Truma luftvärmepump fråga? / av Huskyboy

Truma luftvärmepump fråga?
2012-12-15 kl 17:19

Kör fn omkring i en gammal Kabe som funkar bra för oss då vi bara åker vår sommar och höst.
Har börjat kolla runt på lite nyare vagnar då vi vill byta upp oss...MEN nu undrar vi ang Truma luftvärmepumparna. Hur mkt låter en sån? Är det ngt man stör sig på nattetid?

2012-12-15 kl 18:39

Det tror jag inte att man blir störd nattetid..i alla fall har inte jag blivit...det är i mitt tycke ett bra panna,kräver inte mycket ström för att tända 2st AA-batterier och det blir fort varmt i bo delen !Jag tror att Ni blir nöjda med den!

2012-12-15 kl 19:11

Pannan i sig låter ju inget men det är fläkten som låter. På våran panna ställer man in fläkthastigheten manuell så man ställer ju den på lägsta möjliga hastighet i förhållande till hur kallt det är ute. Det är ju individuellt hur tyst man behöver ha det för att kunna sova samt hur nära pannan man sover men jag tycker allt att den kan väsnas en del. Jag skulle inte välja en vagn med luftburen värmen igen. Tror? att golvvuren värmen också blir jämnare fördelat i vagnen än luftburen, men visst funkar det och på varma årstiden behöver man ju inte tillföra så mycket värme heller.

2012-12-15 kl 22:34

Har du inte automatiken?Det hade jag på alla mina vagnar och numera också på min gamla husbilen(pärla)fast på grund av alkoven så behövs det aldrig fläkten...varmt och gott ändå

2012-12-16 kl 08:49

Hej zubak jag tror dig att du får varmt du vistas mestadels i värmen hade du vistats i riktigt vinterklimat så hade du säkert ändrat åsikt, om du är riktigt ärlig och dethoppas jag,

Så får jag önska God jul som inte blir altförr kallför det gillar verken du eller jag.

mvh Bertil

2012-12-16 kl 09:41

Hej Bertil!
Jag hoppas att vi inte börjar med pajkastningen..och om man tittar på trådskaparens fråga så campar han mestadels sommar och hösten..och egentligen är det dom flesta som gör likadant,sen finns det dom som envisas att campa i smällkalla vinter och ändå ha Trumavärmare..så det är säkert att dom överlevt,för annars skulle man läsa i media att dom frös ihjäl och är inte fallet!Sen kan man också säga att vintercamping är ingenting som är förbehållet bara för Svenskar,det är oändlig många fler tyskar som vintercampar med sina vagnar och trumavärme.Jag kommer aldrig att ändra mitt åsikt..för primusvärmare var ingen höjdare i något av mina polar och solifer vagnar.
Jag önskar också en riktigt God jul Bertil det är Vi värda...

2012-12-16 kl 09:52

jo det finns nog någon form av automatik eller termostat på pannan men jag har faktiskt inte satt mig in i hur den fungerar om jag gjorde det så skulle jag säkert slippa gå upp mitt i natten och ändra effekten pga att det är för varmt eller kallt i vagnen ha ha man kanske skulle ta och läsa instruktionsboken! Tack för tipset Zubac
och att pannan ger värme i sig är det ju inget tvivel om, jag skulle inte tveka på att lite på den åtminstone ned till nollstrecket på termometern och kör man den sen på gas tror jag? att den levererar ännu mer effekt! (har dock aldrig testat)
Däremot blir ju golvet i vagnen svinkallt så då får man ha innetofflor eller nåt på sig.
Frågan gällde väl hur mycket fläkten låter och det tycker ju då jag att den gör, ju kallare destu mer låter den. Men det är ju individuellt. Fast en sån sak är ju faktiskt väldigt lätt att undersöka i förväg innan man köper en vagn.

2012-12-16 kl 10:10

Om du ställer trumafläkten på automatik så går fläkten automatisk ner i varvtalet när värmaren har uppnått den värme du ställde på och automatisk upp i varvtalet när värmaren skall levera mera värme.Fast det där med golvet det lär vara lika oavsett om man har truma eller vattenburet system..och innetofflor gör susen!

2012-12-16 kl 11:22

aha OK tvivlar inte på att det funkar, måste ju finnas MASSOR av såna värmare i många många vagnar så det är klart att det funkar, Truma är väl ändå ett Ok fabrikat.
Men menar du att golvet kommer att bli kallt även med vattenburen golvvärme som i KABE? Det trodde jag nämligen inte....

