Värmen på när man kör, ALDE 3020 / av David

Värmen på när man kör, ALDE 3020
2017-10-16 kl 06:34

Var och kollade lite nya vagnar igår och i en ny Polar så satt där en stor varningskylt vid ALDE-panelen som berättade att man inte fick ha värmen igång vid körning. Står inget i de Hobby och Kabe vagnar jag tittade på.
Så nu undrar jag varför man inte får eller kan ha värmen på i vagnen vid körning. Är lite av ett krav att kunna ha värmen på under vintern då vagnen kommer att dras runt även på vintern.

2017-10-16 kl 08:39

David skrev:
Var och kollade lite nya vagnar igår och i en ny Polar så satt där en stor varningskylt vid ALDE-panelen som berättade att man inte fick ha värmen igång vid körning. Står inget i de Hobby och Kabe vagnar jag tittade på.
Så nu undrar jag varför man inte får eller kan ha värmen på i vagnen vid körning. Är lite av ett krav att kunna ha värmen på under vintern då vagnen kommer att dras runt även på vintern.

Kanske för att avgasutsläppet är väldigt kort och lågt över mark i förhållande till dom som släpper ut över tak.

2017-10-16 kl 10:56

Kanske för att folk kör in på bensinstationer utan att stänga av värmen?
Det gäller förstås alla vagnar, men det kanske bara är ett fabrikat som skyltar så här.

2017-10-16 kl 19:47

apersson850 skrev:
Kanske för att folk kör in på bensinstationer utan att stänga av värmen?
Det gäller förstås alla vagnar, men det kanske bara är ett fabrikat som skyltar så här.

Har nog ingenting med det att göra, tror inte husvagnsdragare i gemen är dumma. Beror nog mer på något som kallas för thermosifonprincipen, varm luft stiger snabbare i ett långt rökrör än i ett kort där fläkten får arbeta mer för att få ut rökgaserna.

2017-10-16 kl 20:11

Kan det också vara. Men jag har träffat åtskilliga husvagnscampare som inte har en aning om att man inte ska köra in på en bensinstation med gaslågor igång.
Själv är jag inte ute och kör när jag måste ha värmen på i vagnen, så jag vet inte.

2017-10-17 kl 06:28

Jag funderade likt Hagbard, sen ringde jag till Alde. Enligt Alde går det bra att använda pannan under färd oavsett om du har avgas på sidan eller taket. Vidare sa de att man skulle ha en krocksensor som stänger gasen vid olycka. På den nya Polarvagnen jag tittade på så fanns det inte, det var extra tillval därav skylten.

Skulle vara intressant att höra Polars svar angående det. Enligt Kabe behövs det bara i vissa länder.

2017-10-17 kl 08:30

Står samma i vår Bürstner, där det sitter en Truma. Står att man inte får ha NÅGRA gasolbrukare (minns inte exakt ordval där) i drift under körning. Jag har också varit lite inne på att det är för att tillverkaren på nåt sätt ska kunna finskriva sig från att folk kör med gasolen på, på platser där man inte får. Men det finns kanske andra mer tekniska anledningar till det med? Inte skortstensanledningen på vår vagn dock, för den sitter på taket.

Jag menar, det händer ju ganska ofta att man vill ha kylen igång när man kör, och nån enstaka gång i vårt fall även värmen.

2017-10-17 kl 15:04

Aha, ja, då förstår jag. Jag har läst om att det finns ventiler som stänger gasolen när de får en smäll, eller rullar runt. Sån har inte jag.
Bra att jag byggde om från sju till 13 poler i kontakten, då, så jag kan köra kylen på 12 V när bilen är igång. Då behöver jag inte bry mig om gasolen. Men det innebär förstås att de tycker man ska stänga huvudkranen på tuben när man kör, förmodar jag.

2017-10-17 kl 19:27

Jag titta lite på den där crashsensorn från Truma. Fattar inte poängen. Man sätter den på väggen i gasolkofferten, tuben ansluts sedan med slang. Visst det skyddar kanske lite om man krockar och en slang går av. Men desto värre är väl om tuben lossnar, då är det fritt blås utan regulator. Vid en olycka ser jag nog bilens drivmedel som en större brandrisk än gasen.
Scrolla ner på denna sidan så finns en video om sensorn.
https://www.truma.com/se/se/produkter/gasfoersoerjning/truma-monocontrol-cs.html

2017-10-17 kl 19:30

apersson850, jag kör också kylen på 12v från bilen. Funkar perfekt. Jag brukar även se till att ha den välfylld, då håller den kylan bättre vid stopp. Använder sällan frysen, så jag brukar ha djupfrysta petflaskor i den. Då klarar man sig en dag utan ström eller gas.

