Vattennivåmätare. / av rlofstedt49

Vattennivåmätare.
2018-05-12 kl 09:36

Kan någon förklara hur vattennivåmätare fungera i en vattentank?
I vår husvagn Kabe Ametist-00 visar mätnivå nästan full trots tom tank. Jag har tömt tanken och känt efter med handen. Känner en "ring runt en stång". Är det ringen som flyter och som skall känna av mängden?
Hade inget verktyg för att skruva loss delen som sitter fastskruvad i taket på tanken.

2018-05-12 kl 10:05

rlofstedt49 skrev:
Kan någon förklara hur vattennivåmätare fungera i en vattentank?
I vår husvagn Kabe Ametist-00 visar mätnivå nästan full trots tom tank. Jag har tömt tanken och känt efter med handen. Känner en "ring runt en stång". Är det ringen som flyter och som skall känna av mängden?
Hade inget verktyg för att skruva loss delen som sitter fastskruvad i taket på tanken.

Förklara och förklara, det finns många sätt att mäta nivåer på och i de äldre vagnarna så fanns det en utrustning som oftast inte var livsmedelgodkänd utan den fungerade i bästa fall att tala om "var" nivån låg "ett närmevärde" mellan tom och full.

Den vanligaste typen (förmodar det är den som är monterad i din tank) mäter resistansen/Ohm mellan tom t ex 10 Ohm och full 180 Ohm.
Med två kablar eller tre kablar beronde på instrument.

De lite förnämare använder vattnet som en "kondensator" mellan två spröt och mäter skillnaden där emellan vilket ger ett ganska bra resultat.

Sedan så finns de gamla vanliga "hävert" mätarna, typ gammal bensintanksmätning och dessa fungera nog bäst och även att montera i en vattentank när den i original tagit slut för original är inte billig och då sprängämneskommisionen inte lägger sig i vad du stoppar i vattentanken så bör det inta vara något problem att byta.

Men kan vara läge att rengöra först för att se om den i original inta bara oxiderat och behöver lite handpåläggning för att fungera igen då den mäter resistansen/Ohm mellan tom och full.

Kan det vara nått?

(lite stavfel då)

2018-05-12 kl 11:23

Tack Hagbard!
Jag ser två röda elsladdar som går till ett skruvbart lock. Vad menar du att det rörliga delen som finns inuti tanken är för något? När jag tömde tanken visade mätaren ca 75 % full trots att tanken var tom. Efter att fyllt till full tank visade mätaren helt full. Den fungera då till viss del. När jag fått tag i en polygrip skall jag skruva loss delen och la bort den ur tanken och se hur det ser ut.

2018-05-14 kl 12:04

Jag har nu tagit loss nivåmätarn från vattentanken. Satt fastskruvad på taket till tanken intill pumpen. Inuti fanns ett plaströr som gick från toppen till botten av tanken. I röret såg det ut som en elplatta med elektronik. Runt plaströret fanns en flottör. Det syntes något svart på insidan av flottörens hål.
Plaströret var av längst upp. Skall försöka snabblimma. Vet inte om detta hjälper? Vet inte heller om flottören hamnar rätt när jag sätter tillbaka den runt plaströret eller att det inte spelar någon roll vilken sida somskall vara upp eller ned på flottören? Hagbard vet kanske?
Förresten om mätaren är trasig så finns det något som heter S3 med 1 1/4 " gänga. Hur vet man om tanken har denna gänga?

2018-05-14 kl 18:55

rlofstedt49 skrev:
Jag har nu tagit loss nivåmätarn från vattentanken. Satt fastskruvad på taket till tanken intill pumpen. Inuti fanns ett plaströr som gick från toppen till botten av tanken. I röret såg det ut som en elplatta med elektronik. Runt plaströret fanns en flottör. Det syntes något svart på insidan av flottörens hål.
Plaströret var av längst upp. Skall försöka snabblimma. Vet inte om detta hjälper? Vet inte heller om flottören hamnar rätt när jag sätter tillbaka den runt plaströret eller att det inte spelar någon roll vilken sida somskall vara upp eller ned på flottören? Hagbard vet kanske?
Förresten om mätaren är trasig så finns det något som heter S3 med 1 1/4 " gänga. Hur vet man om tanken har denna gänga?

Om du söker på Nivågivare S3 och gänga R 1 1/4" så bör du få upp en snarlik för runt 650 pix.
Läs lite om den eller byt mot en ny.

2018-05-14 kl 21:45

Förmodligen innehåller flottören en magnet. Avkännarna är troligen antingen tung- eller hallelement.
I så fall fungerar den oavsett vilket håll ringen sitter på.
Mät gängan. Är den 31,75 så är det nog en 1 1/4".

