Tips på barnkammarvagn / av Julia

Dölj första
Tips på barnkammarvagn
2022-01-03 kl 08:08

Hej!

Tar gärna emot tips på passande husvagn med barnkammare. Vagnen kommer främst stå som "gäststuga" hemma hos släkting så att vi kan bo där när vi är på besök, men det vore kul att kunna resa med den också. Med vår nuvarande bil får totalvikten i så fall inte vara mer än 1800 kg (om någon i familjen tar B96...).

Vill gärna ha en barnkammarvagn eftersom jag tänker mig att man i längden tröttnar på att bädda upp och ner soffgruppen.

*Har två barn, så räcker med två våningssängar.
*Men då vagnen kommer stå ute året runt (med tillgång till el), vill vi ha ALDE-värme.
*Helst soffan i ena änden av vagnen.
*Är svag för panoramafönster, men det är ju såklart ingen nödvändighet.

Maxpris (för ny vagn) är väl runt 500k, men helst mindre än det, även om jag antar att man får vad man betalar för... :) Har kommit fram till att alternativen är följande:

*Adria Adora 593 UK
*Knaus 590 UK
*Kabe Classic, någon variant med våningssäng

Förstår att man bör titta runt själv hos diverse försäljare och känna in sig. Men vore jättetacksam ifall någon har någon åsikt om för-/nackdelar med ovanstående modeller, eller för den delen tips på någon helt annan modell.

Tack på förhand!

^^ Första inlägget ^^
2022-01-03 kl 08:08

Hej!

Tar gärna emot tips på passande husvagn med barnkammare. Vagnen kommer främst stå som "gäststuga" hemma hos släkting så att vi kan bo där när vi är på besök, men det vore kul att kunna resa med den också. Med vår nuvarande bil får totalvikten i så fall inte vara mer än 1800 kg (om någon i familjen tar B96...).

Vill gärna ha en barnkammarvagn eftersom jag tänker mig att man i längden tröttnar på att bädda upp och ner soffgruppen.

*Har två barn, så räcker med två våningssängar.
*Men då vagnen kommer stå ute året runt (med tillgång till el), vill vi ha ALDE-värme.
*Helst soffan i ena änden av vagnen.
*Är svag för panoramafönster, men det är ju såklart ingen nödvändighet.

Maxpris (för ny vagn) är väl runt 500k, men helst mindre än det, även om jag antar att man får vad man betalar för... :) Har kommit fram till att alternativen är följande:

*Adria Adora 593 UK
*Knaus 590 UK
*Kabe Classic, någon variant med våningssäng

Förstår att man bör titta runt själv hos diverse försäljare och känna in sig. Men vore jättetacksam ifall någon har någon åsikt om för-/nackdelar med ovanstående modeller, eller för den delen tips på någon helt annan modell.

Tack på förhand!

2022-02-06 kl 09:33

Hobby 545 KMF är trevlig barnkammare med dusch och hörnsoffa, visserligen i mitten på vagnen.

2022-02-07 kl 12:32

David; Wow, tack för din input! Intressant att läsa din info. Och toppen med lastutrymmet och att du sluppit kondens. Har faktiskt inte tänkt på det med bordsbenen, bra påpekande. I vårt fall kommer det vara just detaljerna som avgör... Jättestort tack för allt du skrev! :)

Oscar; Ja alltså har tänkt att vi vill ha soffa i ena änden, men har å andra sidan läst många som är nöjda med Hobby (med mittsoffa). Vågar dock knappt åka och titta på Hobby, kanske gillar dem också och så blir det ännu svårare att bestämma sig... ;)

Har en helt annan fråga också. Läste om en Kabe, som blev så pass förstörd av ett skyfall att den behövde rekonderas. Ska inte alla husvagnar klara skyfall? Eller är Kabe lite sämre på något sätt, eller var det otur med just den vagnen (den var inte alls särskilt gammal)?

2022-02-07 kl 17:37

Julia skrev:

Har en helt annan fråga också. Läste om en Kabe, som blev så pass förstörd av ett skyfall att den behövde rekonderas. Ska inte alla husvagnar klara skyfall? Eller är Kabe lite sämre på något sätt, eller var det otur med just den vagnen (den var inte alls särskilt gammal)?

Det var inte hagel? För hagelskurarna som förekommer söderut i Europa kan vara riktigt kraftiga. Det kan bli kraftiga hagelskurar även i Sverige men är oftast inte lika vanliga.

2022-02-07 kl 19:43

Vet inte riktigt men det stod skyfall på camping, vet dock inte var. Den torkades samtidigt som det gjordes rekond. Men kanske var extrem otur, eller måndagsexemplar... :/

2022-02-07 kl 20:21

Vagnen var kanske med här?

