Truma Monocontrol CS / av Anonym 1812080356

• 19 svar
Truma Monocontrol CS
2015-04-30 kl 09:00

Jag funderar på att montera en Truma Monocontrol CS i husvagnen för att kunna köra med t.ex. kylskåpet på. Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Fungerar den problemfritt så den inte krånglar när man inte kör? Svår att montera? Ser ut på bilder att det bara är att byta ut gamla regulatorn och in med en Monocontrol men jag läste att den endast får monteras av fackman!?

2015-04-30 kl 15:13

Är det inte enklare att köra kylskåpet på el under körning?

2015-05-01 kl 10:18

Det är ju förstås smidigare att köra med el men det förutsätter ju att kylen är kall vid start. 12v brukar inte klara att kyla ner, bara hålla den kyla som är. Och eftersom vi inte har möjlighet att starta kylen t.ex dagen innan vi ska åka så kan det vara skönt att starta kylen direkt vid avfärd. Eller för all del värmen i vagnen om det är kallt.
Därför funderade jag på en Monocontrol CS, för säkerhets skull.

2015-05-01 kl 15:14

Vad jag förstår går det utmärkt att köra på gas utan Monocontrol. Vill man ha något så kan ju en slangbrottsventil vara något. Påverkar dock inte drift av kylskåpet. Slocknar lågan så bryter ju tändsäkringen.
På bensinstationer så är det inte lämpligt med öppen låga ;-)

2015-05-01 kl 18:51

Vi har kört 14 år med husvagn och 8 år med husbil, oftast med kylskåpet på gasol under färd. Kylskåpet kyler bättre på gasol. Dessutom är vi då säkra på att ha ett fulladdat batteri när vi ska övernatta så vi klarar oss utan elanslutning.

LAEN
2020-03-29 kl 23:20

Ska man köra kylen på el under färd måste den försörjas från bilen, när motorn är igång.
På bensinstationer är det inte bara olämpligt med en öppen låga, det är förbjudet. Detta gäller även idag, fem år senare.

2020-03-30 kl 17:41

apersson850,

Om man skiljer på olämpligt och förbjudet för diskussionens skull (man kan ju annars hävda att det är olämpligt att bryta mot förbud).

Varför är det olämpligt? Det torde väl ske miljontals tankningar varje år där husvagnar och husbilar har gasolkylen igång. Men det sker ju inga katastrofer?

Jag är absolut ingen anhängare av argument i stil med det inte är en risk eftersom risken inte realiserats. Men hur många miljoner tankningar behöver man för att våga närma sig frågan om risken kanske ändå är försumbar?

2020-03-30 kl 20:00

Olämpligt är det på grund av explosionsrisken. Eftersom en explosion, hur sällsynt den än må vara, är otrevlig är det också förbjudet.

Men jag vet inte om eller hur ofta något har gått galet av den här anledningen. Jag har dock inte funnit det begåvat att provocera heller.

2020-03-31 kl 06:40

De sista 10 åren har jag bara kört i Sverige och då har jag undvikit att tanka med vagnen kopplad. Jag tankar fullt innan jag kopplar vagnen hemma, sen körs inte så långa dagsetapper att jag behöver tanka. Tycker att många mackar har placerat pumparna så att det är svårt eller ibland omöjligt att komma till med vagnen kopplad.

2020-03-31 kl 08:52

Det är när vi har gjort resor typ till Boden (130 mil från där jag bor), som det blivit tvunget att tanka längs vägen. Då är det smidigt att köra kylen på el.

Däremot har jag inte varit ute för att inte komma åt pumparna med vagn efter. Det finns ofta tak över pumparna, men det är sällan det är lägre än tre meter, och då kommer jag under utan vidare.

2020-04-01 kl 06:33

Det var inte taket jag tänkte på. Utan de mackar där man i princip måste vända på macken och köra ut samma håll man kom in. Där man står med fronten mot butiken när man tankar, för att sedan köra fram och svänga höger eller vänster mellan pumpar och butik. Blir problem med bara bil ibland om något pucko tvunget måste köra ändå upp till dörren för att köpa korv.