2018-05-15 kl 11:52

Tack apersson!
Jag limmade ihop plastdelen. Jag testade genom att koppla ihop 12 V oct trots tom vattentank visade att det var full tank. Flyttade flottören uppåt men trots detta visades samma nivå. Har det betydelse om det finns vatten i tanken? Det borde inte vara skillnad?
Den är väl trasig?

2018-05-15 kl 13:35

Ja du, utan att se den i verkligheten är det jädrigt svårt att ge något mer precist svar än vad jag redan gjort. Jag vet inte om du bor i närheten, så det är kanske inte realistiskt att titta på den heller.

2018-05-15 kl 17:00

Jag har köpt en nivåmätare idag på Biltema. Skall bara göra hålet större, 41 mm, så att det går fästa den. Det hål som är idag på plasttanken är ca 37 mm.

2018-05-21 kl 17:21

Jag har nu satt på nya nivågivaren på tanken. Den trasiga givaren hade två röda 12 V elsladdar och den nya från Biltema har en lila och den andra svart. Har det någon betydelse hur man kopplar in dessa. Tänker koppla in på samma elkoppling som den gamla var kopplad på.

Jag har fått svaret vid sidan om. Den svarta är plus och den andra, lila, är till minus. Skall nog klara av detta. Skulle tittat nogsammare på bruksanvisningen.

2018-05-22 kl 15:49

Fortfarande elinkopplingsproblem för nivågivaren. Från början på den gamla gjivaren satt det två röda sladdar. Dessa satt inkopplade med stift i en vit kopplingsdosa. Satt intill varandra på ena sidan. I samma dosa satt annan 12V inkoppling och förmodar är det vattenpumpen. Nu undrar jag vad den nya, svart och blå, skall sitta. Den blå skall vara minus(-). Den svarta skall kopplas till mätare enligt den nya nivågivarens bruksanvisning. Kan man bara helt fritt sätta på stift och sätta sladdarna där de röda satt tidigare? Vågar man göra detta?
Hoppas ni förstår vad jag menar?

2018-05-22 kl 16:44

rlofstedt49 skrev:
Fortfarande elinkopplingsproblem för nivågivaren. Från början på den gamla gjivaren satt det två röda sladdar. Dessa satt inkopplade med stift i en vit kopplingsdosa. Satt intill varandra på ena sidan. I samma dosa satt annan 12V inkoppling och förmodar är det vattenpumpen. Nu undrar jag vad den nya, svart och blå, skall sitta. Den blå skall vara minus(-). Den svarta skall kopplas till mätare enligt den nya nivågivarens bruksanvisning. Kan man bara helt fritt sätta på stift och sätta sladdarna där de röda satt tidigare? Vågar man göra detta?
Hoppas ni förstår vad jag menar?

Kan det vara som så då det är en känselkropp för mätning att den bör sitta i serie innan instrumentet.

Du bör veta vilken ledning av dom två röda som är plus (matning) och det kan man mäta om någon trycker in brytare på panelen för vattennivån och sedan mäter med ett instrument för 12 V. På denna ledning ska svart från givaren sitta och den andra blå på den ledning du inte har plus 12 V på. Då bildar kopplingen en serie före instrumentet.

Samma brytare mäter ju också kvarvarande Volt fast då tippar man den åt andra hållet.

Går ju att prova.

2018-05-22 kl 17:23

Bra svar Hagbard! Konstigt att båda tidigare var röda. Ser heller inte på kopplingen något som visar jord(-). Skall låta något med instrument mäta detta som du skrev.

2018-05-22 kl 18:42

rlofstedt49 skrev:
Bra svar Hagbard! Konstigt att båda tidigare var röda. Ser heller inte på kopplingen något som visar jord(-). Skall låta något med instrument mäta detta som du skrev.

Förmodar det står S3 200 eller någonting på den du köpt och då kan det vara ett Wema instrument (inte dåligt) och då den borde arbeta utifrån kondensatorprincipen så kan detta instrument vara polariserat (styrd krets) krav på inkoppling, medans det gamla var opolariserat (ostyrd krets) inget krav på inkoppling.

Dom ännu äldre givarna kom i regel från a-ka och hade tre sladdar där det var både signal plus och jord och dessa måste kopplas rätt annars så visade dom fullt när det var tomt och vise versa.
Men det såg man ju då, så skiftade man bara de två som var signal och plus så funkade det bättre.

