Vad fort kör ni med vagnen? / av Erik O

Vad fort kör ni med vagnen?
2012-05-09 kl 19:46

Hej

Förstår att detta lockar fram de som anser man ej skall köra mer än 80 km/h. Men försök se min poäng och inget annat.

Kör mycket bil varje år ca 7000 mil/år, inte så många med vagnen. Men en hel del med större kärra.

Nu till sommaren drar vi på långresa med vagnen och kört ca 20 mil med nya vagnen som väger 1800 kg.

Upplever det svårt att köra 80km/h bilen har svårt att hitta rätt växel och ligger och hoppar upp och ner mellan 4-5:a.
Däremot när jag kör 95-100 ligger växellådan mer fast på 5:an.

Bil och vagn ligger stabil i den farten även när man möter lastbilar och annat. Ingen större skillnad mot 80km/h.

Vilken fart passar ert, bil, vagn och växelåda bäst?

2012-05-09 kl 20:00

Innan jag skaffade husvagn så flängde jag fram under semestern i en fullastad herrgårdsvagn. Jag var stressad i stort sett hela tiden och det tog alltid några dagar att återhämta sig efter ett race ned till södra Sverige. När jag köpte husvagnen så bestämde jag mig för att ta det lugnt f o m första resdagen. Jag håller numera hastighetsgränserna och har funnit att 80 km/h är en behaglig hastighet att färdas i. Även jag hinner se omgivningarna runt om bilen nu för tiden. Vi stannar ofta och fikar,lunchar. Vi kör in på en camping i god tid och lagar en god middag. Ja t o m jag har insett att jag lugnt kan gå ut på vägrenen och släppa förbi andra trafikanter utan att känna stress. Jag kan helt plötsligt njuta av själva resan och inte sitta och irritera mig på att jag inte hinner sträckan på den tid jag hade planerat från början. Drar med en Pajero Sport med V6 och automat med farthållaren aktiverad på de sträckor där det är möjligt.

2012-05-09 kl 20:20

Jeg syntes Frank har en fornuftig holdning. Men det er selvfølgelig forskjell om man kjører på en motorveg med lite trafikk og en smal vei i Norge. Det er mange som får godkjent bil og vogn for maks hastighet 100km/t i Tyskland. Jeg tror nackdelene er større en fordelene. Mer anstrengt kjøring, større drivstoff forbruk, mer ujevn kjøring.

2012-05-09 kl 22:06

Kör oftast 80km men ibland drar det iväg till 85km

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

KÖR : Volvo V70 2,5T -99 & VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 555 F3 Crown -97 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2012-05-10 kl 08:01

Tycker också att 80 är en behaglig fart men ibland är det lätt att komma upp till 85 och 90 men då saktar vi ner.

2012-05-10 kl 11:20

Når dere oppgir hastighet, er det hastigheten som bilens hastighetsmåler viser, eller er det den hastighet som GPS viser?

2012-05-10 kl 14:10

Det är ju 80 km/h på GPSen och 83km/h på farthållaren, som är den mest behagliga farten det sparar både bil och vagn på slitage. 80 km/h på 90 väg då är det mycket vägrenskörning, och det är ingen höjdare på dåliga vägrenar som är dälpiga. Och bilister som tvekar omkörning, om det inte är rent från mötande någon mil.

2012-05-10 kl 14:39

Försöker hålla ca 70km/h som högst.
I övrigt ca 10km/ under tillåten hastighet.

2012-05-10 kl 14:47

Vagn å vagn...kör mest 90,och det också på 80 vägen.Känns helt omotiverad att hålla 80 på en väg som har i alla tider varit 90väg.

2012-05-10 kl 15:16

alex skrev:

Varför försöker Du hålla 70 km/h vågar Du inte köra fortare? Jag försöker alltid hålla laglig fart kan bli någo km över men med husvagnen så är det 80km/h som gäller.

2012-05-10 kl 15:22

Mycket beror på hur bra vägen är men oftast så ligger jag på mellan 90-100km/tim men kan även hända att man ibland ligger på 110 när man vill komma fram och hinna tända grillen i tid.

Kör en Peugeot 508 HDi 140hk sedan, Fullutrustad -13
Drar en Adria altea 462 PS -12

PS på bilden är min gamla 508 e-HDi -11

Utgår från Sundbyberg
/ Pär= Mitt nya hem
2012-05-10 kl 15:31

85 till 87, då följer jag lastbilarnas fart, i Tyskland 85 till 100 beroende på trafikförhållanden (fart enl. GPS). Att ligga i 80 och få en rad lastbilar bakom sig tycker jag inte skulle kännas avstressat.

