2022-01-03 kl 08:08
|
|
Hej! |
2022-01-03 kl 08:08
|
|
Hej! |
2022-01-09 kl 13:01
|
|
Nu har jag aldrig bäddat sittgruppen i någon Polar eller Kabe, men både Cabby och Solifer som också har dynor med svankstöd, om än inte lika sköna. Man vänder "bulorna" neråt och lägger dynorna enligt ett bestämt mönster, så dom plattaste hamnar under överkroppen. Det blir naturligtvis inte lika bra ligga där som i en riktig säng, men helt ok. Men tanken är väl att detta ska ses som en "nödbädd" idag, när man har riktiga sängar i samma vagn. Skillnad förr, när det ofta var sittgrupper både fram och bak, så man måste bädda sittgruppen. |
2022-01-09 kl 13:30
|
|
Man vänder den "fina" sidan nedåt förstås så den plana sidan blir den man ligger på så att säga. Men skönt? Nja, oavsett märke så sover man inget vidare i en soffa skulle jag vilja säga. De är i regel för hårt stoppade. Skönast sover man i en säng avsedd för ändamålet. Sova alltså. ![]() Edit: Oops, ser att Jan-E hunnit att svara ungefär samma sak. |
|
2022-01-09 kl 16:48
|
|
@perin. Skadar inte att fler ger sin syn på saken. |
2022-01-10 kl 11:42
|
|
En bäddmadrass ovanpå de nedbäddade dynorna höjer komforten. Om nu utrymme och lastvikt tillåter att man släpar med sig en sådan. |
2022-01-14 kl 22:58
|
|
Lite långsamt svar från min sida, förlåt för det. Tack så mycket för all input! |
|
2022-01-19 kl 13:43
|
|
Har en vän som hade en Adria med panoramafönster fram och han tyckte med det var fint. Åtminstone de dagar det regnade. I övrigt höll han det mest fördraget för att slippa få solen i ögonen och varmt i vagnen. Jag har själv ingen erfarenhet av sånt fönster, men jag kan tänka mig att det är inte odelat positivt med ett stort fönster sådär. |
2022-01-19 kl 16:31
|
|
Hmm, ja det med solen i ögonen etc är ju något att ta i beaktande. En Knausförsäljare sa om Knaus vs Adria något i stil med att Knaus är "varmare på vintern och svalare på sommaren" än Adria. Men panoramafönstrets effekt lär ju gälla hos båda märkena. |
2022-01-19 kl 16:32
|
|
PS. Vet inte om man får länka till en handlare i forumet, om inte så tar jag givetvis bort länken. |
2022-01-19 kl 16:38
|
|
Har förresten för ett par dagar sen varit och kollat på Kabe och Adria också. Inte på just Adria 593 UK tyvärr, men på två andra Adria barnkammare med soffa i mitten och panorama. Även om de hade soffa i mitten var det intressant att spana in badrummet. Jag hade lite svårt för det där med det nedfällbara handfatet, och även att kranen måste vridas ut. Tänker att det blir knepigt för barnen (de är väldigt små) att göra det själva, och lite meckigt att hålla på med om man tvättar händerna ofta (vilket man ju i och för sig kan göra i köket också). Men min sambo tycker att Adrians billigare pris gör det värt sådana detaljer. |
2022-01-19 kl 18:04
|
|
Jag har ingen egen erfarenhet av det tvättstället men det ser verkligen "B" ut. Däremot har det diskuterats här i forumet om någon slang som spricker, hoppar ur eller går av eller vad det nu var. Men jag undrar samtligt om man inte gjort en omkonstruktioner av detta till i år, har för mig om att jag läst det här någonstans. Går att söka här i forumet om inte annat. |
2022-01-19 kl 23:10
|
|
Tack för tips, ska söka. På de handfat jag såg (tror det var modellår 2022) så behövde man alltså fälla ner handfatet, vrida kranen 90 grader så den pekade ut över själva handfatet, och sedan vrida tillbaka den för att kunna stänga igen handfatet. Och slutligen då stänga handfatsluckan. Tyvärr var det rätt tungt, och som sagt gissningsvis svårt för små barn. Å andra sidan, platsbesparande! |
2022-01-20 kl 07:30
|
|
Det man ändrat, vill jag minnas också genom läsning på forumet, är hur slangen går så att den inte ska gå av och börja läcka, precis som Perin är inne på. |
2022-01-20 kl 22:49
|
|
Jag kan svara på handfatet i Adrian eftersom vi har ett sånt. Vi har årsmodell 2018. Dom är omdesignade från modellår 2022. Avrinningen sitter i mitten av handfatet istället för högra sidan. Detta för att minska att slangen behöver böjas. |
2022-01-22 kl 00:22
|
|
PJ; Ja det var någon handlare som sa något liknande, att om någon månad drar det nog igång mer. Får se när vi lyckas bestämma oss för modell haha. Jag hade tänkt att det nog lutar åt Knaus 590 UK, men jag har svårt att släppa Polars sköna soffa... |
2022-01-22 kl 11:36
|
|
Vi har en Knaus 590 UK och vi är väldigt nöjda, grejen med soffan är ju att man kan lägga dit lite kuddar och göra den mer bekväm, vi älskar verkligen vår soffa och det är så mysigt att sitta där på kvällarna. Sen när det gäller panoramafönstret så är det nog så att även vi har det fördraget, det blir för varmt på sommaren annars, skulle nog egentligen föredragit att ha skåp där istället för fönstret, man kan ju aldrig få för mycket förvaring. |
2022-01-22 kl 14:29
