Värmepannan i nya Adora / av olli

• 13 svar
Värmepannan i nya Adora
2016-08-21 kl 10:08

Hej, köpte förra året en ny Adria Adora. Pannan finns i skåpet vid fotändan för sängen. Men tyvärr låter den alltid när den är igång. Den är faktisk störande när man vill sova. En kompis som köpte en Kabe samtidig hör absolut inget när pannan är på. Behlver man betalar 100000.- extra för att få det tyst om natten?

2016-08-21 kl 18:55

Kan det bero på att du har ett system som arbetar med luftburen värme (Truma) och din kompis har ett med vattenburen (Alde)?
Det Alde-system jag har i min vagn hörs i princip inte alls, men jag har förstått att många stör sig på de luftburna systemens ljudnivå.

2016-08-21 kl 21:08

Det har även att göra med hur man har ställt in sin värmare.(Truman)Det går alldeles utmärkt att ställa ner varvtalet på fläkten när man inte vill/behöver ha så mycket cirkulerande luft. Att snurra på fläkten på auto är inte kul för sömnen. Det finns ett flertal trådar om hur man justerar sin Truma för bästa komfort och ljudnivå. Kan vara läge att söka dessa kanske ?? /Kjell

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-08-22 kl 16:46

Nepp,jag har den nya Alde.
Exakt likadan som kompissen.
Har varit redan två gånger hos åf, men det blev inte så mycket bättre

2016-08-22 kl 18:21

Hade problem med väsen i min nya Kabe Royal när pannan skulle starta o stoppa. ÅF bytte cirkulationspumpen 12 volt sedan blev
det tyst.

2016-08-22 kl 20:53

Ja, det måste väl vara cirkulationspumpen som låter. Möjligen om det även blir någon resonans eller förstärkning av ljudet pga. något material där den sitter? Kanske var skåpet i fotändan av sängen en olycklig placering... I vår Solifer sitter pumpen i badrumsskåpet på toan och den hörs bara svagt när man är där inne.

2016-08-23 kl 09:16

Tack för alla svar.
Skåpet ovanför fotändan är nog inte så bra.Det är cirkulationspumpen som låter. Har än inte behövd sätta på värme än. Bara för att testa. Vi är inte så känsliga. Men brummandet är inte kul.
Jag har läst att vissa ljudisolerad skåpet. Skåoet kanske blir som en resonanslåda.

2016-08-23 kl 17:12

Ja, om det inte är något fel på cirkulationspumpen, som gör att den låter högre än normalt, så låter det som en god idé att ljudisolera skåpet. Har flera gjort det så förefaller det bli en resonanslåda av skåpet... Tråkigt att tillverkaren inte upptäckt detta och ändrat placeringen.

2016-08-23 kl 21:09

Sitter pumpen separat och inte inbyggd så kan du kanske montera den på gummi kuddar.Så gör man om man har extravärmare typ Webasto eller Ebersprächer tom bränslepumpen på sådana sitter i gummi fötter.

2016-08-23 kl 21:16

Tack för tipset. Kanske det går med nån sort ac kuddar

2016-08-24 kl 23:43

Hade samma problem på min Adora 2012. Enda cirkulationspumpen var den lilla surrande 12V "vispen" i expansionskärlet i ena garderoben. Kabe har Aldes 230V pump monterad på pannan som inte hörs och ger bättre cirkulation. Kabe har även den lilla vispen som nödpump när vagnen inte är kopplad till 230V. Jag löste problemet med att montera Aldes 230V pump (ca 3000 SEK). Tyst och bättre värme!

2016-08-24 kl 23:47

Tack Torsten. Skall kolla up det

2016-09-09 kl 19:26

Mycket intressant.Vi har nämligen beställt en Adora 572-2016 med Alde.Ska bli kul att se om vi kommer få samma ilandsproblem.Nu har vi haft Truma i förra vagnen och vant oss vid fläktljudet så vi lär antagligen tycka det blir tyst i jämförelse.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03