2017-10-17 kl 19:33

Angående trumavärmare, typ s3002 och uppåt. Så får man inte använda dem under körning. Det beror på att brännarna sitter under vagnen och lågan kan blåsa bakåt och skada delar i pannan.

2017-10-17 kl 21:08

Mmm, en Truma som satt under vagnen har jag också haft. Vid en olycka med husvagn är det nog rätt vanligt att karosseriet skadas. Det är ju ungefär lika stabilt som ett äggskal. Styvt i början, men blir det för mycket last kollapsar det helt.

2017-10-18 kl 08:28

David skrev:
Angående trumavärmare, typ s3002 och uppåt. Så får man inte använda dem under körning. Det beror på att brännarna sitter under vagnen och lågan kan blåsa bakåt och skada delar i pannan.

Aha, där ser man, då fanns det ju en teknisk förklaring till Truman, tack för infon. :)

Brukar också köra med kylskåpet på batteridrift, iaf om vi ska åka längre än en timme, kortare än så brukar jag bara låta kylen vara avstängd, den hinner ju inte bli särskilt varm på under en timme.

Men jag tycker det är konstigt att det formulerar sig som att inte heller kylen FÅR vara igång på gasol när man kör. Det måste ju nästan vara nån mer juridisk anledning till det utlåtandet? Men vi kan lämna det därhän, är ju lite off topic. :)

2017-10-19 kl 08:44

Kan inte det med kylskåpet vara av samma anledning? Minns jag läst att lågan kan blåsas ut av fartvinden.

Jag kör också alltid på 12V under färd. Funkar fint om man bara byggt upp kylan innan avfärd med el eller gasol.

2017-10-19 kl 10:19

Någon vagn jag haft blåste gärna ut kylen under färd. Stormskyddsplåten utanför gallret hjälpte lite.
När du åker in på bensinstationer får du inte ha med dig någon öppen låga.
Att köra med 12 V fungerar utmärkt om man har automatik på att koppla bort skåpet när motorn står still. Annars suger det ur batterierna på nolltid.

2017-10-19 kl 10:53

Brännaren på kylen på vår vagn sitter iaf definitivt inte under vagnen, men det kanske finns någon dylik anledning ändå. Känns dock som att en del vagnar skriver att det är ok, andra inte. Det är iaf uppfattningen jag har fått utan att kunna ge nån källa på rak arm.

Visst finns det de som inte vet om att man inte får ha tex kylen på gasol när man åker in till en mack, och säkert ännu fler som inte tänker på att kylen är igång, särskilt om man ibland kör den på 12 V och ibland på gasol.

Jag har faktiskt inte koll på om kylen i vår vagn får matning från bilen på 12 V eller från husvagnsbatteriet. (Jag har inte fått tummen att undersöka det och är nog inte helt säker på hur jag ska klura ut dels vart kylen tar strömmen från och om bilen skickar ut nåt i kontakten.) Men visst är man lite nervös för att det ska dra ur bilbatteriet om man lunchar längs vägen eller så. Men entimmmasstopp har gått bra iaf. :)

2017-10-19 kl 11:39

Har du sjupoligt don mellan bil och vagn tar den med all säkerhet strömmen från vagnens batteri. Men beroende på hur det är kopplat i bilen kan det ju vara ihopkopplat med bilens batteri, oavsett om motorn är igång eller ej.

Jag har byggt om till 13-poligt, så nu har jag enbart kylen driven från den 12 V matning som kommer från bilen när motorn är igång, och resten av 12 V-systemet i vagnen från den matning som alltid är på från bilen.

Den kyl jag hade som ville slockna blåstes alltså ut genom ventilationsgallret på vagnens sida.

2017-10-19 kl 15:48

apersson850 skrev:
Att köra med 12 V fungerar utmärkt om man har automatik på att koppla bort skåpet när motorn står still. Annars suger det ur batterierna på nolltid.

