Vart köpa plastreglar . skall renovera / av kim_william

• 5 svar
Vart köpa plastreglar . skall renovera
2020-01-07 kl 00:44

Vart kan man köpa plastreglar liknande de kabe har annars bara plastreglar :) skall kanske omrenovera min polar 520 88a t sommarn och byta ut alla balkar runt hela husvagnens golv och mitten väggar. vill ha plastreglar efters de aldrig kommer ruttna och

Jag endast behöver oroa mig för innerträ skivorna som bara lätt är att byta ut om de skulle komma in vatten. Jag har letat överallt men hittar inga plastreglar på internet :(

2020-01-21 kl 19:48

kim_william skrev:
Vart kan man köpa plastreglar liknande de kabe har annars bara plastreglar :) skall kanske omrenovera min polar 520 88a t sommarn och byta ut alla balkar runt hela husvagnens golv och mitten väggar. vill ha plastreglar efters de aldrig kommer ruttna och

Jag endast behöver oroa mig för innerträ skivorna som bara lätt är att byta ut om de skulle komma in vatten. Jag har letat överallt men hittar inga plastreglar på internet :(

Ser att du inte fått något svar här så får försöka att svara dig så gott det går.

Först tar vi bort myterna, Kabe har inga plast eller polykarbonatreglar utan vanliga Komposit.

Och ser man på marknaden av komposit som oftast består av ca 60 träspån och ett lim av polyeten samt litet UV skydd så var nog inte kabe först därav patentsökt och inget patent förmodar jag då jag inte hittar något patentnummer.

Men, kompostit används till mycket idag äver reglar som golvreglar väggreglar och oftast i utemiljöer. En golvregel som är användbar till husvagnar vid reparationer är den som är 40x25x2800 (finns även 70x30x2800) som man dels kan klyva ner och anpassa tll det man önskar. Sen finns det även reglar med hålrum typ kabe samt en massa andra dimmensioner.

Sök på "kompositregel" Så kanske du hittar någon som passar. men de är lite dyrare än vanligt trä.

Fungera som vanligt trä i princip när man klyver och kapar.

Kan tillägga lite historik avseende kompositen,
Wood plastic composite eller WPC som den egentligen heter.

Det första företaget i världen som uppfann och patenterade processen för att skapa WPC var Covema i Milano 1960, grundat av bröderna Terragni (Dino och Marco).

Covema kallade WPC under handelsnamnet Plastic-Wood®. Efter några år från uppfinningen av Plastic-Wood® patenterade företaget Icma San Giorgio den första processen för att tillsätta träfiber / trämjöl till termoplasten (WPC).

2020-01-23 kl 05:27

även om ni använder plastreglar så blir ju inner panelen fuktig och blöt vid ett läckage, så jobbet är ju i stort sett ogjort.Täta om vagnen riktigt så kan ni använda träreglar.

2020-02-23 kl 20:11

nej för innerpaneler är inte bärande. de är svinlätta att bara byta ut inner plyfan jämfört med att riva hela den bärande konstruktionern montera nya skruvar butyl o hela kittet på alla balkar det sitter lister på. ja jo det går väl alltid täta om ifs :) med väldigt mycket jobb

2020-02-24 kl 13:56

Fast om vagnen läcker så att innerpanelen blir fuktig och du bara byter innerpanelen så lär den bli fuktig igen, då är ju frågan hur många gånger du ska göra det jobbet innan ett ordentligt genomfört jobb där du tätar så vatten inte kommer in lönar sig i både tid och pengar?

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842