Vad ska jag välja för totalvikt? / av metalhead

Vad ska jag välja för totalvikt?
2015-04-22 kl 18:28

Har köpt en husvagn, polar 620, med tjänstevikt 1500. Totalvikten är sänkt till 1580 och det tycker jag är för lite, så jag ska regga upp den.

"Original" är den reggad till 1800, men med tanke på bilmarknaden och att jag helst slipper ta BE kort så tänkte jag regga den till 1700. Bilarna jag är intresserad av får sällan dra mer än 1700-1750 med B96 behörighet.

Är 200 kg lite lastvikt, eller klarar man sig med det? Jag har så svårt att uppskatta och har inte fått hem vagnen än så jag vet inte riktigt vad förtält m.m. väger.

Vad skulle ni ha valt?

2015-04-22 kl 21:40

200kg är oftast för lite !
Väg allt som ska in så märker du det.
Tänk på att bilen kanske har en lägre max dragvikt än 1750.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2015-04-22 kl 21:49

Enligt mig så är det för lite. Du lastar in sängkläder med några byte.Kläder till familjen 2vux 2 barn och barnen vill säkert ha flera ombyten än vuxna. Sedan till köket med pannor och stekpanna tallrikar mmm. Om du räknar ihop allt som man behöver,så åker de allra flesta med överlast. Och då är man beroende av vilket humör farbror blå är på.jag anser att alla husvagnstillverkare inte talar om alla fakta.Nu läste jag att förtältet skulle följa med. DU kommer att ha en betydande övervikt.Tror inte det räcker med orgenalvikten ens.
Hoppas att du skriver något när du har besiktigat vagnen.
MVH

2015-04-22 kl 21:58

350 kg så ligger du bra till

2015-04-22 kl 22:22

Det är max dragvikt + tågvikt jag kollar på. Men t.ex. Xc60 som jag är ruskigt sugen på får ta max 1745 med b96 behörighet. Får nog överväga valet av bil.

Förtältet kan man ju alltid lägga i bilen. I det här fallet köper jag vagnen av en privatperson och jag vet att den är satt med låg totalvikt från fabrik för att han som köpte vagnen inte fick dra tyngre. Sen kan man ha åsikter om överlass, men papperen var ok. :)

Själv vill jag inte riskera att åka dit så därför ska jag regga upp den. Men då blir det nog 1800 kg i så fall så har jag 300 kg lastvikt i alla fall. Tycker det bör räcka om man åker med tom vattentank och förtältet i bilen.

Givetvis ska jag väga allt jag lastar i och även väga vagnen olastad.

Det är nog lätt att glömma alla små vikter som tillsammans blir mycket. 80kg lastvikt är ju ingenting...

2015-04-23 kl 07:50

Håller med Conny-555. Dra upp den så mycket du kan och satsa på ett BE i så fall.
Har du BE är det ju också bruttovikten som gäller. Farbror blå måste alltså väga vagnen.
Ett bilalternativ kan vara en Ford Kuga av nya modellen.
Eftersom fruga ska ta B96 kollade vi upp och den vi har får dra 2080 kg med B96 och 2100 kg med BE.
Jag vägde vår vagn när vi hade den lastad för en light semester. Då hade jag lastat 224 kg! Då hade vi ändå inget med tyckte vi!

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2015-04-23 kl 08:52

Kan bara hålla med föregående talare, regga upp den så du har rejäl lastvikt. Vi har en Polar 560 och den hade ynka 120 kg lastvikt innan vi höjde totalvikten från 1490 till 1600 kg (vilket är max på den vagnen). Nu har vi alltså 230 kg lastvikt och det räcker inte långt. Vi har en Volvo XC60 med fyrhjulsdrift och automat och den är kanonbra som dragbil! Har haft flertalet andra bilar innan men den här är vi mest nöjd med (jag har B96).
Satsa på BE för då får man dra 2000 kg med XC60 :-)

Susanne
2015-04-23 kl 10:54

Tack för alla tips, det får bli 1800kg som är max utan någon teknisk förändring av stora mått.

Blir nog att kika på en Kuga eller Mondeo istället som får dra med B96. Har precis tagit det och har ingen lust att ta BE, inte än i alla fall. :)

Jag får nog ge upp mitt motto "ingen ford på våran gård", för man får otroligt mycket bil för pengarna tycker jag det verkar som... :)

2015-04-23 kl 10:56

Håller med alla inlägg: Försök få mesta möjliga lastkapacitet.
MEN: Jag skulle börja med att väga vagnen tom så att du får veta verklig vikt, inte bara siffrorna på papperet.
Det är den verkliga vikten som gäller om du blir kontrollerad av polisen.