Måste erkänna att jag har ingen aning hur det är kopplat på min bil/vagn... Vet bara att jag har 13-poligt. Men dom lunchstopp vi gjort har i alla fall inte orsakat några problem. Vagnen har solcell, vilket i alla fall hjälper vagnens batteri...

Ang. TS fråga. Kan det vara så att en Aldepanna på gasol har liknande problem som kylskåp eller Truma - att lågan kan blåsas ut alt fladdra och skada nåt intill? Min vagn har nån ventil på gasolkofferten som kanske fartvinden kan blåsa in via... Bara en tanke.

2017-10-20 kl 00:12

Det finns förvisso många olika Aldepannor, men den jag har ligger inne på golvet i garderoben, så den lär inte vara lätt att blåsa ut. Den har inte hål ner genom golvet heller.

2017-10-20 kl 19:51

Jag kollade på en helt ny vagn. Det är Alde 3020 det gäller.
Enligt Alde kan den eventuellt slocka om man har utblåset på sidan och typ passerar genom en tunnel eller liknande så att det blir ett kraftigt lufttryck. Men på 3020 är det väl en avgasfläkt som trycker ut avgaserna om jag inte minns fel. Isåfall borde risken vara väldigt liten att något skulle hända.
Kan påpeka att jag ofta körde vår gamla Solifer Arctic med Primus i kofferten. Det var aldrig några problem även om luftintaget satt framåt.

2017-10-23 kl 17:27

Gasolflaskorna skall vara avstängda under körning.
Undantag: Krocksensor och slangbrottsventil. Vid häftigt stopp (t ex krock) stänger krocksensorn gasen. Men som David skrev så finns en slang mellan flaskan och regulatorn med krocksensor. Den slangen skall vara en högtrycksslang med avbrottsventil skruvad i gasflaskan. Lossnar flaskan och slangen går av stänger ventilen på flaskan. De som skrev dessa EU-regler, och Truma som utvecklat utrustningen är ju inte så okunniga som en del tycks tro.
Eftersom få husvagnstillverkare inkluderar denna utrustning så skriver dom att det är förbjudet att köra med gasolen på. Husbilarna däremot har ofta krocksensor och slangbrottsventil.

2017-10-23 kl 18:45

Torsten F skrev:

Är det så?

2017-10-24 kl 10:27

David skrev:
Jag kollade på en helt ny vagn. Det är Alde 3020 det gäller.
Enligt Alde kan den eventuellt slocka om man har utblåset på sidan och typ passerar genom en tunnel eller liknande så att det blir ett kraftigt lufttryck. Men på 3020 är det väl en avgasfläkt som trycker ut avgaserna om jag inte minns fel. Isåfall borde risken vara väldigt liten att något skulle hända.
Kan påpeka att jag ofta körde vår gamla Solifer Arctic med Primus i kofferten. Det var aldrig några problem även om luftintaget satt framåt.

Har nog att göra med montaget, för högertrafik gäller panna höger sida. Sitter den på vänster sida och med lågt rökgasutsläpp så kan det bli stopp i pannan vid en luftbang av typ Buss långtradare eller annat större fordon med en stor luftbubbla framför sig.
Aldepannan har både intag och utsläpp i samma hål, alltså stumt mottryck i pannan.

Primus däremot sitter i regel på höger sida i hägertrafik men har också ett annat avgasutsläpp och har inget stumt mottryck i pannan då den är öppen underifrån och att skorstenen (i regel) är format som ett snedställt T där ev. luftbang bara paserar förbi.

2017-10-24 kl 11:21

perin skrev:
Torsten F skrev:

Är det så?

Kan inte hitta nåt som styrker att flaskorna ska vara stängda vid färd, mer än att inget får vara igång på gasol på bensinmackar och att flaskorna ska vara stängda på färjor.

Som jag förstår det är det krav på slangbrottsventil i fordon tillverkade 2007 eller senare, hittade inget om att det är krav på krocksensor. Var överlag svårt att hitta nån info om det alls.

Jag tolkar det iaf som att jag kan köra med min flaska öppen även om jag har varken krocksensor eller slangbrottsventil, då husvagnen är en -02:a.

2017-10-24 kl 14:14

Ämnet har avhandlats här också.

