Totalviktsfråga / av Ale

Totalviktsfråga
2018-08-07 kl 08:12

Hej, ny här på forumet :)
Har en fråga om totalvikt.
Om jag har en bil som får dra 2200kg som max visst får jag då dra en vagn med totalvikt 2500kg om jag inte lastar den mer än att bruttovikten blir 2200kg?

2018-08-07 kl 08:34

Ja, om du har körkortsbehörighet nog för att få köra ekipagets sammanlagda totalvikt. Vad har du för totalvikt på bilen?

2018-08-07 kl 08:56

Tack, har inte exakta siffror framför mig men den sammanlagda vikten blir över 4250kg så ska ta BE kort.

2018-08-07 kl 09:11

Låter rimligt att den skulle bli över det ja.

Nyfiken fråga, vad är det för vagn som har en totalvikt på 2,5 ton men som har låg nog tjänstevikt att tillta att lasta nåt vettigt utan att komma över 2,2 ton brutto?
Kanske är vanligt på större vagnar, jag är bara van vid mindre vagnar där det ofta är ett par hundra kilo tillåten lastvikt på sin höjd.

2018-08-07 kl 09:59

Nja det var siffror tagna ur luften, vi skall välja totalvikt på ny vagn.
Vi kommer klassa den nya vagnen till totalvikt 2650kg men eftersom vi inte bytt dragbil än så vill jag dubbelkolla att det är bruttovikten i förhållande till dragbilens max släpvagnsvikt och inte totalvikten som avgör om man får dra den eller ej.
Men då var det som jag trodde och inga problem :)

2018-08-07 kl 10:02

Aha... Då är jag med... Ett räkneexempel alltså...

2018-08-07 kl 16:06

e120guru skrev:
Låter rimligt att den skulle bli över det ja.

Nyfiken fråga, vad är det för vagn som har en totalvikt på 2,5 ton men som har låg nog tjänstevikt att tillta att lasta nåt vettigt utan att komma över 2,2 ton brutto?
Kanske är vanligt på större vagnar, jag är bara van vid mindre vagnar där det ofta är ett par hundra kilo tillåten lastvikt på sin höjd.

Jag hade tidigare en Cabby 740 med tjänstevikt 1834 kg och totalvikt 2400 kg. 566 kg i last.
Landade runt 2100 till 2150 kg när vi var semesterlastade.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-08-07 kl 16:11

Kan man välja är det bara att ta så hög totalvikt som möjligt. Det är mycket lättare/billigare att ta körkort än att höja totalvikten, om det inte är en vagn som har den nya typen av godkännande med tre olika totalvikter att välja mellan färdiga från början.

2018-08-07 kl 16:56

Vår vagn hade två att välja på tror jag (1700 eller 1800), tog så kart den högre. Smart nog tar de ofta lite betalt (i prislistan) för de högre, men den slapp man ju betala.

Reglerna kring att man måste gjort tekniskt förändring för att ändra totalvikten, gäller inte de när det finns olika vikter från början?

2018-08-07 kl 18:44

Nej, om vagnen har (max) tre olika totalvikter angivna på typintyget, enligt senare tiders metod, då kan man hoppa som man vill mellan de tre. Bara betala för omregistreringen och kör vidare. Men för äldre vagnar kan det krävas mer eller mindre omändringar för att ändra totalvikten. Det beror på enligt vilken regel de godkänts, och när de registrerades in, vad som gäller då.

Nåt av det allra fånigaste är att om en ny vagn, som säljs idag, kan fås med totalvikterna 1600, 1700, 1800 och 1900 kg, då kan inte alla fyra finnas med i godkännandet. Det är begränsat till tre. Så då finns det ett med, säg, 1600, 1700 och 1800. Du kan hoppa mellan dem när du vill, men inte till 1900. Och köpte du vagnen med 1900 kg kan du inte ändra det, för de andra tre står på ett annat godkännande. Det gäller även om alla vagnarna är identiska i utförande med den tyngsta.

2018-08-07 kl 19:10

så det var bara förr att om en vagn kunde fås med, låt säga, två olika vikter och den var inreggad med det högre vikten som man var tvungen att utföra någon teknisk förändring för att få sänka vikter - även om samma vagn fanns med den lägre vikten också?