2015-04-23 kl 11:07

Det ska ju till att polisen har en våg för att kunna bötfälla att man har för hög vikt, annars är det vikten på pappret som gäller. Men det kommer att öka med kontrollerna med våg, det är i alla fall deras vision.

Susanne
2015-04-23 kl 12:22

Jag kommer att hämta vagnen nästa helg förhoppningsvis och då kommer jag tömma den helt (vi får lite prylar) och lägga i bilen. Sen på vägen hem vet jag att det finns vågstationer, så jag ska absolut väga den.

Frågan är om t.ex. AC:n som sitter på är inräknad i tjänstevikt eller inte...

Jag tror också att kontrollerna kommer att öka, eftersom det är så enkelt att ta B96 idag. Sen för min del, så som vagnen är reggad idag, så räcker det att jag lastar över 120kg för att det ska gå till åklagare och då lär det bli dyrt... så den risken tänker jag inte ta, även om förra ägaren kört vagnen sen 2004 utan att bli vägd en enda gång.

2015-04-23 kl 13:20

Ok, nu vart det hela lite jobbigare. Jag pratade med Polar och enl. dem så är min vagn inreggad innan nya regler kom 2005, vilket i mitt fall innebär att jag måste montera en balk under vagnen, trots att den är byggd och godkänd för 2000kg. Så jävla fåniga regler så man storknar ju.

Nu sa dem att den här balken är lätt att montera, man borrar hål i befintlig balk och skruvar fast den där, sen är det klart. Balken i sig kostar 1000 kr och övriga handlningar som behövs 1600 kr.

Nu har jag pratat med tre verkstäder i närheten och fått lite olika bud. Från 2000 kr och uppåt i monteringskostnad. Så det landar alltså på minst 4600 + besiktningskostnaden.

Är det någon här som har monterat en balk och kan svara på hur svårt det är? En verkstad sa att de fått samma besked från Polar tidigare, att det är "enkelt". Sen visade det sig att de fick bända isär chassit en aning för att ens kunna kila in balken.

Jag har inte tummen mitt i handen men jag har ju aldrig meckat med någon husvagn tidigare.

Någon som har något tips att komma med eller kan rekommendera någon verkstad i närheten av Borlänge som är bra och gärna billig? :)

2015-04-23 kl 13:44

Jäkla otur, fåniga regler, håller med dig! Vet dom som liksom du måste göra en s.k. teknisk förändring och då blir det genast lite bökigare och framförallt dyrare, uppemot 5000-6000 kr innan det är klart. Besiktningkostnaden/registreringskostnaden är inte så himla saftig, kostade oss 800 kr. Vi hade tur, vår vagn är årsmodell 2009 så vi slapp allt det där. Tyvärr har jag inget tips på verkstad till dig.

Susanne
2015-04-23 kl 13:51

Oftast är det väl när man måste byta påskjutsbroms (hela "paketet" där fram) som det blir dyrt, i mitt fall är det tack och lov "bara" en balk, men frågan är ju hur knöligt det är att montera den. Övriga kostnader åker jag ju på i vilket fall som helst (intyg och besiktning).

Borde inte en 2tum regel fastskruvad under också vara en "teknisk förändring".. hehe :D

2015-04-23 kl 15:03

Värst vad jag skriver här idag, men tänkte det är väl lika bra så någon annan stackare som råkar ut för korkade regler kan få lite hjälp. :)

Har pratat med en väldigt trevlig verkstad på Kurts Husvagnar och enligt killen där är balken lätt att montera. Jag har ju ingen aning om hur vagnen ser ut under men enl. honom är det tunna balkar som är lätta att borra igenom utan några specialverktyg. Så det är bara att mäta, borra och bulta fast och sen är det klart. Så det ska man väl klara av på egen hand.

I annat fall sa han att det rör sig om ungefär en timmes jobb och ca 800 kr, det är nästan värt det för att slippa skita ner sig. :)

2015-04-23 kl 15:11

Tror du inte Polar kan ge dig en ritning över var balken skall sitta samt vilken dimension bultarna skall ha?
Dina tummar sitter säkert på rätt ställe även om man måste banka lite på nya balken för att få in den i ramen.
( ser nu att du hann före med din kontakt på verkstaden)
Jag hade gjort som du och lagt 800 på att få det gjort.

2015-04-23 kl 15:17

Ritning ska följa med balken och där ska man som du säger även se vart den ska monteras.

