Trasig spegel i badrum på Hobby 560 UL årsmodell 2018 / av Tunabo

• 11 svar
Trasig spegel i badrum på Hobby 560 UL årsmodell 2018
2020-05-25 kl 10:58

Hej,
Min högra badrumsspegel (sitter dubbeldörrar ovanför toan) har nu spruckigt sönder uppe i vänster hörn. Vad kan detta bero på? Det händer under färd och min teori är att detta uppkommer p.g.a. att badrummet kränger under körning varvid spegeln slår in intilliggande delar och gör sönder.
Har ni erfarenhet av detta och vad föreslår ni för åtgärd?

2020-05-25 kl 15:45

Menar du att dörren öppnas under färd?
För så våldsamt borde väl inte själva rummet ändra form att grejor slår i varandra?

Fast jag vet inte hur det ser ut i ditt badrum, så det är kanske möjligt.

2020-05-25 kl 16:49

Dörrren öppnas troligtvis inte under färd för då hade nog saker fallit ur skåpet.

2020-05-25 kl 23:54

Jag kan inte se för min inre syn en konstruktion där spegeln kan sitta stilla och ändå slås sönder.

2020-05-26 kl 07:35

Det kan inte ha varit någon liten spricka, eller spänningar i glaset, som under vibrationer och rörelser under färd till sist fått spegeln att spricka? Det borde inte vara några problem att sök upp närmsta glasmästare och få hjälp att fixa/byta.

2020-05-26 kl 09:37

Jag har bytt spegelglaset en gång och nu har allstå spegelglaset gått sönder 2 ggr på exakt samma ställe. Trots att spegeln har en frigång runt om på ca 2-3 mm så är min teori den att skåpet som speglarna sitter rör sig under färd. Dvs att det skjuvas och då krockar spegelhörnet med intilliggande ytor. Jag funderar på att sätta upp en kamera och filma under färd och även att fixera luckan på något sätt så att den inte kan röra sig.

2020-05-27 kl 06:24

Jag satte en GoPro längst fram i vår Hobby 560 KMFE -08 en gång. Det var ingen vacker syn efter att ha kört på en väg av vanlig usel svensk kvalité.

På min nya vagn som är från 2018 så har gångjärnen till garderobsdörren blivit lösa efter senaste turen. Jag har en känsla av att nya relativt långa vagnar på enkelaxel inte är så stabila som de borde vara. Dåliga väger och massor av farthinder hjälper antagligen inte till heller. Jag har ändå kört försiktigt försökt undvika de värsta hålen och kört väldigt sakta över farthinder.

2020-05-27 kl 08:20

Ja, händer det 2 gånger på samma ställe kan man ju misstänka nåt lurt, då känns inte min förklaring som särskilt trolig..

2020-05-27 kl 09:25

David skrev:
Jag har en känsla av att nya relativt långa vagnar på enkelaxel inte är så stabila som de borde vara.
Axlarna ska ju bära upp ramen. Ramen är sedan det som bestämmer hur styv vagnen blir. Jag tror inte det spelar så stor roll hur många axlar som sitter under ramen. Möjligen kan det bli något stabilare av att axlarna bär på mer än ett ställe när man har boggie. Men jag tror att själva ramen spelar större roll. Under 30 års tid har vi haft husvagnar som inte skiljt i längd mer än ungefär en halvmeter. Men totalvikterna har varit 1300 - 1500 och nu 1700 kg. Det känns skillnad redan när man tar i något inne i vagnen om det sitter i en 1300 eller 1700 kg vagn, när det inte skiljer mycket i storlek på vagnarna.

Den vagn jag har nu har stålram från kulskålen hela vägen tillbaka till där golvet slutar i bakänden. Där sitter en tvärbalk i stål också. Jag har förstått att det finns vagnar där ramen slutar strax bakom axeln. Lättare blir de förstås, men någon positiv inverkan på stabiliteten lär det inte ha.

2020-05-28 kl 06:22

apersson850 det är samma konstruktion på min, plus en längdsgående balk i mitten.
Jag tänkte mer på att flera axlar hanterar hål osv bättre. Det går betydligt mjukare på sämre vägar och de där korta branta farthindren som är populära här i trakten.
En vän har en Kabe 660 och den skall vara väldigt stabil då väggarna har plåt på båda sidor. Hans kökskåp lossnade efter att han körde över en rejäl vägskarv mellan ny/gammal asfalt. Det var vägarbete och han höll ca 30 men kanten var inte utmärkt ordentligt.

2020-05-28 kl 11:00

Ja, där har du en poäng i att boggieaxlar sväljer ojämnheter bättre. Då är det så att vagnen behöver vara stabilare byggd, men det tvivlar jag starkt på att de verkligen är. Jag ser nu att man kan tolka det du skrev så också, men jag fattade nog ditt inlägg fel där.

Jag har sett resultatet av en manöver med husvagn, där bland annat toalettdörren lossnade från sina gångjärnsfästen. Men den manövern var så kraftig att hjulaxeln, den enda, kröktes och fick bytas.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1582 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 644 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842