• 9 svar
Välja vagn
2021-02-10 kl 21:46

Hej på er! Här kommer ett par frågor som förhoppningsvis någon/några vänliga själar kan hjälpa mig med. Har avverkat 3st äldre husvagnar och har i dagsläget husbil, men är på gång att gå tillbaka till husvagn.

Jag tittar på mindre nya vagnar som Weinsberg 390, adria 402 och Knaus 400. De kriterierna som jag har är: lättdragen, kvalité gentemot kostnad och så "vinteranpassad" som möjligt. Jag är medveten om att dessa vagnar inte är regelrätta vintervagnar, men vill kunna nyttja vagnen så stora delar av året som möjligt.

Har något input om dessa vagnar och mina funderingar ?
Tack på förhand!

2021-02-10 kl 22:47

Jag tycker de är för små.

2021-02-11 kl 12:58

Kvalitetsmässigt så skulle jag nog satsa på Knaus i första hand bland mindre vagnar.

Annars har du en bra vinteranpassad vagn, om du kan tänka dig en beg, så finns ju Solifer 366 med vattenburen värme och vattenburen golvvärme, den har ju Alde 3010 panna, så det går nog att bada bastu i den om vrider upp termostaten och isolerad som dom stora Solifervagnarna, men kan vara svårt att hitta någon som till salu pga få tillverkade och högt nypris.

Man klarar sig bra med luftburen värme i små vagnar även på vintern eftersom det blir inte så stor volym att värma upp.

Dom flesta småvagnar ligger bra på vägen om bara har rätt kultryck.

Utrustningmässigt så har ju dom mindre ungefär
samma nivå som dom stora som v-vatten, toa, kyl och dyligt.

Små vagnar ger också mer upplevelse för man ge sig in på små skogsvägar och kanske hitta en glänta i skogen utan att vara rädd för att inte kunna vända, har man sen mover på en liten vagn så brukar man fixa det även om man är ensam, och vill man ut europa och se sig om så kan man hitta små familjecampingar som bara tar emot mindre vagnar.

Vi har vår egen favoritcamping vid Gardasjön där satt maxlängd med drag ca 6-6.80.

Lycka till med sökandet efter favoritvagnen.

2021-02-11 kl 14:24

Tack för ett utförligt svar R-line. Har tidigare haft både Knaus och Polar vagnar, men stora saker då. Är ute efter en liten behändig vagn av precis de anledningar du skriver, och att barnen inte åker med längre.

Att luftburen värme funkar även vintertid pga storleken att värma upp har jag inte tänkt på, låter bra!

2021-02-11 kl 21:10

En liten vagn kommer inte vara några problem att vintercampa i när ytan är så pass liten.
Skulle titta Knaus och sen LMC som bygger riktigt bra vagnar med hög kvalitet. Några till som håller väldigt hög kvalitet är Bürstner. Sen bygger Hobby små smidiga lättdragna vagnar i serien OnTour.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-02-12 kl 06:18

Nackdelen med luftburen värme är väl att man inte kan köra med värmen igång på vintern. Kan man inte har värmen igång när man kör så kan man inte ha något frostkänsligt i vagnen.

2021-02-12 kl 11:50

Varför skulle det inte gå att ha värmen på vid körning på vintern?

Jag har själv haft pannan på (Truma S3002) när vi åkt på våren/hösten med vagnen, men hade problem med att den blåstes ut i början, så jag fick montera en plåt framför luftinsuget som styrde bort fartvinden under vagnen.

Sen kan ju skorstenens placering påverka om lågan slocknar under färd av luftströmmarna, men det brukar fixa sig genom att montera en skorstensförlängare från Truma.

Det finns även en skorstenshatt som man byter ut på skorstenen vid problem med pannan under färd till Trumas S-brännare(30700-03) (Kama G01-34).

Det är ju liknade problem som en del har med kylskåpet på vissa vagnar.

2021-02-13 kl 09:21

R-line, precis som du påpekar måste man bygga om och trixa. När Truman monteras i husbilar där den skall fungera under färd så testas detta för att få optimal längd osv. på skorsten.
Risken är annars stor att lågan antingen blåser ut eller skadar brännaren/värmaren och kanske i sin tur fordonet.
Slocknar pannan under färd så kan den inte återstarta själv och man kommer fram med allt fruset i vagnen.

Det finns lösningar på de flesta problem om man är händig. Men man får tänka på att det finns många som inte ens kan hantera två rattar på en Truma och därför sågar dem som värmekälla.

2021-02-13 kl 12:19

Av dom 3 märken ts nämner tycker jag Weinsberg känns mest budget och Knaus mest kvalitet. Hobby har också nämnts, som jag tycker gör trevliga husvagnar. Vet inte om någon av dom går att få med Alde? En fin liten nordisk vintervagn är annars Cabby 46, men dom gjordes sista årsmodellen 2002 vad jag vet, så kanske väl gammal... Solifer 366 som nämnts fanns ju i alla fall minst 10 år senare. Såg 2013 nämnas vid snabb googling. Fritidsvagnen är annars en liten svensk husvagn som kanske kan vara nåt om man är ute efter en liten smidig husvagn.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 698 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206