2018-05-22 kl 19:07

Denna jag köpte är från Biltema, nivågivare 200. Ser exakt ut som den du beskev S3 men avsevärt mycket billigare. Efter att man nu kontrollerat vad den svarta ledningen skall sitta i stiftet så skall då automatiskt den andra, blå, sitta i stiftet på andra platsen?
Ingen annan plats?

2018-05-22 kl 20:12

rlofstedt49 skrev:
Denna jag köpte är från Biltema, nivågivare 200. Ser exakt ut som den du beskev S3 men avsevärt mycket billigare. Efter att man nu kontrollerat vad den svarta ledningen skall sitta i stiftet så skall då automatiskt den andra, blå, sitta i stiftet på andra platsen?
Ingen annan plats?

Ja, annars så blir det ingen krets när du trycker in knappen för vattennivåmätning då givaren borde vara av en polariserande typ.

Och att Biltema är billigare på kvalitets prylar är väl känt, såna volymer som dom köper in...:-)

2018-05-22 kl 20:48

Jag kommer att göra denna kontroll och hör av mig framöver.
Tack igen Hagbard!

2018-05-22 kl 23:00

Ja, Biltemas givare har de ju klart angivit hur den ska kopplas in. Om man använder deras instrument. Men om den du har också har varit en motståndsgivare, som går mellan de värden som Hagbart nämnde (0-180 Ohm), då kan den här passa lika bra.
Det kan hända att den är magnetoresistiv, och då spelar polariteten ingen roll. Om den inte är det lär den visa fullt (eller tomt) hela tiden, om du vänder den fel.

2018-05-23 kl 08:03

Förlåt aPersson850 jag fattar inte vad du menar?
Jag har köpt den nya insatta från Biltema. Det står vad som är + och - på kablarna. Det jag undrar är VAR jag skall koppla in dessa + och -?
Jag måste medge att jag prövade att koppla in trådarna och då visade nivåmätaren fullt utslag trots att tanken var tom. Vad gör jag då för fel. Skifta kablarna?

2018-05-23 kl 09:11

Men det kan vi ju inte svara på, för det beror ju på instrumentet du kopplar in dig på. Eller jo, någon som har mixtrat med samma typ av instrument kan kanske, fritt ur minnet. Jag har ingen nivåmätare (lyfter på dynan och glor istället), så jag ser bara informationen om själva nivågivaren.

2018-05-23 kl 09:16

Min husvagn är Kabe Ametist GLE-00. Mätaren sitter ovan diskbänk ihop med voltmätare, tror det heter så?

2018-05-23 kl 14:12

Har varit i kontakt med utbildad elektriker. Han berättade att man kunde sätta i elkablarna och testa. Gjorde inget om jag satt de fel. Gjorde detta och hur jag än satt dessa visade mätaren full tank trots att den är tom. Var ligger problemet?

2018-05-23 kl 15:28

Har funderat på detta. Kan det vara så att jag skall koppla på annat sätt med den blå (-) och den svarta (+) på en av de som den tidigare satt? Båda elsladdar var ju röda och givaren var ju inte samma tup som denna nya nivåmätare.

2018-05-23 kl 15:31

rlofstedt49 skrev:
Har varit i kontakt med utbildad elektriker. Han berättade att man kunde sätta i elkablarna och testa. Gjorde inget om jag satt de fel. Gjorde detta och hur jag än satt dessa visade mätaren full tank trots att den är tom. Var ligger problemet?

Enligt original i din vagn så ser kopplingen ut som så, om du tänker dig en rak linje och på den så kopplar du in 12 V från vänster och minus från höger först från vänster sitter brytaren/vippbrytaren och sedan givaren och sedan visaren/instrumentet inne i vagnen.

Då blir det plus in på givaren och minus via instrumentet. Om detta inte skulle funka så prova med den ledning som du mäter plus i i den kontakt där de andra ledningarna satt och dra en separat ledning till jord, funkar det då så får du ha det så.

Och om du inte har plus och minus på dom anslutningar som den tidigare givaren satt i så kan något vara bortkopplat.

Förutsättningen är att du har plus och minus fram till givaren när du trycker ner vippbrytaren och att dessa ledningar ligger före visaren inne i vagnen.

Nästa fall blir om det är en "kondensatorgivare" då måste du fylla tanken ungefär till hälften för att se om den ger ett bra värde då bör värdet ligga på ca 90 Ohm för halv tank.

Blir svårt det här när man inte ser prylarna men försöka duger.

Må gott i värmen ändå för snart är det vinter.

2018-05-24 kl 00:21

Mmm, "utbildad elektriker" har du redan tidigare varit i kontakt med. Eller civilingenjör i elektroteknik, om det ska vara petigt.