2022-02-07 kl 20:37

Oj! Ja, jag tror faktiskt den kan ha varit det, baserat på diverse omständigheter. Då är det ju förståeligt... Tack så mycket för artikeln (jag hade inte läst den/hört om händelsen förr)!

2022-02-07 kl 21:32

Nu vet jag inte hur gamla dina barn är men min son har en Knaus med det bordstativet med ett pelarben och det har blivit rejält rangligt pga att barnen hängt och lutat sig mot det som barn gör. Dom borden som jag tycker är stabilast är saxstativen dom tål att barnen sitter på dom. Barnen är små ingen av dom väger 15kg så det gav upp ganska lätt.

2022-02-07 kl 22:13

Barnen är bara ungefär ett par år = något okontrollerbara och med noll konsekvenstänk. Hade inte tänkt på det med stabilitet, bra synpunkt det också!

2022-02-08 kl 08:30

När vi letade ny vagn 2019 låg 2018 års modell av 590 BK på 419 000 redan då, så om du hittade såna med det priset nu visar ju kanske mest på hur husvagnspriserna skjutit i höjden. Vi landade till slut i en 16 års modell och sparade på så sätt 75 000.

Duschmöjligheter saknas tyvärr i 590 BK, dock har vi en utvändig dusch vi KAN använda om vi vill, men vi har bara spolat av sandiga fötter i den en gång typ. :)

Fallskydd i Polaren är ju dels den brädan som sitter på sängkanten, men i vår finns det även ett nät som ligger under madrassen som man kan fästa upp o taket, då blir det mycket säkrare. Men det är ju lite omständligt att använda, vi har aldrig använt det.

Jag kan hålla med om att det känns lite med trångt i passagen mellan kök och sovrum i 620 med vinkelkök, men å andra sidan blir det ju ganska mycket mer förvaring. Så både för- och nackdelar där. De som har vinkelköket verkar väldigt nöjda med det och de extra bänkytor det ger. För i 590:n är det inte superstora bänkytor om man har vasken öppen och använder spisen. ;)

Lådorna under våningssängen har jag redan slagit ett slag för. Det jag saknar i vår Polar är en taklucka i sovdelen. Utan en sån är fördelen att det blir mörkt när man ska sova, men nackdelen är att det är mörkt där även på dagen. Hade känts luftigare med en lucka där bak.

Vi stod i valet och kvalet mellan just Polar och Knaus, väldigt fina vagnar båda två och som jag minns det hade vi fått en ny Knaus för det vi köpte vår begagnade Polar för. Det som gjorde att valet för oss föll på Polar är tycke och smak, dels gillade jag sängen bättre i Polar, sen var det nåt som gjorde att Polaren kändes mysigare invändigt. Men jag tror man blir lika nöjd oavsett vilken man tar.. Knausen vill jag minnas hade lite mer extrautrustning, automatisk avisning av gasolregulator osv. Dock inget vi skulle haft nytta av ännu. :)

Pelarbordet David nämner la jag inte märke till, men det hamnar ju på plussidan för Knaus, helt klart!

2022-02-08 kl 12:11

PJ skrev:
Det jag saknar i vår Polar är en taklucka i sovdelen. Utan en sån är fördelen att det blir mörkt när man ska sova, men nackdelen är att det är mörkt där även på dagen. Hade känts luftigare med en lucka där bak.
Vagnen jag har nu har en mini-Heikki över sovdelen och två sidofönster där. Dock är gardinerna vid fönstren och jalusiet under takluckan så täta att man får mörkt ändå. Det enda kära damen retar sig på är att hon kan se indikeringsljuset för huvudströmbrytaren från sängen. Den är inte större och intensivare än en lysmask, men vill man reta sig så kan man...

2022-02-08 kl 15:30

PJ, Nu sätter du griller i huvudet på mig igen haha! Jag som hade tänkt att det med fallskydden kanske kunde få fälla en avgörande faktor till Polars nackdel (för att liksom ha något att gå på i denna djungel). Så berättar du om näten! Låter ju smart! Även om det är omständligt att använda så är det ju toppen att det finns. Men en liten fråga om badrummet; i den begagnade Polar 590 BK jag nämnde någon gång tidigare, ser golvet ut som sådant där vitt duschgolv med ett litet avloppshål. Så jag förutsatte att det fanns dusch i den, till skillnad från nya 620 FWCA vars badrumsgolv ser ut som trägolv (trä är det ju inte så klart, men det är i alla fall inte alls samma utseende som i den begagnade). Jag ska ringa och fråga handlaren, men får jag fråga hur golvet ser ut i er vagn - med tanke på att den inte har invändig dusch? Och om jag tolkar dig rätt så köpte ni 2018 en Polar från 16, som ni gav ca 345 000 för - vilket hade varit samma pris som för en ny Knaus 590 UK? :O En ny Knaus idag kostar drygt 430 000 om man lyckas hitta en av de få 2021-modeller som finns kvar nya, och nya 2022 kostar mellan 450-480 000 (en återförsäljare sa att Knaus höjt priserna under vintern, därav skillnaden mellan olika ex av 22-modell). Rätta mig gärna om jag misstolkat. Men verkar generellt vara en galen prisutveckling uppåt på nya husvagnar, vilket ju då smittar av sig även på begagnade vagnar...