|
|
Intressant det där med panoramafönstret, att en hel del verkar ha det fördraget. Men kul att ni gillar vagnen och soffan! Får jag fråga; vad tycker ni om att det inte finns inbyggd gråvattentank - är det lugnt att ha det så (om vagnen står ute året runt), eller är det värt att låta bygga in en tank? |
2022-01-22 kl 17:49
|
|
Nej gråvattentank har jag inte saknat, vi campar bara på sommaren och oftast försöker jag boka plats med vatten och avlopp eftersom vi har cityvatten och då kopplar vi en slang som leder ner gråvatten direkt ner i avloppet samt att vi har vattenslang kopplad till vagnen. Annars så lägger man bara en gråvattentank på marken under vagnen. Cityvatten däremot är jag väldigt nöjd med, hur skönt som helst att slippa hämta vatten. |
2022-01-23 kl 01:07
|
|
Ja cityvatten känns som en smart grej. Kan tyvärr inte ha det där i trädgården, men om man åker iväg eller säljer vagnen i framtiden... Gött att höra att det går bra utan gråvattentank! |
2022-01-24 kl 16:24
|
|
Jag kan svara lite på panoramafönstret också eftersom vi har det på våran Adria. Man får ett fint ljusgenomsläpp i hela vagnen med det öppet. Men vi har haft problem med vårat under vintercamping. Det bildas kondens som rinner ner på det inbyggda insynskyddet. Vilket gör att det går sönder till slut. Så vi har sytt ett externt insynsskydd som vi alltid har på utsidan när den står på vintercamping. Vilket gör att vi slipper kondens på insidan av panoramafönstret. Det är fint när det är stjärnklart eller om det åskar är det häftigt att ha det. Men jag är rätt glad att slippa det när vi väl byter till en 663 PT. Men det blir inte extra varmt att ha det snarare går det lätt att vädra ut eftersom det är öppningsbart. 663 PT är nog tanken att vi byter till nästa år för att komma åt en begagnad 2022. |
2022-01-28 kl 22:28
|
|
Ah, har faktiskt inte tänkt på det med kondens, så tack för det påpekandet. Har det inte gått på garantin att insynsskyddet gått sönder av kondensen? |
2022-01-28 kl 22:44
|
|
Det är inget som täcks av någon garanti. Det blir sådär på alla Adrias vagnar om man inte borstar/skrapar av snö/is som lägger sig på panoramataket. När vagnen värms upp åker värmen upp på insidan av panoramataket och möter snö/is som ligger på utsidan vilket bildar kondensdroppar som faller ner på insidan. |
2022-01-30 kl 08:31
|
|
Min första tanke när jag hörde om panoramafönster och vintercamping var att det måste bli kallras sitta under fönstret, men det är alltså värre än så. Kondensdroppar från panoramafönstret låter inte roligt... Och på sommaren blir det varmare i husvagnen pga av detta fönster. Nä, jag skulle undvika vagnar med panoramafönster. |
2022-01-31 kl 03:00
|
|
Vagnen kommer stå i en tämligen snöfattig del av landet, men tar ändå det med kondensgrejen i beaktande. Med tanke på det, handfatet, den elektriska golvvärmen och att vi egentligen inte vill ha tre våningssängar, så väljer vi bort Adrian. Och ignorerar det fina priset, de trevliga vita luckorna, och att vi förmodligen hade gillat fönstret och vagnen om vi faktiskt gick in i en (har som sagt inte varit i just en 593UK)... Men vi behöver ju välja bort något. |
2022-01-31 kl 03:01
|
|
PS. En annan sak som gjorde mig rätt lockad av Polar, var att jag läste igenom en annan tråd här på forumet (som flera av er skrivit i) där flera skrev väldigt gott om Polar. Enda nackdelen verkade vara att någon haft problem med läckande fönster. Men det borde väl inte tillhöra vanligheterna, tänker (hoppas) jag? |
2022-02-01 kl 21:10
|
|
Vi vintercampar numera med en Adrian alpina med panorama, och har inte haft problem med kondens. I vår vagn är det också vattenburen golvvärme, inte el. Men just alpina är ju adrias vintermodell så kanske just detta är det som skiljer mot adora? Gillar också rymden i Adrian, ljusa luckor känns fräscht! |
2022-02-01 kl 21:51
|
|
Ah, visste inte att Alpina hade vattenburet även i golvet. Låter ju gött, och vad skönt att ni inte har kondensproblem. Tyvärr är Alpina större/tyngre än Adora (är kanske just pga golvvärmen då, jag har verkligen för mig att Adora har elektrisk), och för tung för oss att dra. Men jag tycker annars att Adria Alpina 663 UK verkar mysig. |
2022-02-01 kl 22:04
|
|
För övrigt har vi nu varit och tittat på ny Knaus och Polar (inte den begagnade jag nämnt utan ny 620 FWCA, eftersom den finns där Knausen finns) igen. Har en recension på detaljerna (ifall någon googlar och får upp den här tråden och vill ha tips liksom): |
2022-02-02 kl 08:30
|
|
Köpa en av varje! |
2022-02-02 kl 10:37
|
|
Haha ja, kan vara skönt att slippa varandra ibland! |
2022-02-05 kl 09:45
|
|
Jag har också en Knaus 590 UK Scandinavian Selection, dock från 2018. Skillnaden är dekoren på sidan och bakljusen. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.