2018-08-08 kl 10:19

Före den 1 januari 2005 fanns det utrymme för diverse enkla tekniska förändringar (t.ex. däckbyte) som kunde förändra totalvikten. Såvida vagnen inte var tagen i bruk med stöd av regeln om mått och vikt 97/27/EG. Då var det ännu krångligare att ändra, eller rent omöjligt.
För vagnar tagna i bruk efter det datumet krävs större ändringar, typ byte av bromssystem.
Såvida den då inte har godkänts enligt det nyare systemet, där upp till tre olika totalvikter kan ligga i samma typgodkännande. Då är det en ganska enkel procedur att röra sig mellan dessa tre vikter. Sådana här vagnar började komma ut på marknaden sådär 2007-2008 ungefär, beroende på när resp. tillverkare kom sig för att använda möjligheten.

2018-08-08 kl 11:24

Har åkt husvagn mycket, men har själv bara ägt vagnar från 10-talet, och har aldrig haft behovet av att ändra vikt. Förra vagnen hade totalvikt på 1400, men hade även 1300 och 1500 i typgodkännandet, men 1400 var bra när vi skaffade den för att då höll sig totalviktsumman under 3,5 ton och vi kunde lasta tillräckligt, och bilen fick bara dra 1400kg.

På den nya vagnen nu kunde vi välja 1700 eller 1800, och valde 1800kg.

Men man har ju hört om folk som har köpt vagnar begagnade där vagnen som ny kunde fås med två olika vikter och de valt den högre, och sedan varit meckigt att få sänka till den lägre som kunde ha valts från början.

2018-08-08 kl 16:54

Det är den högre vikten man vill ha, eftersom det är enklare och billigare att ta körkort än att labba med totalvikterna. I många fall.

2018-08-08 kl 18:42

Hur funkar det där med överlast förresten...?

Låt säga följande:
Tjänstevikt på vagnen: 1500kg
Totalvikt på vagnen: 1800kg
Max släpvagnsvikt för bilen: 1700kg

Låt säga stt man då lastar vagnen till 1750kg, då bör det väl räknas som 50 kg överlast antar jag? Räknas då procenten som 50/200 eller 50/300?

2018-08-08 kl 21:01

Ingen överskriden maximilast för du har inte överskridit 1800 kg. Däremot har du överskridit släpvagnsvikten med 50 kg. Denna vikt måste vägas på kontrollplats och då räknas direkt av, tror det är 20 eller 40 kg, det blir då inget kvar. Säkerhetsavdrag!

2018-08-08 kl 23:18

Tack för förklaringen....

2018-08-09 kl 09:37

Dessutom har jag hört (har inte själv varit med om det) att om det inte är extrema fall, väger man oftast vagnen kopplad. Då får du inte med kultrycket, utan enbart axeltrycket. Har du då 75 kg på kulan ser ju vagnen i ditt fall ut att väga 1675 kg, så det ser inte ut som om du överskridit släpvagnsvikten alls.

2018-08-09 kl 12:55

Jag har läst också att vagnen vägs kopplad, borde ha stt göra med följande beskrivning av bruttovikt hos Transportstyrelsen:

"Bruttovikten är den sammanlagda statiska vikt som samtliga hjul, band eller medar på ett fordon vid ett visst tillfälle för över till vägbanan."

Således är det ju då vikten över axeln som är bruttovikten.

2018-08-09 kl 15:52

Självklart väger man bruttovikten med bil och släp kopplat. Jag gjorde detta alltid, och så skall man göra, som trafikpolis -numera pensionär.
Om någon skulle bli vägd så klaga för det är inte uppställd man kan få böter. Det är på vägen och då gäller ihopkopplingen. Självklart tjänar man då på kultrycket.

2018-08-09 kl 18:09

Kultrycket hamnar på bilens bruttovikt, så det gäller att den inte överskrids då. Men där brukar det bli marginal kvar, åtminstone om man bara är två i bilen.

2018-08-09 kl 20:15

Bra synpunkt apersson850! Alla lastar inte "lättöl" när man handlar i Tyskland.

2018-08-09 kl 21:33

Är ju helt klart logiskt...

