Värmen funkar inte på min Polar 520 / av mareli

• 6 svar
Värmen funkar inte på min Polar 520
2016-06-21 kl 09:47

Hej värmen på vår husvagn Polar 520 (primus) har slutat att fungera. Är det någon som vet om det finns fler säkringar än de som sitter högst upp på panelen? Vad kan det vara för fel? Det är vattenburen värme.. Ska man fylla på vatten eller lufta och i så fall hur gör man? Tack på förhand för er hjälp :)

2016-06-21 kl 12:51

Hej!
Har själv en 520 med Primus Aquaflexpanna. Vår elpatron lade av för några år sedan och då var det säkerhetsbrytaren på pannan som löst ut. På Aquaflexpannan sitter det en röd knapp på sidan av pannan. Har den löst ut ska man trycka in den igen. Hårt. Vad som gjorde att den löst ut vet jag inte men pannan har fungerat sedan dess.

2016-06-21 kl 13:03

Det där händer typiskt om man kör slut på gasen när pannan ska vara i drift, om jag inte minns fel. Har inte haft Primus sen 1990.

2016-06-21 kl 14:29

Tack så jättemycket för era tips. Det ledde till att kolla pumpen och sen nästa stel elpatronen. tydligen hade elpatronen löst ut, men det fanns en återställningsknapp på den, så nu fungerar värmen igen. Tack vare er så hittade vi felet. Tack så mycket. :)

2016-07-05 kl 00:18

Du frågade om värmen (primus) och får svar om gasolpannan...men sen så visar det sig vara elpatronen som löst ut och inte värmer.

Vad lär man sig av det? Tja, att man aldrig kan vara tydlig nog i sina förfrågningar.
Är ju så klart inte lätt för alla att hålla isär begrepp och teknik.

Men husvagnar värms oftast upp av antingen el eller gasol. Och där bör man försöka kunna förklara i sin frågeställning om problemet om det är gasolen man inte får igång eller om det är elvärmen som man inte får någon värme av.
Då blir det genast mycket lättare för alla som skall svara och det blir också mycket bättre svar för den som har problem.

2016-07-05 kl 06:51

Ja, ibland kan konstigt nog det svåraste med ett problem vara att förklara själva problemet. Men i det här fallet löste det sig ju grymt snabbt ändå! :)

• 6 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03