Totalvik Husvagn / av ullahobby

• 18 svar
Totalvik Husvagn
2017-04-15 kl 11:25

Lite tips om hur man kan höja totalvikten på Husvagnen. Sen får var och en kolla vad som gäller för just eran vagn+ Bil och behörighet som gäller,efter tips tog vi kontakt med en Husvagnsfirma som säljer KNAUS EIFELLAND, eftersom vi fått reda på att man kan svetsa på en balk för att höja totalvikten på vagnen. Husvagnsfirman tog kontakt med generalagenten för KNAUS EIFELLAND och vi kunde höja totalvikten från 1190kg till 1350kg med den bil vi har och den körkortsbehörighet vi har idag. Så i början på Maj svetsas balken på. Sen har vi tid på bilbesiktningen för omregistrering av vagnen.

2017-04-15 kl 15:39

Det är väldigt olika för olika vagnar, vad man kan göra, vilket resultat man kan få och hur lätt/svårt/dyrt det är.

2017-04-15 kl 16:06

Skall balken verkligen svetsas dit,brukar skruvas dit. Har höjt vår Adria där skruvas balken i golvet. Obs det krävs intyg om man höjer totalvikten i vårt fall från adria

2017-04-15 kl 19:48

Om den skruvas eller svetsas vet jag inte. Har bara hört att den svetsas, men det är husvagnsfirman som sköter detta. Sen är det klart att vi får intyg från generalagenten att lämna till Bilbesiktningen för omregistrering av vagnen.

2017-04-15 kl 20:27

Vad har ni fått för pris. Vår Adria kostade mellan 5-6 tusen inklusive reg besiktning fast jag monterade balken själv.

2017-04-15 kl 23:29

På min skulle en höjning med 80 kg, som var max, kosta närmare 10000 kronor, då bromssystemet behövde bytas. Det behöver det inte, för det är samma som satt där innan förste ägaren sänkte totalvikten, den idioten. Men ska man höja tillbaka totalvikten måste bromsen bytas. När sen totalvikten är höjd kan man sätta tillbaka originalbromsen, och registreringsbesiktiga med samma höjda totalvikt, för den bromsen är ju också godkänd för den vikten.

Att de reglerna är vettiga kan ingen övertyga mig om.

2017-04-16 kl 08:53

552uk,det kommer att landa totalt på 6000kr.Inte billigt,men åker vi fast för överlast (vilket vi har)så har vi snart tjänat in de pengarna.

2017-04-16 kl 09:51

Så tänkte jag med ,bättre att betala för höjning en gång än att behöva vara nervös varje gång för ev överlast böter. Tyvärr är hela systemet med hur man måste göra för att höja helt sjukt. I vårt fall var husvagnen byggd för 1500kg men ned klassad av svenska importören för att passa många bilar. Tyvärr så måste frun ta utökad körkorts behörighet nu. Så det blir övningskörning i sommar. Så kan man göra i Sverige i utlandet får jag köra själv.

2017-04-16 kl 11:08

Jag läste någonstans att det är tydligen på gång att förenkla dessa regler men allt sådant tar ju sin tid.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-04-16 kl 12:24

552 uk skrev:
Så tänkte jag med ,bättre att betala för höjning en gång än att behöva vara nervös varje gång för ev överlast böter. Tyvärr är hela systemet med hur man måste göra för att höja helt sjukt. I vårt fall var husvagnen byggd för 1500kg men ned klassad av svenska importören för att passa många bilar. Tyvärr så måste frun ta utökad körkorts behörighet nu. Så det blir övningskörning i sommar. Så kan man göra i Sverige i utlandet får jag köra själv.
Vadå tyvärr? Just möjligheten att ta utökad behörighet, B96, är ju utmärkt. Det gör det mycket lättare att få en höjning på sammanlagda totalvikten som kraftigt utökar vilka vagnar man får lov att dra. För min bil exempelvis, där ökar max totalvikt på släpet från 1100 till 1850 kg. Det ryms många husvagnar i det spannet.