Såvitt jag förstått av inläggen var det bara två kablar till den förra givaren också? Biltemas är tänkt att mäta med tvåtrådssystem, där den ena ska gå till samma jord som instrumentets matning är kopplad till. Frågan som jag inte har svaret på är vad ditt instrument förväntar sig. Har Hagbard, som vet i princip allt om olika gamla husvagnar, möjligen någon tänkbar beteckning eller nåt på instrumentet i den här aktuella vagnen?

Det har inte funnits någon gemensam jordning till infästningen för den gamla givaren? Sitter den i en plasttank?

2018-05-24 kl 07:32

Denna elektriker har jag varit i kontakt med via dator. Jag har beskrivit problemet för honom och han svarade på det sistnämnda om att testa genom att koppla ledningarna på båda sätten. Inget kunde hända.
Det var två kablar, båda röda, inkopplade på den gamla givaren. Båda satt intill varandra. Ungefär som en större "sockerbit" med åtta möjliga kopplingar-stift. Fyra på ena sidan och fyra på baksidan.

Hoppas att ni förstår?

2018-05-24 kl 08:46

rlofstedt49 skrev:

Ja du broder var ligger problemet?

Men om vi funderar lite och tänker att tidigare så kanske det satt en givare från amerika och ett kombinerat visarinstrument för mätning av Ohm och spänning/Volt där vippbrytaren i ena läget skall visa ett Ohm-värde och i andra fallet ett spänningsvärde som visas i Volt (spänningen är schuntad då den kommer direkt från batteriet) och monterad givare bör i Europa ge ett Ohm-värde mellan 0 till 180 Ohm. Skulle det vara så illa att Kabe monterat dit en amerikansk givare med ett amerikanskt visar instrument så håller det inte Europastandar för 0 till 180 Ohm utan ger då 30 till 240 Ohm.

Vad kan då visarinstrumentet visa om det är byggt för 30 till 240 Ohm och du monterar en givare för 0 till 180 Ohm.

Detta kan nog bara Kabe svara på så rekommendationen blir, ring till deras Tekniska pub och ställ frågan (brukar vara bökigt att komma fram dit men man får ligga i) telefon växel 036-39 37 00.

Detta är något som återförsäljare inte kan svara på och framförallt ingen starkströmselektriker eller någon annan elektriker utan mer då någon med sunt förnuft med lite grundkunskaper...:)

2018-05-24 kl 10:03

Jag hittade ett kopplingsschema på en Ametist från 2001. Lär ju vara likadan som din.

Kabe har valt en simplare väg än Biltema. Kabe har monterat en amperemätare i vagnen. Den kan visa både batterispänning och vattennivå, beroende på vilken mätknapp man trycker på.

Man har gjort en spänningsdelare mellan den plusmatade nivågivaren och ett motstånd, som sitter i instrumentets jordanslutning. Men det framgår varken vilket värde motståndet har eller vad som är fullt utslag på mätaren, så det går inte med enbart schemat som grund att räkna ut vilket motståndsvärde som givaren ska ha.
För att det sen ändå ska fungera när man ska mäta batterispänningen, och spänningsdelaren saknas, har man stoppat in en zenerdiod i serie med batterimätningsknappen. Men zenerspänningen framgår inte heller, så schemat ger inte några detaljer som vi är hjälpta av. Det bara förklarar funktionsprincipen.

Hade jag haft tillgång till vagnen så kunde jag, eller någon annan, som har mer än bara grundkunskaper och sunt förnuft, antingen konstaterat vilken sorts givare som krävs, eller ganska enkelt byggt om elsystemet så att det passar till den givare du köpt. Komponentkostnad mindre än fem kronor.

2018-05-24 kl 20:32

Detta verkar komplicerat. På bruksanvisningen från Biltema står det att denna nivågivare kan användas till alla mätare. Det är "samma" givare som från Wema S3 200. I alla fall står det samma bruksanvisning på båda men priset skiljer.
Nu vet jag inte vad jag skall göra?

2018-05-24 kl 22:15

Har du grejor och vetande så du kan kolla hur stort motstånd det sitter i panelen till instrumentet? Vore intressant att veta för att kunna bedöma om nivågivaren du skaffat har ett rimligt värde. Annars kan man som sagt bygga om i vagnen för att anpassa. Men enligt Hagbard brukar det vara 180 Ohm, så det kan ju vara något annat som krånglar också.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1490 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 547 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

• Husvagn & Camping 2018-03

• Husvagn & Camping 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842