• 20 svar
Trasiga lådor
2019-01-09 kl 10:31

Hej! Jag är ny här och söker min första husvagn. Igår kollade jag på en del Solifer 5-10 år gamla. Förvånades av att lådorna i köket inte gick att öppna. Luckor som satt snett och kärvade. Tänker då om kvaliten är lika dålig på det som jag INTE kan testa... Hu! Brukar det vara så här? Smäckigt, alltså.

2019-01-09 kl 11:44

Beror kanske lite på hur man hanterar och sköter sin vagn, vår vagn är 20 år och har inga sådana problem.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2019-01-09 kl 13:14

Jag har sett vagnar som är tio år, även från tillverkare som brukar ha rätt ordentligt material i sina byggen, där allt sitter på sniskan, kärvar eller är löst.
Ofta följs detta åt med märken eller rena hål i dörrar, märkliga elinstallationer och liknande.

Ett tips är att prova att veva ner och upp stödbenen. Ackompanjeras den övningen av ett plågat skrik har du ett typexempel på en ägare som inte kan sköta om sina grejor.

2019-01-09 kl 17:04

Ni har väl rätt där. Det är bara att fortsätta sökandet och testa sig fram. Med stödben t ex. Tack för tips och svar!

2019-01-10 kl 10:16

Husråttan skrev:
Hej! Jag är ny här och söker min första husvagn. Igår kollade jag på en del Solifer 5-10 år gamla. Förvånades av att lådorna i köket inte gick att öppna. Luckor som satt snett och kärvade. Tänker då om kvaliten är lika dålig på det som jag INTE kan testa... Hu! Brukar det vara så här? Smäckigt, alltså.

Kan var så enkelt beroende på årgång.

Vissa år så fick man lyfta lådan för att få ut den och vissa år så fans det en plastsäkring som höll lådan inne där man fick rycka till för att den skulle lossna.

Finns många sätt att säkra lådor och dörrar på så de inte går upp under färd. Och den sista lösningen är nog inte uppfunnen än.

Men en sak lär man sig och det är att fråga först och prova sen.

2019-01-10 kl 14:25

Friskt våld, hälften brutet, Hagbard! :-)

2019-01-10 kl 16:46

Kör man mycket och på dåliga vägar får man justera lite luckor osv ibland. De som kan sköta om sina prylar ser väl oftast till att fixa sådant.
Veva stödben är alltid bra, inte sällan är de krökta då folk glömt något nere och kört, eller lyft vagnen rakt istället för att lägga under hjulen.

2019-01-10 kl 21:33

Många fel är ägarrelaterade och inte beroende på märket.

2019-01-11 kl 00:26

perin skrev:

Det bästa någon har sagt på länge ang. kvalitet....

2019-01-11 kl 08:11

I vår vagn är det stor skillnad nu när vagnen står kall på vintern mot när man värmer upp den. Dörrar till skåp kärvar lite och så nu när den står kall och lite fuktig, men det försvinner när vagnen stått varm ett dygn eller når våren kommer.

Sen är kanske gnisslande stödben inte nåt jättebra tecken på hur en husvagn sköts. Iofs, om den med skrik menas att det är så osmort att det konstant låter riktigt förjävligt så kan jag hålla med, men mina stödben gnäller nån gång ibland trots att jag sköter om min vagn väldigt noga. Vore ju tråkigt om man ska sälja den och köparen tackar nej pga av att de gnisslar, för då går han miste om en väldigt fin vagn. :)

2019-01-11 kl 09:02

Enstaka små gnäll tycker jag inte passar på mitt epitet "plågat skrik". Så jag tror du förstår vad jag menar. Det är rätt uppenbart om benen inte sett smörja på tio år.

2019-01-11 kl 13:14

e120guru skrev:
perin skrev:

Det bästa någon har sagt på länge ang. kvalitet....

Ja där ligger den största sanningen.

Och apropå demo-./visningsvagnar så skadas dessa mest utifrån just handhavandefel hos besökarna (är nog väldigt känt). Just när det gäller att "öppna" skåp och lådor.

Alla är ju så nyfikna på vad som finns innanför!

Sett det mesta vid visningar när kunder inte får upp genom att trycka, vrida eller lyfta.
Nej man frågar inte, man tar bara i och så står man där med lådfronten i hand och undrar om det var någon som såg det.

2019-01-12 kl 10:14

Nu är det lite skämmigt för jag frågade aldrig hur lådan skulle öppnas... å andra sidan bör väl en låda tåla lite. Det finns ju både små och stor barn. I en av Solifers vagnar, en 06:a, var lådorna av annat snitt. Samma som i en Polarvagn det året. Gissar att en ägare klagat och fått byta. Där funkade allt.

2019-01-12 kl 11:33

Husråttan skrev:
Nu är det lite skämmigt för jag frågade aldrig hur lådan skulle öppnas... å andra sidan bör väl en låda tåla lite. Det finns ju både små och stor barn. I en av Solifers vagnar, en 06:a, var lådorna av annat snitt. Samma som i en Polarvagn det året. Gissar att en ägare klagat och fått byta. Där funkade allt.