Men, det leder till nästa fråga... Maximal lastvikt står ju som mellanskillnaden mellan egenvikten (tjänstevikten) och totalvikten. Innebär det att man får lasta vagnen med 300kg enligt ovan exempel, eller 300kg + kultrycket?
Dvs, får max lastvikt ej överskridas, eller är det att bruttovikt ej får överskrida totalvikten?

Dvs, i exemplet ovan skulle jag då få lasta 280kg om jag har 80kg kultryck (maximalt för bilen). Då är ju bruttovikten 1700kg, och det får bilen dra.

Men om jag byter till en bil som får dra 1800kg, och ha 80kg kultryck. Får jag då lasta 300kg, eller 380kg?

2018-08-10 kl 07:52

e120guru skrev:
Är ju helt klart logiskt...

Men, det leder till nästa fråga... Maximal lastvikt står ju som mellanskillnaden mellan egenvikten (tjänstevikten) och totalvikten. Innebär det att man får lasta vagnen med 300kg enligt ovan exempel, eller 300kg + kultrycket?
Dvs, får max lastvikt ej överskridas, eller är det att bruttovikt ej får överskrida totalvikten?

Dvs, i exemplet ovan skulle jag då få lasta 280kg om jag har 80kg kultryck (maximalt för bilen). Då är ju bruttovikten 1700kg, och det får bilen dra.

Men om jag byter till en bil som får dra 1800kg, och ha 80kg kultryck. Får jag då lasta 300kg, eller 380kg?

380kg skulle jag säga utan att ha andra belägg för det än fysikens lagar och sunt förnuft och då så till vida att det är ju axeltrycket som man mäter.
Har du då lastat 380kg samt förflyttat tyngdpunkten så att du har 80kg på kopplingen så har du ju detta oavsett om du har vagnen kopplad(kultryck) eller om du har vagnen fristående(vikten på stödhjuet) därmed blir ju belastningen på axeln 300kg av de 380kg du lastat.
För att "se" hela vikten måste man placera både axel samt stödhjul på vågplattan och det tror jag inte är särskilt vanligt.

2018-08-10 kl 09:57

I teorin får du lasta vagnen tills dess bruttovikt uppgår till totalvikten. Detta gäller då när du väger vagnen för sig själv. Men det gör man som sagt ofta inte i praktiken, så du kan komma undan med lite mer där. Ibland.

Det blir nämligen en fråga om vad som är garanterad axelbelastning på vagnen.
Det är samma princip för båda mina släp (husvagn och flaksläp). Kärran har en totalvikt på 1300 kg, där totalviktsfördelning är 100+1200 kg. Alltså 100 kg på kulan och 1200 kg på axeln.
För husvagnen är siffrorna 100+1400 kg, när nu totalvikten är sänkt till 1500 kg. Ursprungligen hade den en totalvikt på 1580 kg, med fördelningen 100+1480 kg.

Om vi nu antar att mina släp inte är unika, så är svaret att det fortfarande är den lägre lastvikten som gäller i frågorna ovan, eftersom axeln inte får bära totalvikten ensam. Kolla i registreringsbeviset för din vagn. Jag kollade just nu via appen Mina fordon i telefonen.

Däremot är det så för min bil, att om man lägger ihop garanterad axelbelastning på fram- och bakaxeln, så blir summan högre än totalvikten. För bilen är det OK att fördela totalvikten lika på båda axlarna (1200+1200 kg), men den kan också snedfördelas så att jag har 1120+1280 kg.

2018-08-10 kl 10:47

Jag tänker inte sp mycket på hur man praktiskt väger, utan vad konsekvenserna av definitionerna är...

Bruttovikten är ju som sagt definierat som den statiska vikt som hjulen överför till vägbanan.

Tjänstevikten är definierad som egenvikten i körklart skick.

Maxlast står specificerat för ett släp (300kg i exemplet ovan), och totalvikten för ett släp är definierad som summan av:

tjänstevikt, passagerare (beräknad vikt av största antal personer som fordonet är tillverkat för) och gods (den största mängd gods som fordonet är tillverkat för).