2017-10-24 kl 15:12

apersson850 skrev:
Ämnet har avhandlats här också.

Det är en bra sida, det olyckliga är dock den som påstår att det inte finns regler i Sverige i tidningens forum.

Citat:
Det finns inga regler i Sverige för gasol installationer i fritidsfordon. Dessa regler upphörde 2009. Tyvärr är det i princip så att ni som brukare är ansvariga för att er gasolanläggning är korrekt installerad och fungerar som den ska. Någon form av behörighet/utbildning behövs inte för att göra ingrepp/reparationer i gasol utrustning, alltså vem som kan göra gasolinstallationer i fordon.
Det enda tex en handlare behöver tillstånd för är skåpet med gasolflaskor i övrigt är det fritt fram. Provtryckning av gasolanläggning är ingen lag, bara en rekommendation men en bra sådan.
Elinstallationer är lika illa, någon behörig elektiker behövs inte i fritidsfordon. Fritt fram där också.
Tillverkare av gasolutrustning har klara instruktioner hur en produkt ska installeras i tex ett fordon. När fordonet är i trafik är det i princip användarens ansvar att detta är rätt, brukar ansvar kallas det visst. (Fritt tolkat)
Slut citat.

Vist finns det regler och ganska stränga också, men lite har man lagt över på användarna när det gäller kontroll av befintliga system. Att vara inne och pilla i dom kräver mer kunskap än vad ovan anser.

Regler som alla måste följa heter:
gasdirektiv 90/396/EEC samt vad gäller fordon EMC-fordonsdirektivet.

Och har dessa upphört att gälla så är det nytt!

Att slingra sig runt dessa för en tillverkare är nog ganska svårt.

Verkar som han blandat ihop själva kontrollen och installationen som sådan.

2017-10-24 kl 20:23

I flera länder, t ex Tyskland, är det förbjudet att köra med öppen gasolflaska om man inte har krocksensor och slangbrottsventil. Det kanske är så, som vanligt, att Sverige är lite efterblivet vad gäller gasolsäkerhet.
Som PJ skrev: "Jag tolkar det iaf som att jag kan köra med min flaska öppen även om jag har varken krocksensor eller slangbrottsventil, då husvagnen är en -02:a." Det vore ju som att köra bil utan säkerhetssele.

2017-10-25 kl 06:20

Kollade på en Knaus 650 Scandinavian Edition igår och där är Truma duo control med krocksensor och Ex eis elektriskt avisning standard. Det kunde Kabe och Polar också haft kan jag tycka. En bra vintervagn skall vara klar för att färdas med gasen på.

2017-10-25 kl 07:20

Torsten F skrev:
I flera länder, t ex Tyskland, är det förbjudet att köra med öppen gasolflaska om man inte har krocksensor och slangbrottsventil. Det kanske är så, som vanligt, att Sverige är lite efterblivet vad gäller gasolsäkerhet.
Som PJ skrev: "Jag tolkar det iaf som att jag kan köra med min flaska öppen även om jag har varken krocksensor eller slangbrottsventil, då husvagnen är en -02:a." Det vore ju som att köra bil utan säkerhetssele.

Visst är det så Torsten, att det är dumt att köra utan, men jag ville bara påskina att som jag tolkar det så FÅR jag köra så med min vagn. Och att, vad jag kunde läsa mig till, inte finns några regler som säger att man måste stänga gasoltuberna när man kör. Lagmässigt verkar det ju vara en ganska stor skillnad mellan vad som är tillåtet och vad som rent säkerhetsmässigt är bäst, tyvärr.

2017-10-25 kl 17:34

Jag tycker det är en helt överdriven rädsla för gasen i allmänhet. Bara för att folk har sett husvagnar fyllda med gas explodera på tv.
Men för det skall ske krävs att vagnen är helt tät och att rätt gasblandning uppnås. Gasolen är tyngre än luft och sjunker därför, och ventileras ut ur vagnen. I båtar är det värre då gasen inte läcker ut igenom botten. I båtar sker fler olyckor också.
Vid en kollision med husvagn skall man ha bra mycket otur om gasen smäller. Den skall läcka ut, samlas i något utrymme, typ dike eller lång tunnel utan att vädras bort. Då kan den bli jobbig.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 537 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06