Kunde du inte öppna lådan kan det vara så enkelt att du gjorde fel. Är det låda med knopp brukar det finnas en knapp i mitten som man trycker in. Var det handtag så brukar knappen vara mer synlig och borde inte missas.

2019-01-15 kl 11:01

Vi har en Solifer-02 och jag kan hålla med om att lådorna är lite rackliga. Har fått laga dom ett par gånger då den gått isär. Har hänt att lådans front lossnat under färd så innehållet ligger på golvet vid framkomst. Men det är väl priset man får betala för en lätt vagn... Någonstans måste man pruta för att få ner vikten. 1020kg tjänstevikt på en 520 är ju rätt lågt. Sånt här hände aldrig i vår Cabby -87. Den hade rejälare skåp och lådor.

Eller som en kollega sa efter att ha ägt en Solifer och sen återvänt till Kabe: "Visst gick den väldigt lätt och fint efter bilen, men när man kom fram kunde alla lådor och skåp stå på vid gavel. Stänger du lådor och skåpluckor i en Kabe kan vi åka hemifrån ända till Schweiz och dom är stängda när vi kommer fram."

Med detta sagt vill jag ändå säga att jag gillar vår Solifer. Just för att den är så lätt och även ombonad och bekväm att bo i.

2019-01-16 kl 10:14

Vad är finessen nuförtiden med att vagnen är lätt?

2019-01-16 kl 11:22

Finessen är att jag får dra den med B-kort och även med bilar i Golfklassen. :)

Skulle vilja vända på frågan. Vad är finessen nuförtiden med en tung vagn? Speciellt som vi ska minska utsläppen, starka bilar blir dyrare äga osv... Vi borde gå mot ännu lättare vagnar, kan jag tycka.

2019-01-16 kl 16:53

I mina äldre Solifer var allting väldigt tunt. Det mest höll dock ihop. Men lucklåsen gick alltid sönder. Det var inte lås utan en plasttapp som låstes genom att tryckas in i en annan plastbit i skåpet. Våld var det enda sättet att rycka upp dem med.
Bytte till de där låsen med knapp på handtaget istället.
Sedan var bordskivor av masonit med pressad papp i mitten. Typ som innerdörrar i hus.
Vagnarna var dock väldigt lätta att dra omkring. Bra värme osv.

2019-01-18 kl 12:03

Just när det gäller vikten så ser jag fördelen med en tyngre vagn (i samma storlek, då) i att den oftast är stabilare byggd.
Alltså kan den antas hålla längre, flexa mindre, bevara fogarna täta och inte läcka och bli förstörd lika fort. Vilket är en miljövinst i sig, för det är en rätt stor miljöbelastning att skrota en vagn och bygga en annan ny, jämfört med att behålla samma vagn.

Visst kostar en rejäl dragbil mer än en dålig dragbil. Jag såg det mer som att det idag inte är några problem att få tag på bilar som är bra dragbilar. Det var skillnad för 50 år sedan, när det mest fanns bilar med klena motorer. Idag är det ingen som höjer på ögonbrynen för en familjebil med 200 hk motor.
Tycker man ekonimin är ett problem köper jag hellre en några år gammal rejäl bil, än en helt ny liten bil.

Körkortet är det som är allra enklast och billigast i den här ekvationen att fixa till.

2019-01-18 kl 19:45

Du har rätt i att en tyngre vagn förmodligen är mer stabilt byggd. Vi har bara haft två vagnar som jag kan jämföra, men vår Cabby hade mer stabil inredning i skåp och lådor, vilket jag uppskattade. Det är främst detta som jag upplever tunt i vår Solifer. I övrigt känns den välbyggd. Men den har ju kort chassi, så det är väl kanske en vekare konstruktion kan jag tänka mig. Men vi har då inga läckage än så länge.

Kostnaden för dragbil eller husvagn är inget problem för mig. Det är faktiskt körkortet som känns bökigast att fixa. Orsaken är att närmaste uppkörningsställe ligger ca 4mil bort enkel väg, alltså 8mil t.o.r. och jag har varken bil eller släp som lämpar sig för denna uppkörning och ingen jag kan låna av. Enklast är då att ta det via körskola på denna ort, men då krävs 4 besök på denna ort och jag har svårt att få tid över för detta, eftersom det måste ske på en vardag. Därför har det inte blivit av tidigare.

Av hälsoskäl vet jag heller inte hur länge till jag orkar fortsätta hålla på med husvagn. Därför har vi nu valt att behålla denna vagn tills vidare, få se hur vi gör framöver. Därför känns det än mindre aktuellt ta bättre körkort. Till det kommer även funderingar hur det blir framöver med husvagnar och bilar drivna av fossila bränslen... Vi har ju redan Bonus-Malus. Vad kommer härnäst? Därav min kommentar om att vi bör minska utsläppen, alltså köpa mindre, snålare bilar och att husvagnar borde bli lättare för att gå att sälja framöver. Men hur det blir med det där vet man ju inte...

• 20 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1510 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 570 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842