Tjänstevikt husvagn / av Anonym 934685576

• 25 svar
Tjänstevikt husvagn
2015-11-01 kl 09:26

Hej. Hur har ni det med lastvikten i era vagnar? Vi trodde vår vägde 1590 kg med totalvikt 1800 kg. Alltså 210 kg last. Men har nu vägt den på sbp. Den vägde med full vattentank och halv Pa 11 1720 kg. Vore intressant att veta om andra vägt sina vagnar. Trist när inget kan göras när vagnen är 3 år gammal.

2015-11-01 kl 09:56

Det har varit uppemånga gånger, finns dom som har högre tomvikt än totalvikt....
Min gamla Cabby 440dl-89 ska ha 210kg men sanningen är nog mera 100kg, men har inte vägt den helt tom.

2015-11-01 kl 10:30

Hej

Och i övrigt så var den HELT tom??

Inga stödbensklotsar, gråvattendunk, Gångmattor, pynt, bestick, tandborstar, grill, kryddor, verktygslåda, etc etc etc.

Jag vet att om jag rensar min vagn såsom den kom från fabrik så är det spot on, men lägger jag in (såsom jag åker med vagnen) (när jag tycker den är tom) så väger den 100- 150 kg mer......

Just saying

2015-11-01 kl 17:24

Ja. Helt tom. Inget i lådor. Inga mattor. Ingen vev eller instegspall. Inga klossar. Förutom fast monterad inrede fanns full vattentank o en PA11. Ska ju vara P11
Så vi hade en lättare gasoltub.
Så ska vi plocka ur nåt mer får vi ta fram tigersågen....

2015-11-01 kl 18:11

Ingen AC, mover, ugn/Micro, markis. All extrautrustning som inte finns i grund modellen räknas inte med i tjänstevikten.

2015-11-01 kl 18:38

Väger i ursprungsmodell 1563 kg. Sen är vissa saker fabriksmonterade av leverantör. Vikten har då enligt leverantör stigit till 1590 kg. Extrautrustningen som finns är alltså medräknad i vikten enligt leverantör. Sen finns INGET extra. Vagnen var HELT tom.
Kan ju fråga sig varför det finns så många skåp i vagnen? Ska de fyllas med heliumballonger kanske? Blir så trött på på denna bransch. Synd att de aldrig kan köra med öppna kort. Kanske inte kan sälja nåt då. Sa till säljaren att om vi ska köpa ny så ska den vägas av sbp innan kontraktet skrivs. Och vi ska vara med vid vägningen!

2015-11-02 kl 09:54

Tjänstevikt 1330 kg, totalvikt 1600kg. Vägde vagnen påkopplad på bilen 1500 kg, stående med stödhjulet på vågen 1570 kg.
Vagnen var lastad ungefär som vi åker dvs husgeråd, sängkläder, halvfylld PK 10, markis, liten grill, det som inte var med var kläder och mat och vatten.
Vill minnas att vågen hade en upplösning på 10 kg, så det kan vara +- 10 kg på vikterna.

2015-11-02 kl 19:04

Vi vägde vår vagn på vägen hem ifrån säljaren.
Tom med endast fylld PA11 så hamnade vi på 1440
Skall väga 1370. Men sedan tillkommer extra utrustning som AC stora kyl/frys, cykelställ. Så jag tycker att det var ok. Vagnen är en Kabe Royal 560 -10 totalvikt 1600.
Resklar med full vattentank å allt vi vill ha med utom cyklar så hamnar vi precis på 1600.

2015-11-02 kl 20:09

Vi har 80 kg last kvar. Till allt från sängkläder till maten. Fick till svar från säljare o fabrik att 1590 +5% (80kg)är 1670. Sen lite fukt på 15 kg. Då har vi 1685 kg. Då är det bara 35 kg som skiljer o det är ju inte så mycket!?
För en fricampare är det nästan en full vattentank eller våra två cyklar som vi nu får lämna kvar hemma. De hade 5% som marginal mem ändå lyckades dom inte hålla vikten. Sen tycker jag att de kan informera att vikten kan vara högre än den på pappret. Detta var nyheter för oss.

2015-11-03 kl 02:35

Detär trist när husvagnen inte kan användas som tänkt TJW.

I +-5% borde fukt ingå samt 35kg det är ju därför +-5% anges som tolerans, utanför det är ju vikten fel!!! Det blir ju 8,5% fel inte 5% fel.

Jag tycker absolut att man bråka, en 3år gammal vagn ska inte vara utanför tolerans! Skulle hänga ut tillverkaren och tjafsa. Det man får kontrollera noga är ju att den inte är extrautrustad på något sätt. Det är fullständigt o acceptabelt med så mycket fel.

2015-11-03 kl 09:30

Talade med konsumentrådgivaren. De menade att man inget kan göra. Enbart gå på leverantörens "goodwill ". Och säljaren menade att -ha lite vatten i tanken o gilla läget. Sen skulle vi ha torrvarorna i bilen. Blir både ledsen o arg. Vagnen kostade ju trots all 400 000 kr som ny. För oss en enormt stor investering som skulle glädja oss i många år. Som läget är nu funderar vi på att lätta den själva. Ta bort den inbyggda gråtanken tex. Sen åker nog radion ut. Väger ca 2 kg tillsammans med högtalare. Går det att ta bort några skåp. Såga hål i mellanväggar i skåp med dosfräs...etc. Inte kul i en så dyr vagn men va ska man göra. Allt som tas ur är monterat av fabriken o med räknat i tjänstevikten. O INGEN mer utrustning finns som kan tas bort,tyvärr.