Så då för jag det till att man får inte lasta mer än 300 kg i vagnen. Men om man hänger den på en bil som bara får dra 1700kg så behöver man inte lyfta ut 100 kg last, utan bara 20kg om man har 80kg på kulan (givet att man får ha 80 kg på kulan), då släpets bruttovikt inte får överstiga maximal släpvagnsvikt.

2018-08-10 kl 10:51

Tack apersson850, såg inte ditt inlägg innan jag postade.

Jag tycker det verkar rimligt att det är den lägre vilten också... Vilket alltså gör att man inte nödvändigtvis förlorar lika mycket lastvikt när man går ner i tillåten släpvagnsvikt. Så ytterligare en anledning till att ha totalvikten så hög som möjligt då, om man får välja.

2018-08-10 kl 11:03

Men det där med att du kan ha ett tyngre släp än vad bilen får dra, eftersom en del av vikten inte syns, när den ligger på kulan, det är bara ett mätningstrix. Ska du göra det korrekt är bruttovikten för vagnen den vikt den överför till marken via samtliga sina hjul, alltså även stödhjulet. Detta förutsätter då förstås att den står för sig själv, utan att hänga på den dragkula.

Att sen polisen säkert väger kopplat, åtminstone i normala fall, dels för att det är enklare, dels för att det ger en viss rabatt, som kompenserar för ev. felaktiga vågar och sånt, är en annan sak.
Fomellt sett är bruttovikten för en vagn 1780 kg, om den har 80 kg på kulan/stödhjulet och 1700 kg på axeln.

Men visst ska man ha så hög totalvikt som möjligt, om man kan välja flera olika på samma utförande på vagnen. Det är en annan sak om vagnen i sig själv måste bli tyngre (typ grövre axel) för att nå en högre totalvikt. Då ökar du ju tjänstevikten också, vilket innebär att du fortare når gränsen för vad bilen får dra.

Personligen anser jag att dragbilen gärna ska ha ett halvt ton i marginal på högsta tillåtna släpvagnsvikt. Ekipaget blir ofta stabilare att dra om inte bilen ligger på gränsen.

2018-08-10 kl 13:53

Om man har ett halvt ton i marginal har man onödigt stor bil i mitt tycke - bilen är konstruerad med marginal, den behöver man inte räkna in själv.

Men visst finns det vissa bilar som är fundamentalt dåliga dragbilar när man slängt på billiga instabila däck osv, eller stt man kan lasta vagnen så den inte går stabilt. Men en modern bil med bra däck behöver man inte lägga in några egna halvton som marginal som någon form av default - det är i så fall om man har en bil som i grunden inte är stabil.

Tillbaka till vikten: gejen är ju just att bruttovikten är den statiska vikt som överförs genom samtliga hjul till vägbanan.
Jag brukar ha mitt stödhjul uppdraget rent generellt när vagnen befinner sig på vägbanan, speciellt när jag framför den. Så formellt sett borde ju inte alls bruttovikten vara 1780kg då, eftersom det skulle bryta mot bruttoviktsdefinitionen.
Kultrycket överförs således inte till vägbanan från fordonets hjul. Den vikten överförs till vägbanan via bilens hjul, och således en del av bilens bruttovikt.
Så att väga bruttovikt kopplad är nog inte bara mättekniskt, utan en konsekvens av definitionen av bruttovikt.
Således är det också enkelt att mäta båda bruttovikterna:
1. På med framaxeln på vågen
2. På med bakaxeln på vågen
3. Addera ihop, detta ger bilens bruttovikt
4. Kör fram lite till och väg vad vagnens axel (eller axlar) överför.

Vad vagnens bruttovikt är när den står parkerad borde vara av underordnad betydelse, då jag ju ändå inte framför den då.

Men inte tusan bör man som standard plussa på ett halvt ton

2018-08-10 kl 16:35

Instämmer med e120guru. Jag har en Insignia med släpvagns vikt 1700 och Cabby 61 med 1600 totalvikt, jag har Tempo 100 och har kört en hel del i Tyskland där jag också utnyttjar det ordentlig och jag har aldrig haft minsta antydan till wobbling. Naturligtvis har jag också en ALKO friktionskoppling.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1502 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 539 fristående campingplatser och 558 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 405 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842