Typa om husvagnen / av LarsGunnar

• 15 svar
Typa om husvagnen
2012-03-12 kl 16:12

Hej! Jag har funderat på att typa om vår husvagn, en Adria 563.Den väger 1450 men tänkte typa om den till 1600kg. Vet någon vad det kostar och hur man går till väga?

2012-03-12 kl 19:23

Ta kontakt med en Adria ÅF ,dom bör veta .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

KÖR : Volvo V70 2,5T -99 & VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 555 F3 Crown -97 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2012-03-12 kl 20:17

Conny har rätt där, men jag tror att det räcker med att du utrustar vagnen med C-däck, samt åker till bilprovningen för en omtypning....

Kostnad, ja C-däck kostar lite men du får bättre stabilitet på köpet.
Bilprovningen har en bra kundtjänst som du kan fråga om allt....
Använd den.
Typbesiktning gjorde jag för några år sen på en släpvagn jag byggde om, men kommer inte ihåg priset...

2012-03-13 kl 09:29

Hej LarsGunnar!

Du måste ha intyg från husvagnstillverkaren och eventuellt byta dragstången då du ska uppgradera totalvikten, men fråga tillverkaren för korrekt svar. Är det en årsmodell 2005 eller nyare så kan du även behöva byta ut en liten skylt (som oftast sitter inne i gasolkofferten) som anger vilken totalvikt vagnen har. Och till sist regga om vagnen på bilbesiktningen. Detta är något som kostar minst 6000-7000 kr.
Lycka till!

Susanne

Susanne
2012-03-13 kl 13:14

Stopp och belägg!
En registreringsbesiktning kostar inga 6000-7000 kr.
Priset är 380 kr.
Har själv typat upp min Cabby och jag gjorde följande.
Ringde Cabby som utfärdade ett nytt intyg på att min vagn med den axel jag hade monterad var godkänd för 1700 kg.
Fick också ett nytt klistermärke som skulle placeras i gasolkofferten.
Sen ska vagnen vara utrustad med C-däck, vilket de flesta är.
För dessa papper tog inte Cabby någon ersättning. Men det kan variera från märke till märke.
Därefter är det bara att beställa tid för besiktning och visa upp papper, märke och däck.
Så, slå en signal till Adria så hjälper de dig helt säkert med information om hur mycket som din vagn är godkänd för att typa upp och med de papper du behöver.

2012-03-13 kl 22:31

Chriper,din vagn är förmodligen ett NTA fordon,samma vagn typgodkänd i max 3 olika totalvikter där man med ett intyg från tillverkaren ändrar variant/version och totalvikt samt byter tillverkarskylten.
Har man inte en nationellt typgodkänd husvagn eller man inte vill välja en av de ev 3 totalvikterna i typgodkännandet måste man göra en teknisk förändring för att ändra totalvikten,vilket kan beroende på ibruktagande/krav innebära de summor som susanne skriver för hela kalaset..

2012-03-14 kl 10:03

När vi höjde vikten på vår Adria (från 2007) krävdes det förstärkningsbalk på draget. Med den monterat (och intyg på densamma) så blev vagnen omtypad för några hundra kronor.
Kruxet är att hitta någon på Adria som svarar på telefon och mejl. Min återförsäjare kunde inte hjälpa till...

2012-03-14 kl 18:41

Funderade också på att höja vikten på min Adria Action -08. Tidigare räckte det med att skruva dit en extra balk och ett intyg, men numera krävs tydligen att man byter dragstång m.m. Prislappen hamnar därmed runt 5.000:- med besiktning och allt.

2012-03-15 kl 08:56

Chriper, kostnaden jag skrev var givetvis vad det KAN komma att kosta totalt (trodde det var själva poängen....) Självklart kostar inte en registreringsbesiktning så mycket, priet för det står ju klart och tydligt på bilprovningens hemsida. Men ska man byta dragstången m.m. så drar kostnaden iväg.

Susanne
2012-03-15 kl 16:16

Kampare skrev:
Funderade också på att höja vikten på min Adria Action -08. Tidigare räckte det med att skruva dit en extra balk och ett intyg, men numera krävs tydligen att man byter dragstång m.m. Prislappen hamnar därmed runt 5.000:- med besiktning och allt.

Då hade jag verkligen tur som kom lindrigare undan.
Riktigt irriterad är jag på handlaren som inte kunde upplysa om att Adria Action gick att få med olika vikter. Hade man beställt "rätt" från början så hade samma vagn fått vikten 1000 kg (i stället för 900) bara genom att sätta rätt siffror i registreringsbeviset, alltså inge mekaniska ändringar.

2012-03-16 kl 15:12

Har kollat med återförsäljare som varit i kontakt med Adria. Med ny dragstång 4000kr, arbete, ombesktning 1200kr så skulle det gå på ca.7000kr

2012-03-17 kl 13:39

O herrejävlar, det var mycket pengar, man får ju en bra beg släpkärra för dom pengarna,,, varför ska det kosta så mycket för? Och varför monteras inte dragstänger som är gjorda för lite tuffare vikter direkt för? förmodligen eftermarknadsförsäljningen som är en guldkalv för dom.....

2012-03-17 kl 18:13

LarsGunnar skrev:
Har kollat med återförsäljare som varit i kontakt med Adria. Med ny dragstång 4000kr, arbete, ombesktning 1200kr så skulle det gå på ca.7000kr

Låter mycket. Jag skulle kolla hos en husvagnsmekare till.

2012-03-18 kl 01:02

Milken-kanske dragstängerna klarar den högre vikten,det är nog den tekniska ändringen dom måste göra?

2012-03-19 kl 14:37

Det är nog samma pris över allt. För några månader sedan frågade jag en verkstad till här nere i skåne och de gav samma svar som den verkstad som jag var i kontakt med nu.

• 15 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Från Instagram
Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1239 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 514 fristående campingplatser och 279 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 446 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-10

• Husvagn & Camping 2014-09

• Husvagn & Camping 2014-08

• Husvagn & Camping 2014-07

• Husvagn & Camping 2014-06

• Husvagn & Camping 2014-05

• Campingkatalogen 2014