För övrigt är kravet på B96 att du ska kunna köra bil. Det får man ju hoppas att du kan, eftersom du redan har B-kort när du tar B96. Utöver det krävs att du kan backa med ditt släp. Det är också högst rimligt att du förväntas kunna det, om du kör omkring med en husvagn.
Slutligen ska du kunna göra en säkerhetskontroll. Det är säkert något som de allra flesta slarvar med i verkligheten, så att man behöver lära sig det är bara nyttigt.
Men totalt sett är det alltså bara säkerhetskontrollen den som är van att köra med husvagn behöver lära sig. Resten är bara att köra så som du borde köra redan sen tidigare.

Dessutom är körkortssystemet harmoniserat genom hela EU (även om en och annan lokal polis ibland inte har koll på läget), så det du och din fru får köra med här, det kan ni köra med i resten av EU också.

Däremot är det horribelt hur regelverket för ändring av totalvikten på en del vagnar fungerar. Om man sänkte totalvikten genom att montera på för klena däck för den ursprungliga vikten, då skulle man förstås kunna gå tillbaka till den ursprungliga genom att sätta tillbaka däck med samma kapacitet som den hade från början.
För övrigt borde det inte krävas någon teknisk förändring alls för att sänka totalvikten. Inte heller för att gå tillbaka upp till max vad vagnen hade från början. Det är ju bara en överenskommelse man gör om hur tung vagn man kan dra.

2017-04-16 kl 13:12

Vad jag menar med tyvärr så är det bara en ytterligare kostnad,som får läggas på höjnings kostnaden Min fru har kört mycket med husvagn även i utlandet och även där i stora städer. Dock så brukar jag ta över backning om det är trångt , men hon övar på backning i år.För hon skall ta utökad behörighet. Vid långa resor i utlandet så är det bra om båda kan köra ,någon kan ju bli sjuk tex..

2017-04-16 kl 18:45

Jaha, jo det förstås. Strax över tusenlappen kostade det när min dam tog B96, mot ca 2700 när jag tog BE.
Men vi var i Boden och skulle till Småland när jag skadade ögat, så jag inte kunde köra. Då var det bra att hon också hade licens, precis som du skriver.

2017-04-17 kl 10:52

B96 var väldigt enkelt att ta. Man skall inte göra några avancerade manövrar. Däremot skall man kunna säkerhetskontrollen som apersson850 sade.Jag fick redogöra lite muntligt om lastning och hur det påverkar ekipaget också. Men inget av det är konstigt egentligen. Så har man klarat en campingsäsong utan skador på vagnen så lär man klara en uppkörning för B96 med lätthet.

2017-04-18 kl 07:04

David skrev:
Så har man klarat en campingsäsong utan skador på vagnen så lär man klara en uppkörning för B96 med lätthet.

Kanske inte alltid så. Trots god erfarenhet behöver man veta allt som gås igenom vid just denna typ av uppkörning. Några missar så blir det att göra om o göra rätt. Men det var ändå betydligt billigare med omprov än en lektion på bilskolan ;-). Sen har det naturligtvis viss betydelse vem/vad som sitter till höger under provet förstås.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-04-18 kl 11:08

Jag hade ju själv kompletterat med E-behörighet två år innan kära damen tog B96, så jag var ju rätt väl insatt i vad som skulle hända. Vad de har "lärt" ungarna i bilskolorna har inte imponerat, så vi skippade det helt här.

2017-04-18 kl 19:25

Nä det är inte konstigt att det är så många förvirrade förare i trafiken nu. Bara du är bra på ecodriving och skapar en så lång kö som möjligt bakom dig så är det bra. Allt för miljön :)
Tex så skall man köra på helljus tills man lyser på bilen framför. Då har man redan bländat framförvarande rätt rejält.
Sen fick jag lära mig att katastrofvajern minsann skall sitta runt draget och inte i öglan bredvid uttaget på balken. Perfekt sa jag, om mitt avtagbara drag släpper så rullar släpvagnen. Nä så funkar det inte fick jag till svar !!

2017-04-18 kl 22:00

Katastrofvajern får ligga runt draget, men enbart om det inte finns någon separat ögla att fästa vajern i. Finns en sådan ögla måste den användas.

2017-04-19 kl 06:23

Ja precis, jag satte den i öglan på uppkörningen. Jag har t.o.m 2st öglor, sitter på varsin sida om fästet för dragkrogen. Man måste dock böja sig ner och titta under bilen för att se dem.

• 18 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017