2012-12-16 kl 12:45

Trumavärmare är en nödvärmare,,de funkar men. Flera negativa nackdelar med den .
Sedan har du vattenburen värme ALDE som även förser golven med värme så har du värme där också.

2012-12-16 kl 12:59

oladyrhill skrev:
aha OK tvivlar inte på att det funkar, måste ju finnas MASSOR av såna värmare i många många vagnar så det är klart att det funkar, Truma är väl ändå ett Ok fabrikat.
Men menar du att golvet kommer att bli kallt även med vattenburen golvvärme som i KABE? Det trodde jag nämligen inte....

Nej då,har du vattenburet och golvvärme så har du varmt på golvet om allt funkar...jag menade att vi som började camping livet på tidigt 70 talet har överlevt utan golvvärme..jag har mycket svårare med vagnar som är inte anpassade till medelshavsklimat..men det är jag det..för jag är också medveten att många har inte en tanke att åka utomlands med vagnen...och då är det värme som gäller...

2012-12-16 kl 13:03

Här följer TRUMAs negativa sidor. Går ej att använda på el.240..Kräver gasol. Fläkt som väsnas/låter olika lägen eller termostatstyrd / Ur hygienisk synpunkt är TRUMAN negativ, blåser runt damm och partiklar, så det blir dammigt fort i hela vagnen. Truman fungerar som en dammsugare, suger in utifrån, blåser ut inne..Man får alldrig den jämna värmen som med vattenburen värme.Fördelningsmässigt .. Truma kontra ALDE ja, i brist på bröd äter man limpa. Du får vad du betalar för...

2012-12-16 kl 13:08

Instämmer med kloka Zubac,,

2012-12-16 kl 13:39

VÄNTA NU: Huskuboy frågade om Truma luftvärmepump: inte om Truma värmare.

Så kan det gå med gamla gubbar som inte läser ordenligt, nog om detta.

Truma luftvärmepump låter nog lika mycket som Dometic värmepumpar,tror domentic köpt upp Truma. Men de låter kan jag säga.
Jag hade en i vår husvagn Kabe och det var ett jäkla odjud.

2012-12-16 kl 13:45

Vad menas med värmare resp luftvärmepump?

Det JAG har pratat om är en värmepanna i svart plåt med lammeller på framsidan. Den går på 220 eller gas och sen blåser den ut varm luft i ett antal munstycken som finns utplacerade i vagnen vilka till viss del går att reglera med spjäll i varje utblås. Jag kan vid eldrift ställa effekten på 500, 1000 eller 2.000 watt. På lägsta fläkthastighet susar den lätt och på högsta fläkthastighet låter den en hel del, tycker jag. Vad kallas detta för, värmare?

2012-12-16 kl 14:10

En luftvärmepump är lika som många husägare har i sina villor mm.
En luftvärmepump till en husvagn brukar oftast sitta instalerad i taket, då som aircondition, men det går att köra dem med värme också.

2012-12-16 kl 14:18

Sumpapojken,,Du e väl så gammal att du vet att luftvärmepump finns inte i vagnar,.Truma är en luftvärmepanna. . Sedan måste jag rätta dig oladyrhill du kan inte ha två värmesystem i vagnen. Något är fel i din beskrivning....

2012-12-16 kl 14:29

menar att pannan antingen kan drivas av 220 V eller av gasol, det är ju samma system bara två olika sätt att driva systemet.
Så det verkar som om vi egentligen menar luftburen värmepanna a la Truma, inte värmeväxlare a la Villa eller?

2012-12-16 kl 14:39

Helt rätt olddyrhill ,så är det. Till det kan läggas att elpatronen som finns är till för att värma vattnet / varmvatten / med samt att du får en viss mängd värme från elpatronen. Men du måste vid lie kyla eller kallare använda gasolen. Elpatronens värme räcker inte till och får inte blåsa ut för hög temperatur.Jag vill kalla elpatron biprodukt. Värmen kommer från Truma luftvärmepannan till största delen.

2012-12-16 kl 14:47

Värmeväxlare andvänds i Husbilar med gott resultat. Värmeväxlare har man för att reducera gasolåtgången...Man tillför värme / använder motorns kylvattencirkulation .

2012-12-16 kl 15:14

Herr Axelvevaxel..att det kommer finns en viss värme att till gå från AC-n på taket ,ja räcker inte till att torka håret med ,men kanske på lång sikt...Alla tillbehör som har med fläktar att göra är partikel- dammflyttare.

