Tips vid köp av husvagn / av Alva

• 12 svar
Tips vid köp av husvagn
2018-02-13 kl 20:12

Vill ha tips om husvagn.
Två personer (med tax) för kortare turer året om.
Från vilken prisklass bör man lägga sig på?
Årsmodell och märke?

2018-02-13 kl 20:24

Den här frågan ställs båda nu och då. Börja här och titta bland tidigare trådar.

2018-02-14 kl 06:38

Bredd på vagn? Vill man ha fullbredd eller smidigare? Sängtyp? Två enkelsängar eĺler dubbelsäng? vid dubbelsäng hamnar vanligtvis toaletten längst bak i hörnet och man får någon garderob till. Värmen bör vara vattenburen med golvvärme. De europeiska har ofta elektrisk golvvärme (går att köra separat men kräver elanslutning) medan svenska vagnar har vattenburen (fungerar med gasol om man frikampar mycket). En del har inbygd gråvattentank medan en del har den på marken utanför som då fryser i kyla.

Personligen så tycker jag att det hände mycket omkring år 2000 med inredningar och planlösningar. Tidigare så var det vanligt med dinetter som bäddades ned när man skall sova. senare är det populärt med fasta sängar och sittgruppen i andra änden.

2018-02-14 kl 16:20

Vilken körkortsbehörighet har ni och viken prisklass pratar vi om?? Viktiga detaljer att ni nämner!

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2018-02-14 kl 16:47

Sen har det ju stor betydelse vad man "vill" ha också. Min 560, med två fasta sängar, tycker jag är perfekt att använda om man är två personer.
Men andra tycker att den är alldeles onödigt stor för två. Det går ju med en mindre, men det är en fråga om vilket utrymme man vill ha.

Vad man har för bil spelar förstås roll. Om man inte gör som jag gjorde senast jag köpte bil. Då valde jag en som skulle vara en bra dragbil. Fungerar den till det brukar den gå bra till vardags också.

Körkort är förhållandevis enkelt att fixa (jag fick ta E-kort för att det skulle gå med den bilen).

2018-02-19 kl 22:34

apersson850 skrev:
Sen har det ju stor betydelse vad man "vill" ha också. Min 560, med två fasta sängar, tycker jag är perfekt att använda om man är två personer.
Men andra tycker att den är alldeles onödigt stor för två. Det går ju med en mindre, men det är en fråga om vilket utrymme man vill ha.

För mig är husvagnen och camping ett rent nöje. Alldeles onödigt rak igenom, men väldigt trevligt :). Så jag har också släppt tankar om onödigt hit och onödigt dit. Vi köpte en 740 med en fast dubbelsäng som vi använder på två personer. Väldigt nöjda med "onödiga" valet :).

2018-02-20 kl 18:42

Hellre lite större vagn än en som känns liten och trång.Vi är 2 st och har en Adria 572 ut med långbäddar.Ett av våra krav gällande husvagn var just långbäddar.Är oxå rätt skönt att kunna lägga sig och vila en stund då den andra ser på tv t ex.Vi tycker det blir onödigt jobb med en vagn man måste bädda för att sitta i soffan.

2018-02-21 kl 10:36

För mig är en vagn som är längre än åtta meter (totallängd, alltså) ett problem på de tillfälliga campingar som jag ofta står på. Därför höll jag mig till en 560. Den har en totallängd på knappt åtta meter.

2018-02-21 kl 22:31

apersson850 skrev:
För mig är en vagn som är längre än åtta meter (totallängd, alltså) ett problem på de tillfälliga campingar som jag ofta står på. Därför höll jag mig till en 560. Den har en totallängd på knappt åtta meter.

Bra poäng. Står man ofta på några få platser ska dessa naturligtvis styra. Annars vore man ju fel ute :).

Vi har några vanliga i närheten av där vi bor men besöker framförallt nytt (mest fricamping). Med en fordonskombination på ca 14 meter kan jag inte direkt påstå att en meter hit eller dit har påverkat var vi valt att ställa oss. Därför känns det helrätt att vi låtit vagnens utrymme och planlösning styra :). Men hade det ofta varit så att man känt att 50 cm eller 100 cm var det som gjorde att vi fick leta vidare efter plats hade det såklart varit surt. Men lyckligtvis har det inte varit så.

2018-02-22 kl 09:34

Det är inte det att jag står på några få platser, utan det att de som gör sådana här tillfälliga campingar ofta siktar på åtta meter. Några går på nio meter. Men en vagn i 740-klassen har ofta en totallängd på tio meter, och då sticker den ut en bra bit på vägen förbi "tomten". På vissa ställen har de särskilda områden för större vagnar, men det är ju roligast att bo ihop med kompisarna, som är på samma evenemang, så då känns det lite tradigt att bli hänvisad till klumpedunsavdelningen.

Sen skiljer det ju ofta åtminstone ett halvt ton, ibland mer, på vikten. En vagn runt 1500 kg är lite lättare att få med sig på en lerig åker än en på 2000 kg. Särskilt om den senare är tvåaxlad.

2018-02-23 kl 06:28

Jag hade det ofta lättare med tvåaxlad vagn på dåligt underlag. Den sjönk inte ner så mycket. Har enkelaxel nu och får ibland problem när den sjunker. Räcker med en liten klack av dynga framför däcken så kommer jag inte iväg. Jag har tyvärr bara framhjulsdrift så det ställer till det ibland.

2018-02-23 kl 09:41

Ibland är det bättre med två axlar, åtminstone så länge man ska rakt fram. Men ska du då svänga också så går det ännu tyngre.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1492 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842