Varmvattenberedare Kabe / av Holma

• 8 svar
Varmvattenberedare Kabe
2016-11-03 kl 10:45

Köpte en Kabe Briljant -96 i somras som skall vinterförvaras nu och då dök det upp en liten fråga! I bruksanvisningen för pannan (Alde 2923) angående tömmning av varmvattenberedaren, står det förutom att öppna engreppsblandarna och tömma tills bara luft kommer, även att man ska öppna luftnippel och kran på beredaren. Men i bruksanvisningen för husvagnen från Kabe står det inget om nippel och kran? För att vara på säkra sidan skulle jag vilja öppna dessa, men kan inte hitta dom, måste man skruva bort skiljeväggen i garderoben för att se dessa?! Låter ju lite opraktiskt, för att ändra om endast varmvatten och inte värme av vagn (sommar/vinter) finns det ju redan ett hål upptaget i väggen! :-)

2016-11-03 kl 15:53

Tömma varmvattenberedaren är ett måste även om det är krångligt annars är den sönderfrusen till våren!

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-11-03 kl 16:12

Jo det är det jag oxå inser, tycker bara att det är så konstigt att det inte står nåt om det i Kabes instruktionsbok. Och att man verkar tvungen att skruva bort en massa små träskruvar för att komma åt, borde finnas snabbare och smidigare lösningar kan man tycka?!

2016-11-03 kl 17:44

Gör så här vid avtappning: Töm färskvattentanken. Öppna avtappningskranen på vattenledningen (fig 6 b), samt luftskruven (fig 6 c) på beredaren och töm ut vattnet som står i beredaren. Om av tappningskran saknas, lossa istället slangen från nippeln på beredaren. Låt det stå såhär tills vagnen skall användas igen. Om vagnen är utrustad med tryckstyrd pump skall den vara tillslagen. Töm färskvattentanken. Öppna vattenkranarna och låta dom stå så tills endast luft kommer. Stäng av pumpen. Öppna avtappningskranen på vattenledningen (fig 6 b), samt luftskruven (fig 6 c) på beredaren. Låt det stå såhär tills vagnen skall användas igen.

Här är länk till manualen http://www.alde.se/media/110558/v-2923-01-rev-1163-bruksanvisning-comfort-2923.pdf

2016-11-03 kl 23:29

Holma skrev:
Jo det är det jag oxå inser, tycker bara att det är så konstigt att det inte står nåt om det i Kabes instruktionsbok. Och att man verkar tvungen att skruva bort en massa små träskruvar för att komma åt, borde finnas snabbare och smidigare lösningar kan man tycka?!

Ja det verkar lite underligt, i min Cabby med likadan panna och med samma placering är det en dörr med magnetlås som man lätt kan öppna för att komma åt kranar och luftskruv.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-11-04 kl 09:11

Var tvungen att skruva loss 8st små träskruvar för att kunna lyfta bort väggen i garderoben för att komma åt beredaren. Öppnade luftskruven och var sedan tvungen att släppa på slangklämman undertill då den saknade kran. Fick endast ut ca 0,5 dl vatten, men nu kan man sova lugnt iaf! :-) Med tanke på hur slangen och klämman satt så tvivlar jag på att detta är gjort av tidigare ägare, trots att den alltid stått ute under carport. Men känns skönt att slippa oroa sig nu! :-)

2016-11-06 kl 10:45

Jag har, sedan vagnen var ny (Kabe Opal -96) bara gjort som det står i instruktionsboken och ännu har inget frusit sönder.

2016-11-12 kl 08:37

Ja man tycker det borde räcka eftersom det inte står annat i manualen till husvagnen samt att det är så bökigt att komma åt beredaren! Men samtidigt blir man ju lite orolig eftersom det står annat i Alde manualen.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03