Varmvatten problem / av Gutte

• 14 svar
Varmvatten problem
2012-05-09 kl 16:09

Jag har köpt en husvagn och flyttat in. Men jag får inte till varmvattnet Jag har värme men inget varmvatten. Jo jag får varmvatten om jag kör gasolen också! Nog ska väl ändå 220 2kW räcka för att värma och ge varmvatten? Så kallt är det inte i Stockholm.Kan det vara fel på elpatronen? Har en Kabe Opal från 1992 med Alde comfort 2923

//G

2012-05-09 kl 17:41

Skulle tro att du har en separat brytare någonstans i vagnen som du aktiverar 230v på... Kolla i instruktionsboken,...

2012-05-18 kl 19:28

Högst upp på pannan sitter 12V cirkulationspumpen. Den ska snurra när Du vrider på vattenkranen, oavsett hur andra knappar på panelen är inställda.
Om Du inte har cirkulation i värmesystenet får Du heller inget varmvatten.
Du kan också prova att ställa cirkulationspumpen på K istället för T, det borde ge samma effekt

2012-05-18 kl 22:36

Uhu? funkar värmepatronen så i varmvatten läget?
Jag trodde att den i K-läge var kopplad så att cirk.pumparna bara gick efter vad termostaten var inställd på, värmepatronen styr i sin tur av den inbyggda termostaten ??
När pannan är varm så värms varmvattnet i kranen genom en slinga i elpannan, har jag missförstått?

2012-05-18 kl 23:50

Har för mig att det sitter ett litet vred på elpatronen som bara ger varmt tappvatten.

2012-05-18 kl 23:54

Vare sig du kör på el eller gasol så måste vattnet cirkulera genom varmvattenberedaren, varmvattnet till kranen går i en slinga genom den.

Saab 9-5 kombi 2,3T -05
Cabby C61 -99
2012-05-18 kl 23:56

Frank skrev:
Har för mig att det sitter ett litet vred på elpatronen som bara ger varmt tappvatten.

Den sitter i underkanten av varmvattenberedaren.

Saab 9-5 kombi 2,3T -05
Cabby C61 -99
2012-05-19 kl 08:57

Den vanligaste typen av varmvattenmoj i dessa vagnar är av typen värmeväxlare, inte förrådsberedare. Den värmer alltså vattnet allteftersom det förbrukas. För att detta ska funka krävs att glykolslingan dels är varm, och dels att den cirkulerar när man tappar varmvatten.
Är pannan på är det en termostat som håller pannan varm.
Om man vrider på vattenkranen, så skickar den elektriska kontakten ström till både vattenpumpen och till pannans 12V-cirkulationspump, så att den matar fram värme till värmeväxlaren.
Sen sitter det en spak under beredaren som kan ställas till "sommarläge". Då vrider man till en ventil som gör att värmen bara cirkulerar genom pannan utan att gå runt i hela vagnen, annars värms hela vagnen upp när man använder varmvatten.
Denna konstruktion ställs lite på ända när folk "moderniserar" sina vagnar. En del väljer t.ex. att ersätta dränkpumperna med tryckvattenpump och byta ut kranarna till snygga armaturer från järnaffären. Då tappar man bort styrningen till cirkulationspumpen, och kommer garanterat få bekymmer med varmvattnet.
Åke

2012-05-19 kl 09:59

AakeS skrev:
Den vanligaste typen av varmvattenmoj i dessa vagnar är av typen värmeväxlare, inte förrådsberedare. Den värmer alltså vattnet allteftersom det förbrukas. För att detta ska funka krävs att glykolslingan dels är varm, och dels att den cirkulerar när man tappar varmvatten.
Är pannan på är det en termostat som håller pannan varm.
Om man vrider på vattenkranen, så skickar den elektriska kontakten ström till både vattenpumpen och till pannans 12V-cirkulationspump, så att den matar fram värme till värmeväxlaren.
Sen sitter det en spak under beredaren som kan ställas till "sommarläge". Då vrider man till en ventil som gör att värmen bara cirkulerar genom pannan utan att gå runt i hela vagnen, annars värms hela vagnen upp när man använder varmvatten.
Denna konstruktion ställs lite på ända när folk "moderniserar" sina vagnar. En del väljer t.ex. att ersätta dränkpumperna med tryckvattenpump och byta ut kranarna till snygga armaturer från järnaffären. Då tappar man bort styrningen till cirkulationspumpen, och kommer garanterat få bekymmer med varmvattnet.
Åke

Jaja..för lite sprit igår....elpannan å beredaren är ju olika burkar....klart vattnet måste cirkulera emellen..sorry...

2012-05-19 kl 12:07

Hum hum..
Om värmen i vagnen funkar på elläget 1/2 kW så borde ju beredaren bli varm då och få kontinuerlig cirkulation ? (vagnen blir varm?)
Öppnar man varmvattenkran så borde det då rimligen komma varmvatten...men det gör det inte?
(om jag nu minns ursprungsinlägget rätt ;o)
Men det kommer varmvatten om man kör på gasolen?
Skümt i så fall...(nu har jag bara jämfört med min pannas koppling - i fortfarande nyktert tillstånd ;o)

2012-05-19 kl 13:21

Mär man kör pannan på gasol håller pannan sig på en hyfsat varm temperatur. När man slår på varmvattnet går cirkulationspumpen igång direkt och växlar över värme till varmvatten.
Kör Du på elpatron och öppnar vv-kranen så startar vattenpumpen, samma styrspänning går till pannan och startar cirkulationspumpen samt startar elpatronen,(förutsett att patron är påslagen på pannans kontrollpanel), men oavsett knappen på termostaten är av eller på.
Så här års hinner vattnet i radiatorslingan kallna mellan termostat-tillslagen, så det lär kunna ta en del tid innan man får nåt varmvatten i kranarna. Därför kan det vara värt att slå om sommarreglaget på pannan, för då lär allt gå betydligt fortare.
Åke

2012-05-19 kl 16:38

Ja så kan det nog vara, läser jag Gutte rätt så har han värmen på men får bara varmvatten när han stöttar med gasolvärmen.
Jag har ju inte haft värmen (el) på så där himskans massa gånger (däremot varmvattnet) men jag tycker det har kommit fort då...kanske att det varit lite svalare ute då så termostaten jobbat.

2012-05-19 kl 17:12

Eftersom elvärmen inte går så ofta så här års är det naturligt att man inte får varmvatten lika snabbt på el som på gasol, eftersom det tar en stund att få pannan varm.
Men det kan ju vara så att någon tidigare ägare har moderniserat vagnen med en tryckstyrd vattenpump och plockat bort kranarna med strömbrytare. Då funkar ju inte denna typ av reglering längre!
Oavsett vilket så måste man jämföra åpplen och päron. Ska man testa om det gåt att få varmvatten på el så måste man se till att pannan verkligen är igång när man vrider på kranen. Sen får man gå vidare därifrån, tex med sommarreglaget!
Åke

2012-08-26 kl 22:56

vår gamla Alde panna har inga brytare i kranarna till ge cirkpump ström. Elpatron kan vara lågt stäldd ex. 30-50 grader. I hus värmer man till 75-80grader pga legionärssjukan och ekonomi. Genomströmningspanna med eller utan brytare i kranen finner jag spela mindre roll då nytt vatten strömmar genom beredaren vid kran öppning. "långe jan" hade ju självtryck minns jag. Kör du "sommarläge" så vrid på rumstermostaten så går vispen igång och det kan den väl få göra lite om man ändå står eldar värme i pannan.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12

• Husvagn & Camping 2012-11