Värme, Kabe smaragd -88 / av erka

• 10 svar
Värme, Kabe smaragd -88
2019-10-03 kl 22:35

Hej,

Har en Kabe Smaragd från -88 som jag behöver hjälp med. Jag har kopplat in 230v från huset.
Det jag inte förstår mig på är hur man reglerar temperaturen när man EJ använder termostaten?.
Om jag ställer in både varmvattencirkulationen och elpatronen på kontinuerlig så blir det jättevarmt. Om jag ställer in båda på termostatläget så blir det inte tillräckligt varmt, så termostaten hinner slå av innan.
Jag kan tillägga att jag inte använder något gasol.

Mvh

2019-10-03 kl 22:59

Nu framgår det inte vilken sorts panna du har, men det brukar ju vara så att man måste ha termostat på någonting. Antingen kör man med hett vatten i pannan, och pytsar ut det i elementen efter behov (termostatstyrt), eller så pumpar man runt vattnet hela tiden och håller det lagom varmt (termostatstyrt) i pannan.

2019-10-03 kl 23:12

Hjälper det inte att höja inställningen på termostaten?

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2019-10-04 kl 15:47

För övrigt måste det ju alltid finnas en termostat i pannan, oavsett hur man kör för övrigt. Annars blir det en vattenkokare av den efter en stund.

Ska man då ha varmvatten också, måste man låta pannan bli ganska varm. Därför får man pytsa ut vatten från den med termostatstyrning, just för att det inte ska bli för varmt i vagnen.

När man pumpar kontinuerligt måste rumstermostaten styra värmen på pannan. Det blir en jämnare värme, men det blir ju inget varmvatten att tala om.

Att ha pannan het och köra pumpen utan termostat ska ge en bastueffekt. Gör det inte det är det fel på pannan, som inte blir varm nog.

2019-10-07 kl 17:38

erka skrev:
Hej,

Har en Kabe Smaragd från -88 som jag behöver hjälp med. Jag har kopplat in 230v från huset.
Det jag inte förstår mig på är hur man reglerar temperaturen när man EJ använder termostaten?.
Om jag ställer in både varmvattencirkulationen och elpatronen på kontinuerlig så blir det jättevarmt. Om jag ställer in båda på termostatläget så blir det inte tillräckligt varmt, så termostaten hinner slå av innan.
Jag kan tillägga att jag inte använder något gasol.

Mvh

Förmodar du inte har en Smaragd 540 DL för i den så bör det finnas en Primusvärmare.

Och då du ställer på konstant så bör det sitta en Alde 2921 i din vagn.

och du bör ha en 220V cirkulationspump ihopbyggd med Elpatronen.

Det du då bör göra är att ställa knapparna på 220V och sedan knappen "T" som betyder Termostat.
Då sköter termostaen igångsättningen av Elpatronen.

Skulle däremot innertemperaturen inte harmoniera med en vanlig termometer så bör termostaten justeras till rätt värden (finns att söka på via google).

2019-10-09 kl 19:51

Det stämmer att det är en Alde 2921.

Så om jag har förstått det rätt så kan jag inte ställa värmen själv om jag har elpatronen på kontinuerlig?

2019-10-10 kl 06:50

Jo, om du har pumpen på termostat.
Gå in på Aldes hemsida, så finner du bruksanvisningen på pannan för nedladdning där.

2019-10-10 kl 08:23

Nej, kör du Elpatron på konstant så är det för varmvattenuppvärmning och då bryter elpatron på den inbyggda termostaten ca 80-90 grader.
På sommartid så stänger man då schunten under varmvattenberedaren så det inte cirkulerar för hög temp i vagnen på radiatorerna.

Kör du på termostat så bryter både Cirk. pump och Elpatron på Termostaten och den röda kontrollampan slocknar.

Det är lite olika kopplat beroende på om du har 2921 med tre brytare eller med fyra brytare i fronten.

Men hämta en instruktionsbok om du inte har den.

https://products.alde.se/storage/media/15554089235cb5a81b3d35c/bruks-och-installationsanvisning-2921.pdf

2019-10-10 kl 13:36

erka skrev:
Det stämmer att det är en Alde 2921.

Så om jag har förstått det rätt så kan jag inte ställa värmen själv om jag har elpatronen på kontinuerlig?

Varför är du emot att använda termostaten, är den trasig?

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2019-10-10 kl 13:45

Kan ju vara så enkelt i så fall att den är avslagen, kontakten ovanpå Termostaten skall alltid vara påslagen.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842