2012-12-16 kl 15:30

Snälla Blacce nu får du allt gå att kamma dig.

Aircondition kan köras med värme också. Då blir det varmt inne.
Försök nu inte rätta det du inte har koll på.

Jag har fått Freon i blodet efter alla service på
allt som har med Kylskåp, värmepumpar att göra!!

2012-12-16 kl 15:46

Mina värmarerfarenheter:

Har haft två vagnar med Aldevärme och har nu Truma.
Inga erfarenheter av verklig vintercamping, men ner till -10 har det varit någon enstaka gång.
Alde har ju hyllats tillräckligt, men Truma är inte så dålig som många hävdar (har de som står för dålig kritik av den verkligen provat?).

oTruman värmer snabbt upp utrymmet, mycket snabbare än vattenburen. I det läget hörs fläkten, men när bestämd temperatur uppnåtts finns bara ett svagt sus.
oVärmen sprids mycket effektivt runt hela vagnen - förutsatt att ventilerna är rätt ställda.
oAtt det skulle sprida damm har jag inte erfarit (så mycket flås är det inte).
oVisst: Golvet blir tyvärr kallt om det är minusgrader.
oMan kan montera eltillsats i pannan (dyr, tycker jag).

Truman har värmt vagnen väl vid ett tillfälle med 2-3 minusgrader och mycket hård blåst vid en Skåneslätt. Och då hade jag ändå glömt att stänga ytterluckan till en av sänglådorna...

Slutsats: Truma fungerar väl vår-sommar-höst.

2012-12-16 kl 15:56

Blacce det låter inte som om vi pratar om samma pryl
Den jag har värmer inte varmvatten utan det har jag en särskild eldriven varmvattenvärmare till och värmen som kommer från Truma pannan är helt OK ned till runt nollstrecket om man kör på max effekt som är 2.000 watt, på sommaren räcker det med 500 eller 1000 watt
Kör man den på gasol så tror jag att den ger mer effekt än på el men har egentligen bara testat en gång för att se att den funkade.

Verkligen intressant att det är så många olika synpunkter o erfarenheter av denna fråga! :-)

2012-12-16 kl 16:11

Huskyboy skrev:
Kör fn omkring i en gammal Kabe som funkar bra för oss då vi bara åker vår sommar och höst.
Har börjat kolla runt på lite nyare vagnar då vi vill byta upp oss...MEN nu undrar vi ang Truma luftvärmepumparna. Hur mkt låter en sån? Är det ngt man stör sig på nattetid?

Han skriver TRUMA LUFTVÄRMEPUMPAR????
Alla vet väl vad en luftvärmepump är. Den ger mycket bra värmetillskott säkert 3-5 ggr mer i värme än den förbrukar.
Sen att den inte kan torka Blacces hår är nog en annan fråga?? Hehhe

2012-12-16 kl 16:15

ojoj många intressanta svar - tackar allra ödmjukast för alla olika åsikter som sagt nu fick man en del att fundera över :)
God Jul på er alla!

2012-12-16 kl 16:36

1a Alde, 2a Truma. 3a AC. 4a Diskutioner...

2012-12-16 kl 17:11

Hehe: Kan inte låta bli men är AC ett märke ??

2012-12-16 kl 17:33

Förkortning>> AVA,,,he,,, jo AC = tändstift bl.a. eller m.m. Retas lite bara..

2012-12-16 kl 18:38

oladyrhill skrev:
menar att pannan antingen kan drivas av 220 V eller av gasol, det är ju samma system bara två olika sätt att driva systemet.
Så det verkar som om vi egentligen menar luftburen värmepanna a la Truma, inte värmeväxlare a la Villa eller?

Helt rätt,du har ju pannan som heter antigen 3002 eller om det är större vagn så har du 5002,och då har du monterat Ultraheat på baksidan av pannan som är på 500W,1500W och bägge knappar intryckta så blir det 2000W.Varmvatten beredaren som sitter på ett av utgående slangar kan värma vatten,men det blir dåligt effekt så då kan man värma vatten med 220V.Termostaten slår ifrån vid uppnådd vattentemperatur av 70grader.Och det är väl beprövad värmepanna som är säkert såld i miljontals exemplar genom åretslöpp.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1243 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 514 fristående campingplatser och 282 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 447 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-12

• Husvagn & Camping 2014-11

• Husvagn & Camping 2014-10

• Husvagn & Camping 2014-09

• Husvagn & Camping 2014-08

• Husvagn & Camping 2014-07

• Husvagn & Camping 2014-06