2020-04-01 kl 09:28

Prova obemannade stationer. De har ju inte behov av något hus att sälja korv i, så där finns ofta mer plats.
Jag som kör diesel kan välja mackar där lastbilar ska få plats, så går det ännu lättare.

2020-04-01 kl 11:58

apersson850 skrev:
Olämpligt är det på grund av explosionsrisken. Eftersom en explosion, hur sällsynt den än må vara, är otrevlig är det också förbjudet.

Men jag vet inte om eller hur ofta något har gått galet av den här anledningen. Jag har dock inte funnit det begåvat att provocera heller.

Okej, jag har heller ingen aning. Tycker att man borde hört om det var frågan om någon exploderad tankstation årligen i Sverige. Dör några barnfamiljer i explosionsartad brand brukar det dra medias intresse. Så antagligen sker det mer sällan.

Skulle kunna vara ett helt obsolet förbud pga modern ventilation av bränsleångor i dagens pumpmunstycken etc.

2020-04-01 kl 14:27

Det kan ju också vara så att väldigt många är vettiga nog att inte ta in lågor på bensinstationer. En låga inne i ett kylskåp i en husvagn är dessutom givetvis mer skyddad än en cigarettändare.

2020-04-01 kl 17:12

Obemannade eller de med lastbilspump är klart bäst om man skall tanka med vagn/större släp. Men då får man ha lite koll innan man åker dit.

Lågan på kylskåpet är väl i princip lika öppen som en tändare. På många vagnar ser man brännaren genom ventilationsgallret.
Men hade det varit risk för att lågan skall antända ångorna är det minst lika stor risk att ett relä eller startmotorn eller något annat orsakar en gnista. Ja till och med en rivstart med dubbdäck så skulle det vara kört. Största risken på en bensinmack skulle jag tro är rökare. Man slänger en glödande fimp på marken, sen kommer nästa person och slabbar lite med soppan och så har man en liten brasa.
Men givetvis vill man gardera sig och totalförbjuder allt. Man får inte köra motorvärmaren heller.

2020-04-01 kl 22:23

Nej, motorvärmaren är också förbjuden. Vilket är lite trixigt, för min startar på eget bevåg. Det går heller inte att stänga av den då, så länge motorn är igång. Ska jag uppfylla reglementet till punkt och pricka måste jag stanna någonstans före macken, stänga av värmaren, starta igen och köra och tanka. Sen får jag köra därifrån, stanna, slå på värmaren och sen starta och köra igen.

Motorn får inte heller vara igång när man tankar. Men man får köra fram till pumpen.
Rent allmänt kan man nog säga att allt som är riskabelt och som man kan klara sig utan i den vägen är förbjudet.

2020-04-02 kl 16:39

När man tänker på det blir det ju mer och mer klart att det är bränslet som är boven i det hela. Ett totalförbud mot tankning av brännbara vätskor hade väl nästan gjort att vi skulle våga närma oss ett försiktigt initiativ om att ta bort förbud mot att ha gasolkylen på. Eller inte, vi får inte glömma att vi är svenskar trots allt. Vad är camping utan att ha förbud att förhålla sig till eller vad säger ni? :)

2020-04-02 kl 22:41

Ett förbud mot tankning på en bensinstation? Kanske mot fotbollsspel på en fotbollsplan också, när vi ändå är igång.

2020-04-03 kl 06:46

När alla har elbilar så är problemet borta. Även problemet med alla husvagnar på vägarna. Såvida det inte sker ett rejält framsteg i batteriteknologin.
Och ja jag har testat att dra vår vagn på 1850kg efter en Tesla Model X. Man kommer inte många mil, runt 10 ungefär. Den var dock otroligt skön att dra med. Särskilt vid rangering, då man verkligen har kontroll över kraften. Synd på räckvidden dock, och ja priset också för den delan. Hade kunnat köpa 4 st Tiguaner för priset av den Teslan.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1567 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 633 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842