Men som sagt, 800 spänn kan det vara värt för att också få någon form av garanti på jobbet också. Man har väl lyckats klanta till enklare saker förut... ;)

2015-04-24 kl 15:36

metalhead skrev:

Den räknas som last.

2015-04-24 kl 15:47

Pratade med en annan insatt person idag... om det räcker att "byta" påskjutsbroms så kan man byta bultarna den sitter med, så den ser nymonterad ut, och sen åka igenom besiktningen utan problem.

Det sjuka i reglerna är ju att det räknas som en teknisk förändring, såvida inte påskjutsbromsen är märkt på något vis och det står i registreringsbeviset, så de kan bevisa att den inte är bytt. I annat fall har ju inte besiktningen en aning om vad det satt för påskjutsbroms på husvagnen innan, och så länge den är klassad för vikten jag vill ha så ja, då är det ju bra. :)

2015-04-25 kl 09:28

Ute skrev:
metalhead skrev:

Den räknas som last.

Om den var fabriksmonterad skall den ingå i vagnens vikt. Men hur får man veta det på en beg vagn?

2015-04-25 kl 10:07

Vi drar med VW Tiguan -08 som får dra 2500kg på BE samt 2020kg på B96 kan kanske va ett allternativ ,tror iof att dom nyare får dra 2200kg på BE men är inte säker

2015-04-25 kl 10:16

Står och väger mellan tiguan, passat, kuga eller mondeo. Men det blir först till vintern jag byter men man kan ju alltid provköra och fundera ändå :)

Kan inte bestämma mig riktigt om jag ska ha kombi eller suv. Nackdelen med suv är ju bagagen som är lite liten på djupet. Ska ju få plats för en semester även utan vagnen med.

2015-04-25 kl 10:45

Satsa du på ett BE-Kort. För Vanligt B o B96 är ju i princip samma sak bara att vikterna är uppskrivna för B96 men samma regler gäller ju som för vanligt B tyvärr.

2015-04-25 kl 14:33

metalhead skrev:
Pratade med en annan insatt person idag... om det räcker att "byta" påskjutsbroms så kan man byta bultarna den sitter med, så den ser nymonterad ut, och sen åka igenom besiktningen utan problem.

Det sjuka i reglerna är ju att det räknas som en teknisk förändring, såvida inte påskjutsbromsen är märkt på något vis och det står i registreringsbeviset, så de kan bevisa att den inte är bytt. I annat fall har ju inte besiktningen en aning om vad det satt för påskjutsbroms på husvagnen innan, och så länge den är klassad för vikten jag vill ha så ja, då är det ju bra. :)

Jag tittade på mitt reg-bevis och där står en typbeteckning på påskjutsbromsen så att låtsas att man bytt den till en likadan kan nog inte räknas som teknisk förändring.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2015-04-25 kl 18:42

stigk skrev:
Jag tittade på mitt reg-bevis och där står en typbeteckning på påskjutsbromsen så att låtsas att man bytt den till en likadan kan nog inte räknas som teknisk förändring.

Nä det är just det jag inte vet om det gör på min. Har inte fått hem den än. Som jag förstår beror det lite på årsmodell också. Vad har du för årsmodell?

2015-04-25 kl 23:54

Står i min signatur: Cabby C61 -99, om den detaljen kan vara olika för olika årsmodeller vet jag faktiskt inte. Lycka till!

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2015-04-26 kl 00:01

I de fall det räcker med en teknisk förändring (inte balk alltså) går det också (om det inte redan står inskrivet C-däck på regbevis) att bara byta till c-däck istället för standard. Hade själv sån tur att jag precis gjort det så uppgraderingen blev billig i sig

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2015-04-26 kl 01:39

Ok stig. Surfar med mobilen så ser inte signaturen.. :)

Tack för tipset shadow ska kolla upp det.

2015-05-07 kl 18:49

metalhead skrev:
Någon som har något tips att komma med eller kan rekommendera någon verkstad i närheten av Borlänge som är bra och gärna billig? :)

Bortanför Loods husvagnar, på samma sida, på Tunavägen ligger en husvagnsverkstad som jag hört mycket gott om av bekanta. Borlänge husvagnsservice heter dom. Har dock aldrig anlitat dom själv, än... Loods har jag däremot anlitat och jag tycker den verkstaden också är bra!

2015-05-19 kl 08:27

H
Hur gör man när man vill öka lastvikten på sin husvagn? Har en Hobby 2002. Får idag last 130 kg

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842