2015-11-03 kl 10:22

Tråkigt TJW när det blir så här, finns det ingen möjlighet att vikta upp vagnen? ni har ju en så pass ny och dyr vagn att det kan vara värt några tusenlappar.
Att såga i inredningen ger ingen viktbesparing då inredningsmaterialet vagnen är byggd av är otroligt lätt.
Den effektivaste viktbesparingen är nog att fylla vatten i dunkar och ha dem i bilen (40 liter = ca 40 kg)Det har vi gjort ibland när vi tagit med cyklar och annat
"onödigt" funkar bra 2 st 20 liters dunkar tar inte jättemycket plats i bilen.

2015-11-03 kl 12:12

Tyvärr går det inte att vikta om den. Om 1900 axel skulle sättas på så måste rambalkar flyttas ihop under vagnen. O detta var omöjligt. När vi köpte vagnen satte vi stort fokus på dusch och lastvikt. Kom då fram till denna vagn i samråd med säljaren.
Är väl drastiskt att såga i inredet men man vill ju lätta den så mycket som möjligt. Skidlådan som vi hade markissaker i kan ju lämnas hemma. Visst kan vi ha vatten i bilen men man känner sig lurad.

2015-11-04 kl 09:50

Vägde min lilla Adria hos sbp. Vagnen var semesterpackad inkl.vatten gasol markis osv. Blev förvånad över att det ändå fanns 100 kg lastvikt kvar. Känns tryggt.

2015-11-04 kl 11:13

Kul att höra att nån fått bra vagn. Efter senaste semestern så var vi ytterst nära en däckexposion. Hade då kört med rejält överlass. På höger däck hade det gått igenom corden. Räddningen var blöt o sval asfalt enligt däckfirman. Det var genom detta vi upptäckte att vikten inte stämde. Så mitt råd till alla som har vagn eller ska köpa ny eller begagnad- VÄG VAGNEN!! Kunde i vårt fall ha slutat med trafikolycka.

2015-11-05 kl 00:05

Fan inte klokt att husvagnsfabrikanter/ återförsäljare kan bluffa så mycket med vikterna och ändå slippa undan sitt ansvar. Luktar bedrägeri lång väg och skulle va spännande att se hur utslaget hade blivit i en domstol.

2015-11-06 kl 23:02

Det är tyvärr även vanligt bland vanliga bilar och husvagnar.

Kan inte tidningen väga husvagnar och husbilarnär ni testar på någon bilprovning? Vore en nagel i ögat på de tillverkare som fuskar, eller stöter nier för mycket med leverantörerna så ni inte får tillgång till test exemplar?

2015-11-07 kl 10:44

Ågren skrev:
Det är tyvärr även vanligt bland vanliga bilar och husvagnar.

Kan inte tidningen väga husvagnar och husbilarnär ni testar på någon bilprovning? Vore en nagel i ögat på de tillverkare som fuskar, eller stöter nier för mycket med leverantörerna så ni inte får tillgång till test exemplar?

Det är ett utmärkt förslag. Konstigt att de som testar inte tänkt på detta, nu urgamla problem, som skapar bekymmer för främst husvagnsägarna.

2015-11-10 kl 20:50

Är det någon som har koll på reglerna för att väga upp vagnen? Har försökt hitta lagtext/transportstyrelsen regler men inget napp. Någonstans borde det ju gå att hitta korrekt information. Dessutom borde väl typgodkännanden vara offentlig handling?

2015-11-11 kl 10:12

evander skrev:
Är det någon som har koll på reglerna för att väga upp vagnen? Har försökt hitta lagtext/transportstyrelsen regler men inget napp. Någonstans borde det ju gå att hitta korrekt information. Dessutom borde väl typgodkännanden vara offentlig handling?

Tror att enklaste vägen till information om det är hos de som säljer märket ifråga. Det är ändå de som tillhandahåller de delar som eventuellt behövs.

2015-11-11 kl 21:10

Problemet är att jag inte får samma svar från tillverkaren som i den här tidningens artikel angående "uppvägning". Enligt denna artikel ska det räcka med typgodkännande med alternativa vikter och en besiktning. Jag har en vagn som är registrerad juni 2005 och årsmodell 2005 som saknar s.k. 97/27/EG godkännande, Eifelland 365.

2015-11-12 kl 10:44

Jag skulle tro att tillverkaren har bättre koll på läget än tidningen.
Prova att kontakta fler försäljare (eller importören) av vagnen för att se om beskeden avviker.

2015-11-14 kl 01:13

Japp tillverkaren berättade att de hade missat att typgodkänna denna årsmodell för olika viktklasser, därför måste jag köpa o montera den berömda balken under vagnen.

2015-11-14 kl 09:30

Ska man höja totalvikten är det ju husvagnstillverkaren som ska godkänna att husvagnen tål högre vikt. Ibland är den bara nedskriven, ibland kanske det är något enkelt ibland är allt optimerat så det är billigare att byta vagn.

2015-11-14 kl 10:22

evander skrev:
Japp tillverkaren berättade att de hade missat att typgodkänna denna årsmodell för olika viktklasser, därför måste jag köpa o montera den berömda balken under vagnen.

Denna åtgärd drabbade också mig för att försäljaren inte informerade om möjligheten att från början välja vikt.
Lycka till!

• 25 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206