Saab 9-5 kombi 2,3T -05
Cabby C61 -99
2012-05-10 kl 15:40

Mitt nya hem skrev:
Mycket beror på hur bra vägen är men oftast så ligger jag på mellan 90-100km/tim men kan även hända att man ibland ligger på 110 när man vill komma fram och hinna tända grillen i tid.

Så bra då tillhör Du dom som vill vara framme innan dom har åkt.

2012-05-10 kl 16:23

Nä då Amigo man har ju semester så brottom har jag inte... Allt hänger ju på väg och förhållande hur fort man kan köra men kan ärligt säga att 80km/tim kör jag nog nästan aldrig.

Utgår från Sundbyberg
/ Pär= Mitt nya hem
2012-05-10 kl 16:24

Det är 80 km på dom flesta vägarna och det håller jag med Bil Husbil så varför inte med husvagn det blir billigast bränslekostnad då,

( husvagnsfarten är 80 km) med en riktig dragbil med automat så flyter det på utan problem,

2012-05-10 kl 20:28

Franks inställning är förnuftig och vi försöker hålla fast vid den. Men att på livligt trafikerad väg köra saktare än långtradarna blir också stressigt så det blir anpassning där.
När det gäller tekniskt bra hastighet så är 90-95 bäst för vår dragbil (Land Rover). I laglig hastighet blir det ofta växlande mellan 4-an och femman.

2012-05-10 kl 22:10

Amigo skrev:
alex skrev:

Varför försöker Du hålla 70 km/h vågar Du inte köra fortare? Jag försöker alltid hålla laglig fart kan bli någo km över men med husvagnen så är det 80km/h som gäller.

Det har Inget med att Våga att göra!
Högsta Tillåtna hastighet är 80km/h. Basta!
Det är lagligt att köra under den högsta tillåtna hastigheten, inte tvärtom!

Allt handlar om att ANPASSA HASTIGHETEN efter rådande förhållanden som trafikrytm, underlätta för de som vill köra om får en kortare omkörningssträcka, sikt efter omkörning osv.
Ett annat stort + är att man spar bränsle, man kommer fram i stort sätt samma tid, sparar på bromsar.

Ja, 80km/h är den högsta tillåtna hastigheten, men det finns INGET som säger att du Måste köra exakt 80. Dock finns det paragrafer om körning ÖVER gällande hastighet på sträckan.

Vad blir tidsvinsten på landsväg som växlar mellan 40-80km/h i 10 mil, om du håller strax under högsta tillåtna hastighet, och vad hinner du göra på den "tidsvinsten"?

2012-05-10 kl 22:13

Tja, jag e nog jobbskadad... Med vanliga personblar kör jag mellan 85-95 km/h... På 90 och 110 väg...
Med husvagnen 85-95 km/h även där... Lagom lastbilstempo liksom tempo för alla andra trafikanter...
Klart jag håller åt sidan där det går...

Har jag riktigt jävla bråttom så gasar jag upp till 105-110... men det är ytterst sällan...
Kostar bara en massa bensin och annan förbrukning på ekipagen....

2012-05-10 kl 22:16

I mitt tycke helt rätt alex. Man kan ju undra om Ni som kör t.ex. i 110 på 80-väg med vagn också anser att man kan ge f-n i rödljus, stopp-plikt och andra trafikregler.

2012-05-10 kl 22:37

Nu överdriver du "6 fingers marklund" jag visar respekt i trafiken och gör allt för att hjälpa andra och kör alltid efter väg och trafik förhållandet.

Utgår från Sundbyberg
/ Pär= Mitt nya hem
2012-05-11 kl 07:49

Visst är det märkligt hur vi försöker bagatellisera vårt eget trafikbeteende...
Vi kör omkring i bilar som är krocktestade i 50 km/h. Ökar vi hastigheten från 80 till 90 så fördubblar vi chansen att dö vid en krock. Har någon av er sett resterna av bilar och kroppar som har krockat och voltat ? Inte mycket kvar..... Tror inte att någon av förarna eller passagerarna var medvetna om att de skulle dö. En trafikolycka uppstår oftast i en situation där en kedja av händelser uppstår som ingen hade räknat med. Det är väl ingen av oss som på fullt allvar tror att vi kör omkring och är en fara för oss själv och andra trafikanter. Vi har fullt förtroende för vår körvana och hänvisar alltid till det stora antal år vi har haft körkort. Ändå så sker det så många olyckor där människor dör och framför allt skadas med ett livslångt handikapp som följd..... Men det drabbar bara andra.....Inte oss.

2012-05-11 kl 08:51

Mitt nya hem skrev:
Nu överdriver du "6 fingers marklund" jag visar respekt i trafiken och gör allt för att hjälpa andra och kör alltid efter väg och trafik förhållandet.
Så rena förolämlingar är också helt OK i Din värld???

