Vad gör husvagnstillverkarna . / av R-line

• 6 svar
Vad gör husvagnstillverkarna .
2021-03-19 kl 19:58

Ja, har dom inte förstått vad marknaden behöver i framtiden med den ökande elbilsmarknaden som kommer att öka för varje år.

Man bara presenterar bara större och tyngre vagnar för varje år med mer och mer lullul som väger många kilo, istället för att minska vikt och luftmostånd när vi ska dra omkring våra älskade vagnar med elbilar som har kort räckvidd med en husvagn efter bilen, för vi kan ju inte ladda var tioende mil för att vi har en husvagn på släp.

Personligen tror jag att dagens vagnar kommer att inte vara så intressanta på beg. marknaden för oss som har runda hjul på våra vagnar, utan dom kommer nog bli vagnar som har fyrkantiga hjul som långliggarevagnar på campingplatser i framtiden.

Ja lite tankar från mig denna fredagskväll, vad tror ni om framtiden om våre vagnar vi har idag?

2021-03-19 kl 22:15

Jag tror nog ändå att det är ganska långt kvar innan man på bred front kan använda elbilar som dragbilar till husvagn på ett effektivt sätt. I dagsläget är det väl bara hybridbilar som funkar i praktiken och då lär man köra mest med bensin/diesel motorn ändå. Det här med tyngre vagnar med mer lyx är väl en smakfråga, själv vill jag ha en tung vagn med mycket komfort och jag drar med en dieselbil. Om man har elbil så väljer man väl en mindre och lättare vagn tänker jag. Sen såg jag för ett tag sen nån husvagnstillverkare som hade en konceptvagn som hade inbyggd elmotor där själva tanken var att husvagnen "hjälper till" med själva driften, detta var ju just med tanke på elbilar.

2021-03-20 kl 10:13

Är inte billigare material anledningen till att vagnar är tyngre idag.
Stod i vår Knaus igår och tänkte på det. Allting är byggt av någon tjock plyfa. Jämför man med de gamla vagnarna som jag har haft så är det stor skillnad. Särskilt mot de gamla Solifervagnarna, där var allt gjort med riktigt tunn hård och lätt plyfa.
I princip är lyxen densamma i den nya vagnen som det var i den gamla Solifern.
Radio
Kylskåp
Vattenburen värme
Gasolugn (Solifer)
Inbyggd micro (Knaus)

Knausen är 35 cm längre än vad Solifern var. Och nästan 800 kg tyngre.

Så helt omöjligt kan det inte vara att snickra ihop en lätt vagn som är stor, fast det är kanske tappad kunskap.

2021-03-20 kl 13:00

Ja, det verkar i viss mån vara så att de som byggde tunt och smäckigt finns inte längre. Lite rejälare material förväntar sig dagens kunder i vagnarna. I och med att bilarna under en lång tid utrustats med allt kraftfullare motorer har det inte varit några problem heller.

När jag tog körkort hade en vanlig Volvo 100 hk. Idag är 200 hk inget ovanligt i en familjebil. Den jag drar min husvagn med har 230 hk.

Denna utveckling har skett över 30+ år (jo, så gammal är jag...). Över några få år har det nu blivit intressant att dra husvagnar med en elbil. Inte rimligt, men intressant.

Det är föga förvånande att de vagnar som fortfarande finns till salu är anpassade efter de bilar som drar dem idag. Det funderas säkert en hel del på att komplettera vagnparkerna med elbilsanpassade vagnar. Problemet är snarare att det som elbilarna har svårt med är inte så mycket vikten, utan storleken. Det är luftmotståndet som slår ihjäl räckvidden. Så länge det ska bo folk i vagnarna behöver de ha en viss storlek. Jag har provat vagnar mellan 210 och 250 cm. Komforten blir vida överlägsen i de som är 250 cm breda, men de går också betydligt tyngre att dra på. Mer utpräglade kilformer, för att försöka minska luftmotståndet, försämrar vagnarna avsevärt inuti. Det vet alla som försökt bo i en Solifer, till exempel. I alla fall om de bott i en vagn med full takhöjd också.

2021-03-22 kl 11:18

Vore faktiskt intressant att se Kabe/Polar ställa om inför 2022. Sverige ska ju gå främst i ledet.

Max 400-500 kg, smalare och lägre än bilen. Då borde man väl kunna få åtminstone 15 mil på en VW ID.4 med största batteriet eller vad tror ni?

Man skulle ju kunna bygga i någon slags kartong så är det upp till ägarna att inte utsätta vagnen för väta.

2021-03-22 kl 13:53

Haha, med de specifikationerna har jag redan en av varje. En vettig och en elbilsanpassad husvagn, alltså.

Här står de bredvid varandra.

Dock tål den väta. Fast man får låta bli att köra med den nedfälld när det regnar.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206