte när Truman jobbar. När vagnen är kall och värmaren jobbar för fullt så hör man ett litet ljud. Men sen när du fått upp värmen i vagnen så hör man typ inget alls. Ibland så undrar man om värmaren dött eller något när det är så tyst. Vi har en LMC 522K som vi valde Truma för vi är så pass nöjd med det. Vi beställde vagnen helt ny så vi valde själv att ha det som värmekälla.

Resan är målet!
2022-01-06 kl 22:48

Dagens Truma är förmodligen tystare än den vi hade, från 1990. Den var allt annat än tyst när den gick från pilotlåga till full drift.

2022-01-07 kl 01:27

Tack för länken, nyttig läsning!

---

Ser fram emot att spana in Knausen på plats. Men får se till att be dem dra igång någon Truma i annan vagn innan och lyssna på det, vore intressant. Jag uppskattar alla tankar och tips, tack till alla för att ni tar er tid att skriva. :)

2022-01-08 kl 13:17

Glöm inte bort att jämföra sittkomfort.
Jag var hos en ÅF för Polar och Hobby igår och det är en milsvid skillnad på sittkomfort. Polar (och Kabe) har ett stöd för svanken som många kontinentala vagnar saknar. På Hobby är ryggstödet utan något svankstöd och där sitter man inte länge.

2022-01-08 kl 14:50

Kan man bädda ner U-soffan på Polar (och Kabe) så det blir skönt att ligga där utan "bulor" på sittkudde/ryggkudde ?
Hobbys är ju bägge platta till största del

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 637 fristående campingplatser och 741 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 302 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206