Val av tätningsmassa/lim? Lös takplåt? / av Nalle Puh

• 4 svar
Val av tätningsmassa/lim? Lös takplåt?
2020-09-15 kl 21:46

Hej samtliga entusiaster !

Bakgrund
Jag har en adria unica 390 DS – 2003. "LYX"
Normalt när jag är på eskapader så tältar jag, jag har tält som passar alla situationer i fjällen och ute till havs.(paddlar kajak)
Adria 390 = ren lyxvagn.

Jag köpte den med en fuktskada, vänster fram, (höjd med halva fönstret ner till golv)
som jag har åtgärdat. Jag har bytt ut ca ½ m² fuktskadat material Inkl. tätat utvändigt med ny Butyl (Band + pistol) under listerna.

Skrämd av vad lite vatten kan ställa till med så tänkte jag, jag tar bort samtliga lister och tätar om. Jag började att bort den högra listen (från tak till golv) men den satt så hårt,
listen går att rädda men inte underliggande gummit. På den vänstra sidan(vattenskadade sidan) kunde jag ta bort och rengöra listen och gummit på en timme, men här kom jag inte mer än 10 cm på en timme.

Så jag kommer inte att ta bort samtliga lister utan jag tänker bara komplettera/fusktäta utifrån samt demontera takluckorna och täta om.

Mina frågor

1. Ny tätning till takluckor: Blir det bra om jag tätar med Bostik- Butyl 1590.(jag har Butyl och Tekton MS 40 hemma, vill inte köpa flera om det inte behövs)
(när jag läser på forumen så verkar de använda Butyl, Terostat 2759 sika flex 221 osv.)

2. Kompletterande tätning av utvändiga ALU lister: Bostik- Butyl 1590. eller vad då ?

3. När jag skulle demontera takluckan upptäckte jag att Alu plåten inte verkar vara limmad på frigoliten, den verkar vara lös på hela taket: Ska det vara så ?
Jag kan inte hitta/detektera någon fukt, jag kan inte se några spår av lim när jag tittar
mellan plåten och frigoliten.

Med vänlig hälsning

Nalle Puh.

2020-09-17 kl 16:40

Du kan använda både Bostik 1590 eller Terostat 2759, båda är av hög kvalitet, men Terostat 2759 är mer lättjobbad kladdar inte lika mycket som Bostik och är lättare och ta bort överflödig butyl.

Sedan är rengörning a och o innan man har på butylen både på plåten och takluckan.

Har för mig att Adria hade på äldre modeller lös plåt på taket och inte sandwitchlimmat tak, tror att det ligger en masonitskiva under plåten också.

Du ska inte använda MS 40 till att täta takluckor, fönster eller lister, det blir stora problem att få bort grejorna då om behöver byta eller täta.

2020-09-18 kl 11:32

Hej bra Tack!

Jaa då tätar jag om takluckorna med Bostik 1590. Det här med rengöring, jag fick en varning!, när jag skulle täta om runt hjulhusen, jag demonterade plastlisterna runt hjulhusen, skrapade bort all gammal butyl och rengjorde med t röd, när jag skulle sätta dit butyl banden runt skärmkanten (blast baljan) så ville inte butylen fastna i plasten, så jag rev bort banden och ruggade upp ytan med sandpapper och la på ny butylen med sprutan (hoppas att det blev bra)

Ja det här med taket, jag det är nog så att det aldrig varit limmat. På min vagn finns det ingen typ av masonit under plåten. Mitt tak består av invändig skiva som de har limmat
3 eller 4 cm frigoliten på, samt lös takplåt, bärigheten måste vara mycket dålig.
Man får tänka sig för innan man kliver upp på taket. (jag får sätta upp en skylt på taket, "Varning för svagt tak")

Med vänlig hälsning
Nalle Puh.

2020-09-21 kl 22:28

Kollat efter Bostik 1590 och det verkar inte finnas någonstans. Den enda bygghandel som verkar ha haft den är Beijer och där verkar den heller inte finnas längre. Någon mer som gjort samma reflektion?

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1593 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 655 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842