apersson; "men vill man reta sig så kan man" - jag skickar sympatier till din fru, jag hade säkert också kunnat reta mig på en sån sak. :)

Tyvärr är jakten (att åka och titta) pausad litegrann nu pga sjukdom. Jag tycker dock att jag sett tillräckligt mycket för att kunna bestämma mig med hjälp av lite googling och fundering tror jag, inväntar att min velige sambo ska ta tag i sin beslutsångest...

2022-02-08 kl 16:19

Vi har det golvet du nämner, det vita som ser ut som ett duschkabinsgolv. Så visst skulle det gå att duscha om man drar ett duschdraperi hela varvet runt och ser till att det går långt nog ner så det inte rinner ut vatten längs insidan av dörren. Det är dock inte förberett för det på nåt sätt mer än golvet med en liten golvbrunn i. Lite 230 volts uttag och en elektrisk handdukstork gör även de att det inte känns optimalt att duscha där inne..

Nja, siffrorna stämmer inte helt hundra i mina angivelser, jag räknade kanske lite fort. Vi sparade 65 000 jämfört med en ny Polar då vi betalade 355. Dock låg den då ute för 375 000 typ vilket var vad Kanusen jag tittade på då (ny) kostade ungefär (379 vill jag minnas, och med ny menar jag oanvänd, det kan ha varit en 2018 års modell, dvs förra årets vid tidpunkten)

Nätet i sängarna har vi aldrig använt men det borde vara standard i 590 BK, men kanske bör kollas upp så det inte var tillval.

Jag skulle råda dig till att gå på känslan, den är i slutändan viktigare än detaljer. När du ser en campinghelg i sommar framför dig, är det en Knaus du sitter utanför med ett glas rosé? Eller är det Polars soffhörn du hamnar i när det är lite småregnigt?

Jag gjorde en lista med fördelar för båda märkena och när jag var klar var det typ lika många punkter på båda, det var bortkastat arbete. Men så kom jag fram till att Polaren kändes mysigare samt att sängen var skönare. Så då bestämde jag mig för att sluta vela och bara köra. :) Som tur var lyssnade min fru på det. ;)

2022-02-10 kl 17:23

Angående pelarbordet så har vi inte haft några problem. Det är förvisso inte lika stabilt som ett med saxstativ. Våra ungar har helt enkelt lärt sig att inte hänga på det. De är 4 och 7 år gamla men har koll på att husvagnen inte är lika hållbar som rummen hemma.

Jag har sovit en hel del framme i soffan, då är bordet nerfällt men det får en hel del vikt ändå och det har inte varit några problem.

Kraftigt hagel tål en Knaus eftersom de har glasfiberförstärkt tak.
Såkallat GRP tak.
Jag har fixat en litet bord med gummilist runt som passar mellan sängarna där bak. Då blir det en stor säng vägg till vägg. Var bra när yngsta dottern ville ligga nära mamma.

Kom på en sak till. På Knaus är dynorna locket till soffan.
Man lyfter altså enbart på dynan om man skall ha något i lådan där under. Det finns en stopp under dynan också som gör att den inte glider ur soffan.
På alla andra vagnar är det lös dyna och en träskiva under.
Klädseln i Knaus är avtagbar och tvättbar. Den är också ganska robust och normalt kladd går att torka av bara utan att det blir fläckar.

Gråvatten tank är dock inte inbyggt som på Kabel och Polar. Det saknar jag ibland. Alla rör är dock i uppvärmt utrymme så det fryser inte på vintern.

2022-02-10 kl 22:07

Sen beror det förstås en del på vilken årsmodell man tittar på också. Samma fabrikat ändrar ofta i vad som är standardutrustning olika år.

2022-02-13 kl 09:39

Ja köper man ny i år så får man betala 100k mer för mindre utrustning.
Verkar gälla bilar också för den delen.

2022-02-13 kl 13:07

Köper man ny bil nu är den ofta elektrisk. Då får du betala en bra bunt med pengar just för det. Branschen tror att elektriska bilar inte kommer att generera lika mycket inkomster på verkstaden, så de lägger på den förväntade inkomsten på inköpspriset istället.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206