2012-05-11 kl 08:56

Jag driver med dig om du inte visste det...

Utgår från Sundbyberg
/ Pär= Mitt nya hem
2012-05-11 kl 09:17

Du är inget hockey fan verkar det som... Jag är föredetta Luleå bo men LHF hjärtat klappar så klart... Så i mina ögon så kommer alltid en Skellefeå bo vara en "Marklund" men att ni även saknar humor ska jag nu bocka av.

Utgår från Sundbyberg
/ Pär= Mitt nya hem
2012-05-11 kl 09:29

Mitt nya hem skrev:
Du är inget hockey fan verkar det som... Jag är föredetta Luleå bo men LHF hjärtat klappar så klart... Så i mina ögon så kommer alltid en Skellefeå bo vara en "Marklund" men att ni även saknar humor ska jag nu bocka av.
Om Du kallar "6-fingers" för humor så förstår jag ännu mindre, men det är väl samma inställning som lule-klacken har med sina skyltar med texten "inavelspack" på våra hemmamatcher mot dom.
Till Ostbergr Moderator:
Detta är mitt absolut sista inlägg här så jag vill att Du tar bort alla mina användaruppgifter omgående.

2012-05-11 kl 09:43

alex skrev:
Amigo skrev:
alex skrev:

Det har Inget med att Våga att göra!
Högsta Tillåtna hastighet är 80km/h. Basta!
Det är lagligt att köra under den högsta tillåtna hastigheten, inte tvärtom!

Allt handlar om att ANPASSA HASTIGHETEN efter rådande förhållanden som trafikrytm, underlätta för de som vill köra om får en kortare omkörningssträcka, sikt efter omkörning osv.
Ett annat stort + är att man spar bränsle, man kommer fram i stort sätt samma tid, sparar på bromsar.

Ja, 80km/h är den högsta tillåtna hastigheten, men det finns INGET som säger att du Måste köra exakt 80. Dock finns det paragrafer om körning ÖVER gällande hastighet på sträckan.

Vad blir tidsvinsten på landsväg som växlar mellan 40-80km/h i 10 mil, om du håller strax under högsta tillåtna hastighet, och vad hinner du göra på den "tidsvinsten"?

Jag bara undrade om Du kanske inte kände dig säker i 80km ,eftesom Du ville hålla 70km.Men att ligga i 60km på en 70väg det är verkligen till att vara en trafikfara tänk så många som blir irriterde på dig och kanske kör om i ren ilska,Kan ju hända att Du blir stoppad av polisen som undrar vad Du har för problem som kör så sakta,för Du skriver ,jag kör alltid 10km under gällande hastighetsgäns, då är det väl även på 70väg.
Mvh amigo

2012-05-11 kl 10:16

Det blev intressant, och om man inte bortser från en del fordon som får och kan trafikera vägen. Och har en tillåten hastighet från 10km tim Traktorer, arbetsredskap. Hästar, cyklister, fotgängare.Kanske osäkra förare i personbil. Kanske stresstest skulle ingå i förarutbildningen?
Vi ska alla samsas om samma vägbana med så totalt olika förutsättningar att det är ett under att det fungerar, men dom flesta trafikanter visar hänsyn och dom märks inte. Däremot märks den lilla klicken "här kommer jag" och ska fram.

2012-05-11 kl 10:55

Det är många ggr för låga hastighetsbegränsningar i Sverige.
Åker man bara med bil så är det många med mig som kör lite för fort. Man har lite tappat respekten med detta.
I Tyskland där är högre hastigheter håller de flesta hastigheterna enligt hastighetsbestämmelsernas skyltar.
Varför? jo det har blivit lite inflation i låga hastigheter på fina vägar i Sverige.
Det är säkert en tävling bland vissa miljönissar som förstört respekten för hastighetsskyltarna här i Sverige tyvärr.

2012-05-11 kl 11:10

Håller med... Dom låga hastigheterna har gått till överdrift här i sverige, men jag tror miljönissarna tänker att det är billigare att sätta lägre hastigheter än bygga säkrare och bättre vägar tex 2+2 väg... Sen skriver dom att dom gör allt för att hålla nolltoleransen.
Dom tänker väldigt fyrkantigt för tror vägarna skulle bli säkrare på många ställen om dom höjde hastigheten istället för att sänka.

Utgår från Sundbyberg
/ Pär= Mitt nya hem
2012-05-11 kl 11:28

Jag skulle också vilja åka 80 km/h.
Men hamnar för det mesta kring 95-100 km/h. Runt 90-95 km/h så orkar också bilen dra på 6:an så bränsleförbrukningen håller sig på ungefär samma nivå.

Tänk så mycket pengar jag sparar på böterna så länge inte polisen tar mig.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12